– اخبار استانها –
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از خبرگزاری تسنیم از شیراز، امروز همه افراد جامعه چه کارشناس باشند یا غیرکارشناس، چه تحصیلات دانشگاهی داشته باشند یا غیر از آن بر این امر هم عقیده هستند که سنین کودکی نقش مهمی در زندگی افراد دارد.
بسیاری از ما آنچه امروز داریم ناشی از آموزشهای دوران کودکی است. اگر علاقهای داریم یا دغدغهای یا اینکه هدفی را دنبال میکنیم عمدتا همان است که از کودکی آموختهایم یا در معرض آن قرار گرفتهایم.
یکی از مراکزی که ارتباط مستقیم با کودک و به تبع با آینده آن دارد، مهدهای کودک است. اهمیت نقش مهدهای کودک تا آنجاست که رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار با مسئولان آموزش و پرورش در آستانه شروع سال تحصیلی به وضعیت مهدکودکها و پیشدبستانیها اشاره کردند و با اظهار تاسف از رها کردن مهدکودکها به دلیل اختلافات برخی از دستگاههای دولتی فرمودند: « براساس گزارشهای رسیده وضعیت مهد کودکها به هیچ وجه خوب نیست و نباید به مهدکودکها نگاه مراکز خدماتی داشت بلکه مراکز مهم آموزشی و پرورشی هستند».
در استان فارس به گفته معصومه فروتن معاون اجتماعی بهزیستی استان فارس ۱۲۰۰ مهد فعال داریم که با یک ضرب و جمع ساده پیمیبریم بخش زیادی از کودکان استان در مهدها تحت نگهداری و آموزش هستند. وی در گفتوگو با تسنیم از فعال بودن مهدکودکها سخن گفت که البته با رعایت پروتکلهای بهداشتی و بنا بر صلاحدید ستاد استانی و شهرستانی مقابله با کرونا فعالیت میکنند.
فروتن در پاسخ به این دغدغه مقام معظم رهبری درباره مهدکودکها میگوید: مهدهایی هستند که با مجوز و تحت نظارت بهزیستی فعالیت میکنند اما مهدکودکهایی هم هستند که مجوز از هیچ دستگاهی ندارند و هیچ نظارتی نیز بر آنها وجود ندارد.
منتظر تصمیم سیاستگذاران کلان کشوری هستیم
به اعتقاد وی دغدغهای که وجود دارد و مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره کردند ناظر به همین مهدهایی است که بدون متولی هستند.
معاون اجتماعی بهزیستی استان فارس درباره این دغدغه و نگرانی میگوید: منتظر تصمیم سیاستگذاران کلان کشوری هستیم تا هم بهزیستی و هم آموزش و پرورش برنامه را ارائه دهد، هر تصمیمی در سطح کلان گرفته شود در استان نیز اجرا میکنیم.
“رها بودن مهدکودکها” و مناقشه بهزیستی و آموزشوپرورش بر سر آن!عدم استقبال خانوادهها سبب تعطیلی ۵۰ مهدکودک در استان البرز شدتبدیل مهدکودکها به مراکز فرهنگی – تربیتی رشد همه جانبه کودکان
به گفته وی تاکنون نیز همکاری بین دستگاههای بهزیستی و آموزش و پرورش بوده و محتوای آموزشی مورد تایید آموزش و پرورش است اما وقتی یک متولی داشته است بهتر میتوان مدیریت کرد.
فروتن خانههای بازی یا خانههای خلاقیت را بدون مجوز میداند و میگوید: مکاتبات مکرر برای تعیین تکلیف این محیطها شده اما تاکنون نتیجهبخش نبوده است. براساس صحبتهای وی خانههای بازی و خانههای خلاقیت مجوزی از هیچ جا ندارند و باید تکلیف مشخص شود.
آسیبهای موجود در مهدهای کودک
مریم چوپانی، روانشناس و مشاور خانواده در ادامه به آسیبهای موجود در مهدهای کودک اشاره میکند و معتقد است که کار مهدکودک صرف نگهداری کودک نیست بلکع باید برای کودکان برنامه آموزشی داشت.
به اعتقاد وی بچهها در دوره پیش از دبستانی از ۲ تا ۶ سالگی باید الگوگیری، یادگیریهای مشاهدهای، رفتارهای اجتماعی مانند ارتباط با همسالان، رعایت نوبت، بازی کردن و غیره را یاد بگیرد، اما درمهدهای کودک توجهی به این طیف آموزشها نمیشود.
این روانشناس حوزه کودک معتقد است که خانوادهها تصور میکنند اگر مهدکودکی زبان انگلیسی یاد دهد بهترین مهدکودک است درحالی که از دید تخصصی یادگیری زبان دوم در اولویت آخر قرار دارد درمقابل رشد اجتماعی بچهها در اولویت اول است اما چون آموزش نمیبینند وقتی وارد مدرسه میشوند تهی و خالی هستند و مشکلات رفتاری آنها کم کم شروع میشود.
چوپانی میگوید: وقتی یک کودک در سن پیش دبستانی رفتارهای اجتماعی و فردی را آموزش نبیند، قطعا در آینده دچار اختلالات رفتاری میشود که درمانش برای او سخت خواهد بود علاوه بر آن مربیان مهدکودک باید متخصص رفتار با کودک باشند یعنی متوجه شود نیازهای کودک در چه مرحلهای قرار دارد و اینکه مشکلات و بیحوصلگی خود را سر بچهها خالی نکنند.
دیگر کارشناسان نیز معتقدند که پاسکاری مهدهای کودک بین آموزش و پرورش و بهزیستی سبب شده که این مراکز که بسیار مهم هم هستند بدون متولی خاص رها شوند و نظارت درستی نیز بر مهدهای کودک صورت نگیرد.
به گفته این کارشناسان اگر مهدهای کودک متولی مشخص و یک مدیریت واحد داشته باشند هم نظارت بر آنها راحتتر است و هم از تشدد سیاستگذاریها جلوگیری میشود.
درخواست تعطیلی موقت مهدهای کودک در فارس
البته این موضوع تنها یکی از چالشهای پیش روی مهدهای کودک است، مشکل دیگری که پیش روی این افراد است تعطیلی موقت برخی از مهدکودکهای استان به دلیل شرایط کرونا است.
به گفته محمدصادق کشفینژاد، مدیرکل بهزیستی استان فارس شیوع کرونا سبب شد که بسیاری از مهد کودکهای استان تعطیل شوند. به گفته وی در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا و ترس خانوادهها از حضور فرزندشان در کلاسها تعداد زیادی از مدیران و موسسان مهدهای شیراز و استان درخواست تعطیلی موقت دارند.
مدیرکل بهزیستی استان فارس آمار شاغلان در مهدکودکها را ۳ هزار و ۶۰۷ نفر عنوان میکند که در شرایط کنونی بیکار شدند و صاحبان مهدها نیز هیچ درآمدی ندارند.
به گفته وی تاکنون ۸۱۳ فقره پرونده از مراکز بهزیستی در سامانه کارا_کرونا به مبلغ ۲۶۰ میلیارد ریال معرفی و ثبت شده است که از این تعداد ۲۳۵ نفر از متقاضیان ۹۴ میلیارد ریال تسهیلات خود را دریافت و پرونده ۵۷۸ متقاضی در نوبت دریافت قرار داد.
باید با دید وسیعتری به مهدهای کودک نگریسته شود و بدانیم که آینده این کشور به دست همین کودکان ۲ تا ۷ سال است. پس از ۴۰ سال که از انقلاب اسلامی میگذرد شاید تاکنون نیز دیر باشد که هنوز سرنوشت آموزش کودکان این سرزمین متولی خاص ندارد. باید تا فرصت باقی ست اندیشهای کرد و آموزش کودکان را جدی گرفت.
باید مراکزی که بدون مجوز از هیچ دستگاهی هستند و ساعاتی از وقت کودکان در اختیار آنان است، تعیین تکلیف شود. موضوعی که معاون اجتماعی بهزیستی فارس به آن اشاره کرد و خبرگزاری تسنیم بنا بر رسالت خبری خود این موضوع را پیگیری میکند.
گزارش از حلیمه زارع
http://www.pasinehormozgan.ir/?p=22413