حسنعلی اصغری در گفتوگو با ایسنا بیان کرد: در سالهای گذشته آموزشوپرورش تمرکز خود را بر روی آموزش قرار داده و بیشتر سراغ ساحتهای علم و فناوری رفتیم درنتیجه از پرورش غافل شدهایم، ما در استان قزوین به دنبال آموزشوپرورش تمام ساحتی هستیم و مؤلفههای زیادی را در نظر گرفتیم.
وی افزود: تلاش کردیم نگاه بین دستگاهی داشته باشیم و از همه ظرفیتهای موجود در استان استفاده کنیم چراکه معتقد هستیم تا زمانی که نگاه بخشی نگری باشد و هرکسی به ظرفیت درون دستگاه خود اتکا کند اتفاقات بزرگی رقم نمیخورد، ازاینرو ما با سازمانهای مختلف بهویژه سازمانهای متولی حوزه اجتماعی ارتباط خوبی برقرار کردیم.
مدیرکل آموزشوپرورش استان قزوین اظهار کرد: به جهت بیثباتیهای مدیریتی و بخشی نگریهایی که حاکم بوده است فقط بر روی خروجی جلسات تمرکز داریم درحالیکه باید عمیق نگاه کرده و پیامدها و دستاوردهای حاصل از اقدامات را بررسی کنیم.
وی یادآور شد: اگر بتوانیم مشکلات آموزشوپرورش را حل کنیم نیاز به همکاری همه دستگاهها دادیم، اگر میخواهیم از مشکلات جامعه برونرفت داشته باشیم و آسیبهای اجتماعی کاهش یابد تنها راهش تمرکز بر آموزش و پرورش است، همه باید به این باور برسند که ما در آموزش و پرورش نمیتوانیم بهتنهایی مسائل را حل کنیم بلکه لازمه این امر ایجاد تعامل بین دستگاهی است.
اصغری با اشاره به اهمیت مشاوران مدارس بیان کرد: مشاوران و مراقبین سلامت و حتی همه معلمها حتی معلم ریاضی و جغرافیا نیز باید رویکرد تربیتی داشته باشند، آسیبهای اجتماعی که میبینیم ناشی از دو امر ندانستن و نتوانستن است، زمانی که ما میدانیم اما دانستههای ما عملیاتی نمیشود و زمانی که به صورت کلی نمیدانیم.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون آموزش و پرورش در جامعه سطحی کاری کرده و دنبال تغییر در دانش بوده بنابراین تغییر در نگرش ایجاد نشده است تا زمانی که هدف تغییر در دانش است، تغییر در رفتار صورت نمیگیرد اگر میخواهیم تغییر در رفتار اتفاق بیفتد باید کارهای دقیقتری انجام دهیم که لازمه آن تغییر در شیوه تدریس معلمان است.
مدیرکل آموزشوپرورش استان قزوین بیان کرد: در سال جاری توانمندسازی معلمان یکی از مهمترین محورهای موردتوجه است، برای مثال دانشآموز از مشکلات سیگار کشیدن آگاه هستند اما نمیتواند به دوست و همکلاسی خود «نه» بگوید و این ناشی از کمبود اعتمادبهنفس است، در آموزش دانش آموزان هم باید توجه کنیم که چه بگوییم و چطور آموزش دهیم.
وی با اشاره به حضور دانش آموزان اتباع در مدارس قزوین عنوان کرد: ما در آموزش و پرورش خدمتی را ارائه میدهیم و در دریافت این خدمت ایرانی و غیر ایرانی بودن مطرح نیست و در راستای مباحث فرهنگی و آموزشی یک کار فراملی میکنیم، دغدغه اصلی ما این است که حتی یک نفر بازمانده از تحصیل نباشد.
اصغری بیان کرد: طرحی با عنوان تشکیل خیران حامی بازماندگان از تحصیل راهاندازی کردیم چراکه بخشی از دلایل بازماندن از تحصیل مسائل مالی است، همچنین بخشی از دلایل فرهنگی است بنابراین در راستای طرح خیران حامی بازماندگان از تحصیل، شورای تعلیم و تربیت روستا را نیز ایجاد کردیم که برای اولین بار در کشور اتفاق افتاده و طرح ابداعی استان قزوین است.
وی عنوان کرد: افراد معتمد روستا و دهیار روستا عضو این شورا هستند تا حتی یک بازمانده از تحصیل نداشته باشیم و در راستای ارتقای فرهنگ جامعه همت خود را به کار گرفتیم، چراکه هنوز برخی از افراد معتقد هستند که دختران در سنین کم باید ازدواج کنند و نیازی به تحصیل ندارند درحالیکه سیستم مدیریت خانواده بر عهده زن است و باید در توانمندسازی آنها تلاش کنیم.
انتهای پیام
http://www.pasinehormozgan.ir/?p=20971