رهدار براتی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: در شیوهنامه سوادآموزی سه راهکار آموزش به صورت حضوری، نیمهحضوری و غیرحضوری پیشبینی شده است که به صورت خودآموز و یا فرد به فرد میباشد و در غیر این صورت کلاسها به صورت گروهی و با رعایت پروتکلهای بهداشتی برگزار میشوند.
معاون نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه هم اکنون فرآیند ثبتنام سوادآموزان در حال انجام است، افزود: تقویم آموزشی نهضت سوادآموزی با آموزش و پرورش متفاوت است و به محض شروع کلاسها در خصوص نحوه برگزاری کلاسها در مناطق تصمیمگیری میشود.
وی عنوان کرد: امسال با توجه به شیوع کرونا شرط همکاری مربیان آموزشدهنده حضورشان در شبکه شاد بود که این اتفاق افتاده است و از استانهای پیشگام در این امر بودهایم ولی چون سوادآموزان دسترسی کمتری به فضای مجازی دارند راهکارهایی مطرح شده است.
ارائه راهکارهای آموزش به سوادآموزان در شرایط کرونایی
براتی با اشاره به راهکارهای آموزش به سوادآموزان بیان کرد: استفاده از تماسهای تلفنی برخط، تهیه و ارسال درسنامهها برای سوادآموزان و تولید محتوا توسط آموزشدهندگان و ارائه فیلمهای آموزشی به سوادآموزان از راهکارهای آموزشی است.
معاون نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش استان در خصوص انواع دروس ارائه شده به سوادآموزان گفت: در نهضت سوادآموزی درسها به صورت اصلی و مکمل هستند که دروس اصلی ریاضی، علوم، فارسی و غیره هستند و دروس مکمل شامل آموزش نماز در طرح کلید بهشت، آموزش ICDL، طرح خواندن با خانواده و … است که سوادآموز با تشکیل حلقه کتابخوانی این کار را انجام میدهد.
وی توضیح داد: در بستههای سند تحول بنیادین بسته تحولی پیوند سواد و زندگی مختص نهضت سوادآموزی است که ۸ مرکز از استان ما برای اجرای این طرح انتخاب شدهاند.
براتی در خصوص طرح پیوند سواد و زندگی اظهار داشت: زیربنای تمام فعالیتهای آموزش و پرورش سند تحول بنیادین است، در این سند بستههای تحولی ارائه شده است که اجرای سند در مراکز و مدارس به چشم دیده شود یعنی سواد فقط یک مهارت آموزشی نیست بلکه مهارتی اجتماعی است که به عنوان مثال سوادآموز با حضور در جامعه نحوه استفاده از خودپرداز و ماسک را بداند که به این سواد اجتماعی جامعهمحور میگویند.
فعالیت ۲۳ مرکز سوادآموزی در چهارمحال و بختیاری/ ۳۰ درصد سوادآموزان سال گذشته قبول شدند
معاون نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش استان اظهار داشت: تعداد ۲۳ مرکز سوادآموزی در کل استان وجود دارد که در سال گذشته تعداد ۶ هزار نفر تحت آموزش قرار گرفتند و به طور متوسط ۳۰ درصد آنها قبول شدند و امسال به طور کلی ۴ هزار و ۸۰۰ نفر باید تحت پوشش قرار بگیرند که باتوجه به شرایط کرونایی نسبت به سالهای گذشته استقبال کمتر و کار ما سختتر است.
وی اضافه کرد: درب مراکز یادگیری صرفا به روی سوادآموزان باز نیست بلکه افراد علاقمند میتوانند از فعالیتهای مکمل مراکز استفاده کنند، ملاک ما در باسوادی تعداد قبولیها نیست بلکه بر اساس سرشماریهای رسمی است که آخرین سرشماری در سال ۹۵ بوده است.
شاخص باسوادی در استان ۹۴ درصد است
براتی گفت: شاخص باسوادی استان در گروه هدف ۱۰ تا ۴۹ سال، ۹۴ درصد بوده است و امیدواریم در سرشماری بعدی رشد داشته باشد و در استان به لحاظ جمعیت بیسواد لردگان و کوهرنگ و از لحاظ جمعیت باسواد شهرکرد و بروجن و بن از شهرهای باسواد هستند.
معاون نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش استان با اشاره به رتبه ۲۱ باسوادی استان اذعان داشت: کار ما عرضهمحور است و ما باید به دنبال سوادآموز برویم و در شرایط کرونا مراجعه سوادآموز وجود ندارد، همچنین عمدتا به فضای مجازی دسترسی ندارند و اطلاعات اسمی کمی از بیسوادان وجود دارد که اگر بیشتر بود در شناسایی افراد به ما کمک میکرد.
http://www.pasinehormozgan.ir/?p=28451