تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : khalilan
حوزه : آموزش و پرورش
شماره : 6889
تاریخ : ۱۳ بهمن, ۱۳۹۸ :: ۸:۵۵
وزیر آموزش و پرورش اشکالات نظام رتبه‌بندی معلمان را سریع‌تر رفع کند

حمیدرضا قائم‌پناه دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در گفت وگو با خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، با اشاره به اشکالات نظام رتبه بندی معلمان گفت: وزیر آموزش و پرورش اشکالات نظام رتبه‌بندی معلمان را هر چه سریعتر رفع کند، هرچند که ما این را نظام رتبه‌بندی نمی‌دانیم.

وی ادامه داد: رتبه بندی معلمان باید دقیقا در مسیر ایجاد تفاوت بین معلمین از منظر کیفیت باشد. اما متاسفانه آقایان رتبه بندی را با افزایش حقوق اشتباه گرفته اند.

قائم‌پناه تاکید کرد: افزایش حقوق و تامین معیشت معلمان به نام رتبه بندی ظلمی آشکار به معلمین کارآمد است. رتبه بندی معلمان باید معنی رتبه بندی و کیفیت سنجی عملکرد معلمان را بدهد وگرنه می‌شد بر اساس ضریب مقداری به حقوق فرهنگیان اضافه کنند.


دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: اصل طرح رتبه بندی که مطرح شد به ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد ولی سال ۹۴ سه هزار ‏میلیاردتومان برای فاز اول تخصیص یافت و امسال هم ۲ هزار میلیارد تومان و این طرحی است که در واقع از دهه ۸۰ وعده ‏اجرای آن را می‌دادند. ‏

وی گفت: درباره رتبه‌بندی معلمان چند پرسش مطرح است از جمله اینکه آیا این مسیر در نهایت به افزایش انگیزه و ارتقای کیفیت در آموزش‌وپرورش ختم خواهد شد؟ یا اینکه در نهایت همانند سال 94 درصدی به حقوق معلمان اضافه می‌شود اما باز هم «در بر همان پاشنه خواهد چرخید» و نه خبری از افزایش انگیزه است و نه ارتقای کیفیت.

وی یادآور شد: برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند که نظام رتبه‌بندی معلمان برای اجرا باید به شکل لایحه در دولت تنظیم و سپس برای تصویب نهایی و تبدیل شدن به قانون به مجلس ارسال شود اما هم‌اکنون دولت خودش رتبه‌بندی را تصویب کرده است و این یعنی ادامه مسیر سال 94 و طبقه‌بندی معلمان براساس مفاد قانون مدیریت خدمات کشوری و برخورداری آنها از امتیازات مواد 65، 66 و 68 این قانون!

قائم‌پناه اظهار داشت: پرسش جدی‌تر شاید این باشد که مصوبه اخیر دولت برای رتبه‌بندی معلمان تا چه اندازه مطابق با رتبه‌بندی است که در جلسات کارشناسی شورای عالی آموزش‌وپرورش بر روی آن بحث و تبادل نظر شد و شاخص‌های سند تحول بنیادین تا چه اندازه در مصوبه فعلی جای دارد.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: در نگاه علمی، رتبه‌بندی بدین شیوه نیست بلکه افراد را در نظام سنجش صلاحیت براساس ملاک‌ها و شاخص‌هایی متناسب با صلاحیت‌ها می‌سنجیم و به فراخور امتیاز اکتسابی، افراد در رتبه‌ها قرار می‌گیرند. اگر قرار باشد به همه بگوییم در هر جایگاهی که هستند رقمی به آن اختصاص می‌یابد، اینکار دیگر رتبه‌بندی نیست و افزایش حقوق است.

وی ادامه داد: لحاظ ‌کردن مدرک تحصیلی و سنوات خدمت در احزار رتبه‌ها صحیح نیست، متاسفانه در مصوبه دولت برای رتبه‌بندی معلمان این رویکرد وجود دارد که رویکردی معیوب، تکراری و شکست‌خورده است.

وی تصریح کرد: از سویی این اقدام صحیح نیست چون افراد یک‌بار و شاید چندبار از مزایای اینها برخوردار شده‌اند. آنچه در سنجش صلاحیت و در پی آن رتبه‌بندی باید مبنا باشد، اصالت‌مندی امتیاز و جایگاه کسب شده است که می‌طلبد مبنایی مختص به خود برای محاسبه پرداخت مالی داشته باشد.

قائم‌پناه اظهار داشت: سال 94 شروعی که برای رتبه‌بندی معلمان داشتیم براساس قانون مدیریت خدمات کشوری بود اما وقتی تکلیف قانون برنامه ششم توسعه در سال 95 ابلاغ شد، آن نگاه و رویکرد کنار رفت و نظام رتبه‌بندی ماهیتی مستقل یافت که برگرفته از راهکارهای سند تحول بنیادین بوده است.

وی تاکید کرد: اگر نمایندگان مجلس، رتبه‌بندی را در قانون برنامه ششم توسعه کشور لحاظ کردند در راستای تحقق مفاد سند تحول است چون در بند 1 به اجرای سند تحول اشاره دارند و از نظر منطق قانون‌نویسی رعایت خوبی شده است اما در مصوبه دولت با نگاه جزئی به یک تکلیف، مصوبه را به اسم ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه کشور و صرفاً با استفاده از واژه رتبه بندی مذکور در آن، پیش برده‌اند و به شرایط مشخص شده در آن توجه کافی نکرده‌اند؛ بر این اساس به چارچوبی که تدوین و تصویب شده، ایرادتی وارد است.

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان محفوظ می باشد.