به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، محمد پورداوود ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته نهضت سوادآموزی اظهار کرد: در حوزه نهضت سوادآموزی اقدامات خوبی صورت گرفته چراکه نیروی انسانی محور توسعه همهجانبه، پایدار و متوازن است.
وی با اشاره به اینکه اوایل انقلاب اسلامی جمعیت باسواد کشور ۴۸ درصد بود اما امروز به ۹۴.۷ درصد رسیده است بیان کرد: خوشبختانه آمار باسوادان همدان یک درصد از میانگین کشوری نیز بیشتر است و به ۹۵.۶ درصد رسیده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان به اجرای طرحهای مختلف در حوزه سوادآموزی اشاره کرد و افزود: طرح آموزش نماز در استان شکل گرفته و برای آموزشدهندگان سوادآموزی آموزش احکام و نماز در انتقال به آموزشدیدگان در دستور کار است.
وی با اشاره به اجرای طرحهای حلقههای کتاب و کتابخوانی، مسابقه کتابخوانی، انشاءنویسی، طرح توانمندسازی زنان روستایی و … در حوزه سوادآموزی عنوان کرد: هرچه تعمیق سواد بیشتر باشد کشور به توسعه میرسد بنابراین باید در این راستا قدمهای محکمی برداشت.
پورداوود از افزایش میزان سوادآموزی خانمها نسبت به آقایان خبر داد و افزود: بیش از ۵۵ درصد خانمها و ۴۵ درصد آقایان در کلاسهای سوادآموزی شرکت میکنند.
افزایش مراکز یادگیری محلی از یک به ۱۲
وی در خصوص فعالیت مراکز یادگیری محلی در استان و ویژگیهای این مراکز گفت: وقتی که وارد مدیریت آموزش و پرورش استان شدم تنها یک مرکز یادگیری محلی در استان وجود داشت اما با گذشت ۲۲ ماه اکنون به ۱۲ مرکز افزایش یافته است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به اینکه مراکز یادگیری محلی را معمولا در حاشیه شهر مستقر کردهایم و جامعه هدف افراد کمبرخوردار هستند افزود: آموزش مهارتهای حرفهای نظیر رایانه، خیاطی، مبل و منبت و نقاشی را در مراکز یادگیری امکانپذیر کردهایم.
وی با بیان اینکه سه دوره سوادآموزی، تحکیم و انتقال در حوزه نهضت سوادآموزی مورد توجه قرار گرفته است گفت: یکی از رویکردهای ما در راهاندازی مراکز محلی یادگیری این بود که افراد علاوه بر آموختن سواد مهارت نیز آموزش ببینند.
پورداوود با تاکید به اینکه مهارتهای زندگی در کنار سوادآموزی آموزش داده می شود افزود: شهرداری، زندانها و بهزیستی در طرح مراکز محلی یادگیری ما را کمک میکنند.
راهاندازی ۲ مرکز محلی یادگیری طی امسال در همدان
وی با تاکید به اینکه قبلا مراکز محلی دولتی فعال بودند و امروز به سمت مراکز مشارکتی پیش رفتهایم گفت: در این راستا امسال دو مرکز محلی یادگیری در همدان و نهاوند ایجاد شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم امسال حداقل هر شهرستان یک مرکز یادگیری محلی داشته باشد و هر سال نیز آن را رواج دهیم.
وی با اشاره به اینکه افراد ۱۰ تا ۴۹ ساله و قریب به ۸ هزار نفر در این سه دوره جامعه هدف آموزش سوادآموزی هستند گفت: ۵ هزار نفر در دوره سوادآموزی و ۳ هزار نفر در دورههای تحکیم و انتقال قرار دارند.
پورداوود با بیان اینکه بعد از ورودم به آموزش و پرورش افراد جامانده به تحصیل ۷ هزار و ۵۰۰ نفر بودند که سال گذشته آنها را به ۳ هزار و ۱۰۰ نفر رساندهایم گفت: امسال طرحی را در استان مصوب کرده و با مراکز آموزش و از راه دور قرارداد بستیم که از ۳ هزار و ۵۰۰ نفر ۳ هزار نفر وارد گردونه آموزش شدند.
وی بیان کرد: یک هزار و ۵۰۰ نفر امسال از دوره تحصیل بازماندهاند که با مراکز یادگیری محلی در تمام دورههای تحصیلی قرارداد منعقد کردهایم تا آنها نیز پوشش داده شوند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه یکی از رویکردهای وزارت آموزش و پرورش استفاده از بخش خصوصی است افزود: در پایان برنامه ششم توسعه سهم هنرجویان دورههای فنی حرفهای و کارودانش باید به ۵۰ درصد برسد که میانگین کشوری در حال حاضر ۳۶ درصد و سهم استان ۴۲ درصد است.
وی تاکید کرد: بسیاری از بخشها را نمیتوان به بخش خصوصی داد اما تا جایی که قانونگذار اجازه دهد می توان کارهایی انجام داد.
پورداوود با اشاره به اینکه در حال حاضر ۷۲۰ نفر در مراکز یادگیری محلی مشغول مهارت و آموزش هستند گفت: در راستای مدارس فنی و حرفهای، مدارس رشتههای نظری نیز به سمت مهارتآموزی روانه شدهاند و به دانشآموزان متوسطه دوم این رشتهها آموزش داده میشود.
وی با اشاره به اینکه ۸۷۰ نفر از عشایر استان در دوره ابتدایی و حوزه سوادآموزی و دوره متوسطه زیر پوشش قرار گرفتهاند افزود: پوشش ما در دوره ابتدایی نزدیک به صد درصد است و در مجموع پوشش عشایری استان نسبت به استانهای همجوار بالا است؛ هرچند همدان عشایر چندانی ندارد.
نگهداشت سواد آموزان نیاز به فرهنگسازی دارد
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان گفت: نگهداشت سوادآموزان نیاز به فرهنگسازی دارد چرا که برخی از سوادآموزان در میانه راه تحصیل را رها میکنند.
وی در خصوص پیدا شدن قرص داخل کیکهای دانشآموزان مدارس همدان اضافه کرد: عدهای در راستای اهداف دشمنان خارج از کشور، به دنبال ضربه زدن به اقتصاد کشور و رونق تولید بودند که به همین دلیل کیکهای کارخانهها را خریداری کرده و داخل آنها قرص جاسازی کرده بودند.
پورداوود با بیان اینکه تقریبا در دو مدرسه قرصهایی در کیکها یافت شد اما این کیکها متعلق به بوفه مدارس نبود افزود: دستورالعمل «عرضه غذای سالم» در بوفهها وجود دارد و نامه محرمانهای نیز در بررسی این وضعیت به چنین مراکزی ارسال شده بود و موضوع در کنترل بود.
وی تصریح کرد: این کیکها در چند مغازه نزدیک مدارس خریداری شده بود که از طریق مرکز بهداشت ورود کردیم و اجازه سرایت به سایر مراکز داده نشد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به موضوع تبدیل وضعیت و استخدام آموزشدهندگان سوادآموزی گفت: ۵۶۱ آموزشدهنده سوادآموزی و پیشدبستانی جذب شدهاند که از این تعداد ۱۸۵ نفر آموزشدهنده حوزه سوادآموزی بودهاند.
وی در خصوص لزوم تعطیلی مدارس به علت آلودگی هوا نیز بیان کرد: کمیتهای با عنوان «شرایط اضطرار آلودگی» در استان تشکیل شده که بنده عضو این کمیته هستم و دبیر آن اداره کل محیط زیست است.
پورداوود با تاکید به اینکه در حوزه تعطیلی مدارس به علت برودت هوا و برف و یخبندان مسوولیت به عهده بنده است و با هماهنگی مدیریت بحران این کار انجام میشود گفت: چون دبیر این کمیته هستم میتوانم مدارس را تعطیل کنم اما در خصوص آلودگی باید محیط زیست اعلام کند.
وی با اشاره به اینکه در خصوص آلودگی هوا باید اداره محیط زیست شاخصها را احصاء و به کارگروه بیاورد و تصمیمگیری انجام شود خاطرنشان کرد: البته در این خصوص کارگروهی که تشکیل شد پیشنهاد به تعطیلی دادیم اما مواردی مطرح شد نظیر اینکه آلودگیها در بعد از ظهر است و ضرورتی ندارد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان در پایان از دستاوردهای اخیر آموزش و پرورش سخن گفت و افزود: در اجلاس سراسری نماز به عنوان مدیر برتر کشوری در حوزه نماز تقدیر شدیم که این مهم با تلاش تمام مجموعه آموزش و پرورش به دست آمده است.
انتهای پیام/۸۹۰۲۶/
http://www.pasinehormozgan.ir/?p=3627