به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از خبرگزاری فارس از سنندج، خلیل رنجبر صبح امروز در حاشیه بازدید از کلاسهای مکمل آموزشی دانشآموزان دیرآموز پایه اول دوره ابتدایی مدارس عادی سنندج اظهار داشت: تلفیق دیرآموزان در کلاسهای عادی و انجام مداخلات بهنگام تحول در توسعه آموزشی، پرورشی و حمایتی برای دانشآموزان دیرآموز است.
وی با بیان اینکه این کلاسها از ۲۱ آذرماه جاری شروع و تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده ادامه خواهد داشت، افزود: تعداد دانش آموزان در این کلاسها حداکثر ۱۰ نفر است و در روزهای پنج شنبه هر هفته برای دانشآموزان دیرآموز به مدت سه ساعت تشکیل میشود.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان بر ارائه محتوای مکمل و تدوین برنامه جامع متناسب با نیازهای آموزشی و روانی دانشآموزان دیر آموز تاکید کرد و گفت: بسته تخصصی آموزشی ۳۸ جلسهای ویژه دانشآموزان دیرآموز پایه اول دوره ابتدایی مدارس عادی توسط آموزش و پرورش استثنایی و معاونت آموزش ابتدایی ادارهکل آموزش و پرورش استان تهیه و تدوین شده است.
رنجبر یادآور شد: از سال ۹۵ که برنامه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان پیشدبستانی در استان آغاز شده مداخلات بهنگام و برنامههای آموزشی ارزشمندی برای دیرآموزان با هدف ارتقای تواناییهای یادگیری و ارائه راهکارهای جلوگیری از تکرار پایه برای آنان اجرا شده است.
وی تصریح کرد: یکی از مهمترین چالشها در دوره ابتدایی حضور دانشآموزان دیرآموز در این دوره تحصیلی است که با برنامهریزیهای اجرایی و تأمین هزینههای جانبی اقداماتی در راستای بهبود کیفیت آموزشی و ارائه حمایتهای تکمیلی به این دانشآموزان با هدف تسهیل فرآیند و ارتقای ظرفیت یادگیری صورت پذیرفته است.
وی به اهمیت برگزاری کلاسهای جبرانی، مراقبتهای آموزشی برای دانش آموزان دیرآموز و تعیین سطح تواناییها و ضعفهای آنان اشاره و تصریح کرد: دانشآموزان دیرآموز در مقایسه با همسالان خود در مهارتهای شناختی، روانی و حرکتی ضعیفتر عمل میکنند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان اعلام کرد: مداخلههای اولیه بیانگر یک نظام حمایتی- آموزشی است که میکوشد از نخستین فرصت ممکن پس از شناسایی کودک دارای نیازهای ویژه، کودک و خانوادهاش را مورد حمایت، توان بخشی و آموزش قرار دهد.
رنجبر با بیان اینکه دانشآمـوزان دیرآمـوز از لحـاظ ظاهـری بـا دانش آمـوزان عـادی تفاوتـی ندارنـد و ماننـد دانش آمـوزان عـادی در مدارس عادی پذیرفتــه می شــوند، اعلام کرد: بدین ترتیب دانشآمــوزان دیرآمــوز در برنامــه آموزشــی مــدارس عــادی بــا مشــکلات زیادی مواجــه شــوند مگــر ایــن کـه تحـت نظـارت و راهنمایـی ویـژه قـرار گیرنـد و جهتگیـری برنامــه درســی آنهــا بــه ســمت فعالیتهــای کاربــردی و واقعــی زندگــی روزمــره باشــد.
وی افزود: یکی از مؤثرترین را ههای تحقق عدالت اجتماعی تأمین فرصتهای یکسان برای دسترسی عموم افراد جامعه به آموزش و پرورش است چون این دانشآموزان با هر میزان بهره هوشی پس از پایان تحصیلات به جامعهای وارد میشوند که دیگر هیچ مرزی میان افراد کشیده نمیشود وهمه باید دریک جامعه گسترده با هم به تفاهم برسند.
http://www.pasinehormozgan.ir/?p=3661