حسین ضرغامی کارشناس آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، اظهار کرد: کنکور به عنوان یک معضل و چالش جدی در نظام آموزش کشور شناخته شده است که عوارض ناشی از آن به نظام تعلیم و تربیت ما سرایت کرده و تبدیل به یک پدیده اجتماعی مهم شده است؛ همچنین شرایط اقتصادی، روانی، آموزشی وتربیتی، هدف گذاری و نیروی انسانی، جامعه را تحت تاثیر قرار داده است.
وی ادامه داد: به هیچ وجه موافق برگزاری کنکور نیستم؛ علت آن هم اجبار نیروی انسانی به تحصیل در آموزش عالی و مدرک گرایی است، در حالیکه نیاز امروز کشور، مهندس و تحصیل کرده نیست. امروزه کشور نیروی انسانی فنی، با مهارت و تولیدکننده میخواهد نه کارمند.
*کسب رتبه بالا در کنکور!
کارشناس آموزش و پرورش درباره شیوه برگزاری کنکور، بیان کرد: شیوه کنونی برگزاری کنکور آسیبهای فراوانی را به نظام تعلیم و تربیت وارد کرده است. زمانی که یک چهارچوب محدود و کلی برای آینده شغلی و تحصیلی نیروی انسانی کشور طراحی شود که بخش زیادی از آن هم صرفاً به مهارت های تست زنی برمیگردد، استعدادها و خلاقیت ها به صورت خودکار حذف خواهد شد، نتیجه همه تلاش و اهداف مدارس هم در قبولی کنکور خلاصه میشود؛ حتی مدارس ابتدایی و خصوصی برای جلب نظر والدین از شعارهای کنکور و کسب رتبه های بالا در آینده! صحبت میکنند.
ضرغامی افزود: میخواهم از تعبیر «کنکور زدگی» برای نظام آموزش و پرورش استفاده کنم که همین موضوع باعث شده، نظام تعلیم و تربیت ما صرفاً آموزش باشد و خبری از پرورش و تربیت در آن نیست؛ همچنین از نیازهای سن نوجوانی و مقطع متوسطه دوم به بهانه کنکور غفلت میشود.
*منافع مالی برای تبلیغ کنندگان کنکور
ضرغامی با بیان اینکه کنکور از نظر ارزشیابی نیز به هیچوجه سنجش عمیق و دقیقی از دانش اندازه نخواهد گرفت، اذعان کرد: کنکور تأکید زیادی بر حافظه سپاری علوم و دانشها دارد. همچنین منافع متعدد مالی و غیرمالی برای مافیای آموزشی، مؤسسات آموزشی تا برخی از استادان کنکوری که مدام با استفاده از تبلیغات و رسانه ها، بر طبل کنکور می کوبند و فشار روحی_ روانی، به خانواده ها و دانشآموزان وارد میکنند؛ خانواده ها نیز به واسطه همین تبلیغات، اجازه هیچگونه مهارت آموزی، خلاقیت و یادگیری فنون را به فرزندان خود نمیدهند.
وی با بیان راهحلی برای کنکور، گفت: پیشنهاد من این است متولیان امر به خصوص کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با همراهی سازمان سنجش و وزارت علوم، متخصصان و صاحب نظران این موضوع را دعوت کرده و طی سلسله جلسات متعدد، به یک مدل عدالت محور و بهروز برای جایگزینی کنکور برسند و آن را در دستور اجرا قرار دهند.
*سنجش بر اساس سوابق تحصیلی
کارشناس آم سنجش وزش و پرورش افزود: پیشنهاد بنده معطوف به سنجش از سوابق تحصیلی است که بخش عمده آن طی امتحانات نهایی بر عهده آموزش و پرورش قرار گرفته است و میتوان کنکور را در دو سه سال متوسطه دوم خرد کرد تا فشار روحی روانی و دشواری آن مرتفع شود.
http://www.pasinehormozgan.ir/?p=29665