به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از خبرنگار تفریح و نشاط خبرگزاری فارس، هرچند دیر اما مدتی است بازی سازان ایرانی رغبت بیشتری به طراحی بازی هایی برگرفته از داستان های ایرانی نشان داده اند، تا جایی که چندی قبل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ۱۰ بازی رومیزی و کارتی برگرفته از آثار فاخر ادبیات کهن فارسی و ادبیات معاصر را رونمایی کرد.
این بازیها که مناسب کودکان و نوجوانان ۷ سال به بالاست، از آثار فاخر ادبیات کهن فارسی همچون مثنوی معنوی مولانا، منطقالطیر عطار نیشابوری، کلیله و دمنه و تاریخ بیهقی و همچنین ادبیات معاصر شامل آثار نیما یوشیج و حبیب یغمایی اقتباس شده، بازی رومیزی «مار و مارگیر» یکی از بازیهای این مجموعه است که با اقتباس از منطق الطیر عطار از سوی شادی عظیمی برای کودکان بالای ۷ سال طراحی شده است
این بازی ساز جوان که دانشجوی ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی است، در گفت و گو باخبرنگار فارس در خصوص ایده ساخت این بازی گفت: چند سالی می شود که در حوزه بازی و اسباب بازی فعالیت می کنم و بیشتر در رویداد ها و جشنواره ها در کمیته های مختلف فعالیت کردم و خب همیشه علاقه به بازی و طراحی بازی هم داشتم.
وی افزود: اصولاً وقتی شما به بازی کردن علاقه مند باشید خودتان هم دوست دارید که بازی طراحی کنید. بازی مار و مارگیر هم از دل پروژه طراحی بازی رومیزی با الهام از ادبیات ایران بیرون آمده و خب داستان جالبی هم دارد.
شیرکرمی در پاسخ به این سوال که آیا تحصیلات تان مرتبط بوده، گفت: بله رشته تکنولوژی آموزشی با رویکرد یادگیری و آموزش به دنبال طراحی ابزارهایی است که یادگیری را تسهیل کند و خب اسباب بازی و بازی نیز می توانند به تسهیل یادگیری مفاهیم مختلف کمک کنند.
وی تأکید کرد: قبل از این بازی هم اخیراً بازی «گنجشکک اشی مشی» را طراحی کردم که آن هم از پروژه ادبیات به دست آمده، سال ۹۴ هم یک بازی رومیزی با محوریت آموزش رنگ ها به کودکان طراحی کردم که در رویداد مسابقه طراحی اسباب بازی دانشگاه شریف در بخش آموزشی رتبه اول را به دست اورد.
این بازی ساز جوان درباره امکانات خود برای شروع کار و حمایت های صورت گرفته اظهار داشت: کانون پرورش فکری و به طور ویژه اداره کل سرگرمی های سازنده حامی این پروژه بودند و منابع مختلف را برای جمع آوری اطلاعات و تولید ماکت فراهم کردند.
وی ادامه داد: این بازی در واقع از نوع مهره و صفحه است و بازیکنان باید به رمزگشایی فرد روبرو بپردازند تا برنده شوند.
هدف اصلی ما از طراحی بازی ها در این پروژه آشنایی کودکان با داستان های فارسی و استفاده از پتانسیل های ادبی و ملی به منظور طراحی بازی بوده است.
شیرکرمی در ادامه تصریح کرد: از زمان شروع پروژه تا زمان به نتیجه رسیدن این ایده حدود ۵ ماه وقت صرف شد، البته بازی هنوز به مرحله تولید نرسیده و فعلاً ماکت سازی انجام شده است.
این بازی ساز جوان در پاسخ به این سوال که باید چه کار کنیم تا بچه ها از بازی های غربی فاصله بگیرند و جذب بازی های اصیل ایرانی شوند، گفت: حقیقتاً راه حل این مسأله دور کردن کودکان از بازی های غربی نیست بلکه آشنا کردن آنها با طراحی داخلی و فرهنگ و ادبیات ایرانی از طریق بازی است. اگر محصولی اصولی طراحی شود خود کودکان و خانواده ها انتخاب درستی خواهند داشت و نیازی به حذف بازی غربی نیست.
وی درباره تأثیر بسته بندی بازی در جذب مخاطب اظهار کرد: به هر حال اولین برخورد هر کاربر و مخاطبی با یک محصول به واسطه بسته بندی و کیفیت آن است. طراحی یک بسته بندی مناسب و قطعات با کیفیت بسیار در فروش و موفقیت یک بازی تأثیر دارد.
وی در ادامه ساخت یک بازی بر اساس داستان های ایرانی را حرکتی پر ریسک عنوان کرد و افزود: درست است در نگاه اول به نظر کار پر ریسکی می آید ولی خب محصولات غربی هم ریسک پذیرفته اند تا بتوانند پیشرفت کنند و لزوماً در طراحی های اول خود موفق نبوده اند. پس ما نیز باید این مسیر را طی کنیم.
شیرکرمی تصریح کرد: امیدوارم بازی مار و مارگیر نیز در این مسیر موفق باشد و اطلاعات خوبی از بازخورد مخاطب و رویکرد مناسب نسبت به محصولات با الهام از ادبیات بدهد، زیرا اگر خود این طرح موفق نباشد قطعاً برای طراحان بعدی که می خواهند با الهام از ادبیات بازی ایرانی طراحی کنند بسیار اطلاع رسان خواهد بود.
وی در ادامه عنوان کرد: بازی های رومیزی امروزه در ایران بسیار پر رونق شده و واقعاً بسیار رشد سریعی در مدت زمان کوتاهی داشته و مخاطبان زیادی نیز پیدا کرده است، تا آنجایی که من اطلاع دارم درصد زیادی از بازی های رومیزی در ایران با کیفیت متوسط و بالای تولید می شوند، امیدوارم با حمایت کانون پرورش فکری این محصول با کیفیت مناسبی وارد بازار شود.
این بازی ساز جوان در پایان گفت: واقعاً از شما و همکاران شما ممنون هستیم که کار های بزرگی می کنند تا طراحی ایرانی و فرهنگ بازی و اسباب بازی بیشتر جا بیافتد و مردم آن را بیشتر بشناسند.
http://www.pasinehormozgan.ir/?p=21033