حمیدرضا قائمپناه دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در گفت وگو با خبرنگار تشکلهای دانشگاهی خبرگزاری فارس، با اشاره به اشکالات نظام رتبه بندی معلمان گفت: وزیر آموزش و پرورش اشکالات نظام رتبهبندی معلمان را هر چه سریعتر رفع کند، هرچند که ما این را نظام رتبهبندی نمیدانیم.
وی ادامه داد: رتبه بندی معلمان باید دقیقا در مسیر ایجاد تفاوت بین معلمین از منظر کیفیت باشد. اما متاسفانه آقایان رتبه بندی را با افزایش حقوق اشتباه گرفته اند.
قائمپناه تاکید کرد: افزایش حقوق و تامین معیشت معلمان به نام رتبه بندی ظلمی آشکار به معلمین کارآمد است. رتبه بندی معلمان باید معنی رتبه بندی و کیفیت سنجی عملکرد معلمان را بدهد وگرنه میشد بر اساس ضریب مقداری به حقوق فرهنگیان اضافه کنند.
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: اصل طرح رتبه بندی که مطرح شد به ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد ولی سال ۹۴ سه هزار میلیاردتومان برای فاز اول تخصیص یافت و امسال هم ۲ هزار میلیارد تومان و این طرحی است که در واقع از دهه ۸۰ وعده اجرای آن را میدادند.
وی گفت: درباره رتبهبندی معلمان چند پرسش مطرح است از جمله اینکه آیا این مسیر در نهایت به افزایش انگیزه و ارتقای کیفیت در آموزشوپرورش ختم خواهد شد؟ یا اینکه در نهایت همانند سال ۹۴ درصدی به حقوق معلمان اضافه میشود اما باز هم «در بر همان پاشنه خواهد چرخید» و نه خبری از افزایش انگیزه است و نه ارتقای کیفیت.
وی یادآور شد: برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند که نظام رتبهبندی معلمان برای اجرا باید به شکل لایحه در دولت تنظیم و سپس برای تصویب نهایی و تبدیل شدن به قانون به مجلس ارسال شود اما هماکنون دولت خودش رتبهبندی را تصویب کرده است و این یعنی ادامه مسیر سال ۹۴ و طبقهبندی معلمان براساس مفاد قانون مدیریت خدمات کشوری و برخورداری آنها از امتیازات مواد ۶۵، ۶۶ و ۶۸ این قانون!
قائمپناه اظهار داشت: پرسش جدیتر شاید این باشد که مصوبه اخیر دولت برای رتبهبندی معلمان تا چه اندازه مطابق با رتبهبندی است که در جلسات کارشناسی شورای عالی آموزشوپرورش بر روی آن بحث و تبادل نظر شد و شاخصهای سند تحول بنیادین تا چه اندازه در مصوبه فعلی جای دارد.
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: در نگاه علمی، رتبهبندی بدین شیوه نیست بلکه افراد را در نظام سنجش صلاحیت براساس ملاکها و شاخصهایی متناسب با صلاحیتها میسنجیم و به فراخور امتیاز اکتسابی، افراد در رتبهها قرار میگیرند. اگر قرار باشد به همه بگوییم در هر جایگاهی که هستند رقمی به آن اختصاص مییابد، اینکار دیگر رتبهبندی نیست و افزایش حقوق است.
وی ادامه داد: لحاظ کردن مدرک تحصیلی و سنوات خدمت در احزار رتبهها صحیح نیست، متاسفانه در مصوبه دولت برای رتبهبندی معلمان این رویکرد وجود دارد که رویکردی معیوب، تکراری و شکستخورده است.
وی تصریح کرد: از سویی این اقدام صحیح نیست چون افراد یکبار و شاید چندبار از مزایای اینها برخوردار شدهاند. آنچه در سنجش صلاحیت و در پی آن رتبهبندی باید مبنا باشد، اصالتمندی امتیاز و جایگاه کسب شده است که میطلبد مبنایی مختص به خود برای محاسبه پرداخت مالی داشته باشد.
قائمپناه اظهار داشت: سال ۹۴ شروعی که برای رتبهبندی معلمان داشتیم براساس قانون مدیریت خدمات کشوری بود اما وقتی تکلیف قانون برنامه ششم توسعه در سال ۹۵ ابلاغ شد، آن نگاه و رویکرد کنار رفت و نظام رتبهبندی ماهیتی مستقل یافت که برگرفته از راهکارهای سند تحول بنیادین بوده است.
وی تاکید کرد: اگر نمایندگان مجلس، رتبهبندی را در قانون برنامه ششم توسعه کشور لحاظ کردند در راستای تحقق مفاد سند تحول است چون در بند ۱ به اجرای سند تحول اشاره دارند و از نظر منطق قانوننویسی رعایت خوبی شده است اما در مصوبه دولت با نگاه جزئی به یک تکلیف، مصوبه را به اسم ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه کشور و صرفاً با استفاده از واژه رتبه بندی مذکور در آن، پیش بردهاند و به شرایط مشخص شده در آن توجه کافی نکردهاند؛ بر این اساس به چارچوبی که تدوین و تصویب شده، ایرادتی وارد است.
http://www.pasinehormozgan.ir/?p=6889