خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: در اهمیت تعلیم و تربیت، حرفهای زیادی زده شده و مقالات بسیار نوشته شده است؛ در ایران، زنگ مهر توسط بالاترین مقام اجرایی کشور نواخته میشود و البته از سال ۷۶ بعد از نواخته شدن زنگ مهر، رئیسجمهور از دانشآموزان پرسشی داشت که پاسخگویی به این پرسش به جشنوارهای تبدیل شد و نه تنها دانشآموزان بلکه معلمان، دانشجومعلمان و حتی والدین را در برگرفت.
در سال تحصیلی که گذشت هم، پرسش مهر توسط رئیسجمهور مطرح شد و البته سال تحصیلی کرونایی، اجازه نداد که مراسم حضوری در استانها، مناطق و حتی کشور برای برگزیدگان برگزار شود اما وزارت آموزش و پرورش نفرات برتر را اعلام کرد.
* از پرسش مهر اول تا پرسش مهر بیستم
پرسش مهر رئیسجمهور از سال ۱۳۷۶ آغاز شد و با توجه به اینکه در برخی سالها پرسش مهر برگزار نشد، در حال حاضر بیستمین پرسش مهر پایان یافته است اما آغازگر پرسش مهر در مهر ۱۳۷۶ توسط رئیسجمهور وقت کلید خورد که در زنگ اول مهر در روستای «بنمار» از روستاهای زلزلهزده استان اردبیل، مطرح شد و درباره «لزوم احترام به قانون و قانونمندی در جامعه و راهکارهای استقرار امنیت در کشور و نیز راهحلهای عملی بیرون راندن بیگانگان از منطقه» بود.
آن زمان این پرسش رئیسجمهور به طرح «بنمار» مشهور شد ولی در سال بعد به «پرسش مهر» تغییر نام داد و در هفتصد و بیست و دومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ ۲۳ فروردین ۱۳۸۴ با هدف استمرار در سالهای بعد، به تصویب رسید.
دومین پرسش مهر در سال ۸۰ـ۱۳۷۹ با دو پرسش شامل «دین و آزادی در قانون اساسی که روح ملت و اساس وحدت ملی است، چه جایگاهی دارد؟» و «با گفتوگوی تمدنها چگونه میتوانیم جهانی زیباتر و انسانیتر بسازیم؟» مطرح شد.
سومین پرسش مهر در سال تحصیلی ۸۲ـ۱۳۸۱ با طرح ۳ سؤال شامل «راز و رمز انحطاط تمدن بزرگ ایران اسلامی و طرز تلقی منفی جهان نسبت به آن چیست؟»، «انقلاب اسلامی در گشودن راه رهایی از این نگونساری چه نقشی داشته است؟» و «برای رساندن کشور و ارتقای ملت به جایگاه شایسته و واقعی خود در جهان امروز و تاریخ چه باید کرد؟» برگزار شد.
در چهارمین پرسش مهر در سال ۸۳ـ۱۳۸۲، دو سؤال شامل «در جهان به هم پیوسته امروز چگونه میتوان با پرهیز از تنشهای جهانی و دستیابی به پیشرفت همه جانبه و پایدار، هویت دینی و ملی خود را حفظ کرد» و «موانع مهرورزی و عوامل خشونت اعم از ترور و جنگ در عرصه جهانی چیست و مبارزه با آنها و حرکت به سوی صلح مبتنی بر عدالت چگونه میسر است؟» مطرح شد.
پرسش مهر پنجم در سال ۸۴ـ۱۳۸۳ برگزار شد و ۴ پرسش شامل «نسبت رشد عقلانی، آزادی، برابری و اخلاق در نظام «داد بنیاد» مهدوی مورد انتظار ما چگونه است؟ آگاهی و اراده آدمی در رسیدن به این نظام چه نقشی دارد؟»، «مهدویت در ادیان الهی به ویژه یهودیت، مسیحیت و زرتشت چگونه است؟»، «از نهضت مشروطیت و ملی شدن صنعت نفت و انقلاب بزرگ اسلامی ایران چه درسهایی میآموزیم؟ ملت رشید ایران چه میخواست و به چه رسید؟» و «اصلاحات در ۱۵۰ سال اخیر در کشور تاکنون چه نقشی داشته است؟ موانع و دستاوردهای آن چگونه بوده است؟» مطرح شد.
پرسش مهر ششم در سال تحصیلی ۸۵ـ۱۳۸۴ شامل «چرا عدالت زیباست و رابطه عدالت با پیشرفت کشور چیست؟»، «رابطه عدالت با همدلی و همبستگی مردم چگونه است؟»، «چه کسانی از برقراری عدالت نگرانند؟» و «مصادیق و زمینههای عدالت در حوزه آموزش و پرورش کدام است؟ و در تعلیم و تربیت چه راهکارهایی پیشنهاد میدهید؟» بود.
هفتمین پرسش مهر در سال ۸۶ـ۱۳۸۵ مطرح شد و شامل «نقش مهرورزی در پیشرفت و تعالی جامعه چیست؟»، «نقش مهرورزی در برپایی عدالت و ایجاد وحدت و اتحاد چیست؟»، «نقش مهرورزی در ایجاد جامعه نمونه و پیشرفته چه چیزی میباشد؟»، « چه کنیم که یکدیگر را دوست داشته باشیم؟»، «موانع محبت چیست؟» و «چه کسانی نمیخواهند انسانها دوست، یار و عاشق یکدیگر باشند؟» بود.
سوالات پرسش مهر هشتم در سال تحصیلی ۸۷ـ۱۳۸۶ شامل «عواملی که ما را در مسیر پیشرفت همه جانبه قرار می دهد، چیست؟»، «عوامل پیشرفت، راههای پیشرفت و موانع پیشرفت چیست» و «چه چیزهایی مانع پیشرفت ماست؟ و موانع پیشرفت کدامند و چه کنیم تا با سرعت به سمت قله ها حرکت کنیم؟» بود.
در پرسش مهر نهم در سال ۸۸ـ۱۳۸۷ چند پرسش شامل «چه کنیم که خدمتگزار خوبی باشیم؟»، «راه های خدمتگزاری چیست؟»، «چگونه باید خدمت کرد؟»، «چه عواملی دست به دست هم بدهند که روحیه خدمتگزاری در جامعه گسترش پیدا بکند؟»، «فواید و نتایج خدمتگزاری چیست؟»، «تأثیر خدمتگزاری روی فرد خدمتگزار چگونه است؟»، «تأثیر خدمتگزاری روی محیط اجتماعی، روی منافع و مصالح یک ملت و در بسط فرهنگ مهرورزی و خدمتگزاری چیست؟»، «وظیفه آموزش و پرورش در این رابطه چیست؟»، « وظیفه دولت و مسؤولان ، وظیفه رسانهها و اصحاب فرهنگ و تبلیغات در گسترش فرهنگ خدمتگزاری چیست؟»، «آیا بدون روحیه خدمتگزاری در بین آحاد مردم، یک کشور و یک ملت میتواند به قلههای سعادت برسد؟»، «آیا بدون روحیه خدمتگزاری، مشکلات جامعه برطرف می شود؟» و «آیا بدون روحیه خدمتگزاری فاصله ها و تبعیض ها و محرومیتها برطرف خواهد شد؟»، «چگونه خدمتگزار خوبی برای جامعه باشیم؟»، «دانشآموزان چه میتوانند بکنند و چگونه میتوانند به کشور، ملت و خانوادهشان خدمت کنند؟»، «جامعه فرهنگی ما چه میتواند بکند و همین طور بقیه اقشار؟» مطرح شد.
پرسش مهر دهم در سال تحصیلی ۸۹ـ۱۳۸۸ مطرح شد که شامل «رابطه علم با رشد، کمال و پیشرفت انسان چیست؟»، «آیا میتوان بدون علم به مراتب کمال انسانی دست یافت؟»، «پیامبران از چه طریقی راه کمال را در برابر انسانها قرار دادند؟» و «رابطه علم و انسانیت چه طور است؟» بود. در پرسش مهر یازدهم که در سال ۹۰ـ۱۳۸۹ مطرح شد، رئیسجمهور از دانشآموزان پرسید «تصویری که از آینده ایران در ذهن شماست، چیست و دوست دارید ایران به کجا برسد؟».
در پرسش مهر دوازدهم که در سال ۹۱ـ۱۳۹۰ مطرح شد، از دانشآموزان سؤال شد: «اگر شما دانشآموزان به جای رئیسجمهور بودید برای ساختن ایران و اعتلای نام ملت ایران و امور کشور چه میکردید و اولویت شما چه بود؟» و «شما دانشآموزان در مسائل جهانی چه میکردید و برای ریشهکن کردن فقر چه برنامهای داشتید، در یک کلام اگر شما رئیسجمهور بودید برای ایران عزیز چه میکردید؟».
در سال تحصیلی ۹۲ـ۱۳۹۱ پرسش مهر سیزدهم مطرح شد و رئیسجمهور از دانشآموزان پرسید: «سؤال امسال من از شما این است که میخواهید در آینده چه کار کنید، اهداف شما چیست و برای جامعه و مکتب خود زندگی و زندگی جاویدان آینده چه برنامهای دارید؟». در پرسش مهر چهاردهم که در سال تحصیلی ۹۳-۱۳۹۲، مطرح شد، خطاب به دانش آموزان این سوال را مطرح کرد که «اگر پدر شما رئیس جمهور باشد چه اقدامی به او توصیه می کنید تا بتواند اعتدال و میانه روی را در همه ابعاد زندگی بگستراند؟»
پرسش مهر پانزدهم که در سال ۹۴ـ۱۳۹۳ مطرح شد این بود، «عزیزانم ایران ما با مشکل جدی کمبود آب روبروست. هر کدام از ما چگونه از آب های ایران می توانیم بهتر نگهداری و استفاده کنیم؟». در پرسش مهر شانزدهم که در سال تحصیلی ۹۵ـ۱۳۹۴ مطرح شد، رئیسجمهور از دانشآموزان سؤال کرد: «به نظر شما دانشآموزان عزیزی که سرمایه اصلی کشور ما هستید چه فرصتهای جدیدی از لحاظ علمی، فناوری، دانش، اقتصادی و روابط ما با همسایگان و همچنین با دنیا به وجود آمده است؟ پس از پایان تحریم و ماه های آینده فرصت پیش روی ما چیست و چگونه باید به بهترین وجه از این فرصت استفاده کنیم؟».
هفدهمین پرسش مهر رئیسجمهور سال تحصیلی ۹۶ـ۱۳۹۵ مطرح شد و رئیس جمهور از دانشآموزان پرسید: «از کجا خشونت نشأت گرفته است و چگونه عدهای خشونت را میآموزند؟ در برابر خشونت چگونه باید ایستادگی کرد؟»، «چگونه میتوانیم کشوری داشته باشیم، جامعهای داشته باشیم دارای رحمت اسلامی و نبوی» و «چگونه میتوانیم جوامع منطقهمان و جهان را از خشونت برهانیم؟». هجدهمین پرسش مهر رئیسجمهور در سال تحصیلی ۹۷ـ۱۳۹۶ مطرح شد و رئیسجمهور از دانشآموزان سؤال کرد: ««باید افکار دیگران را تحمل کنیم و به فکر دیگران احترام بگذاریم؛ محیط مدرسه باید محیط اخلاق و ادب باشد. چگونه در محیط مدرسه تحمل افکار دیگران و اخلاق و ادب را تمرین کنیم و با چه سبکی میتوانیم اخلاق بالاتر، ادب بالاتر و تحمل بالاتر داشته باشیم؟».
در نوزدهم پرسش مهر، رئیسجمهور از دانشآموزان پرسید:«پارسال چه مهارتهایی آموختید و برای امسال در این زمینه چه انتظاراتی دارید؟» رئیسجمهوری در تکمیل پرسش خود، خطاب به دانشآموزان سراسر کشور گفت: «تاکنون چه کسی و کدام معلم به شما در کسب مهارت بیشتر کمک کرده و فکر میکنید چه مهارتهایی برای زندگیتان مهمتر است؟»
* شرکت بیش از ۲ میلیون و پانصد هزار نفر ـ رشته در پرسش مهر بیستم
در پرسش مهر بیستم که در سال تحصیلی ۹۹ـ۱۳۹۸ یعنی سال تحصیلی گذشته مطرح شد، رئیسجمهور از دانشآموز پرسید: «آیا محیط مدرسه برای شما دلپذیر، شاد و دلخواه هست؟ و اگر این هست شما بنویسید چه کار کنیم که این محیط شادابتر، دلپذیرتر و برای شما محیطی امنتر و محیطی باشد که بیشتر دوست داشته باشید؟ محیط مدرسه از نظر شما چگونه است باید دولت، خانواده و معلمان، چه کار بکنیم که محیط مدرسه دلپذیرتر و شادابتر برای همه شما باشد و در این محیط احساس رفاقت و دوستی کنیم و نگذاریم یک نفر محیط کلاس را به محیط دو قطبی تبدیل کند».
علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در خصوص پرسش مهر بیستم، گفت: «در بیستمین فراخوان ملی پرسش مهر ریاست جمهوری که در سال تحصیلی جاری برگزار شد، پرسش ریاست جمهوری در اولین روز مهرماه طرح شد و دانشآموزان و معلمان در ۲۰ رشته و گرایش مختلف آثار خود را به دبیرخانه این مسابقات در سطح نواحی و شهرستانها ارائه کردند؛ در این فراخوان، آثار دانش آموزان برگزیده مرحله به مرحله در منطقه و شهرستان به دبیرخانههای استانی ارسال و پس از ارزیابی در این مرحله، برترینها به دبیرخانه کشوری تحویل شدند؛ فرهنگیان نیز آثار خود را به صورت مستقیم به دبیرخانه کشوری جشنواره ارسال کردند».
وی از مشارکت بیش از دو میلیون و پانصد هزار نفر- رشته در این فراخوان خبر داد و تصریح کرد: «در سال جاری تحصیلی از بین تعداد شرکتکننده در مرحله آموزشگاه، پس از برگزاری مراحل ارزیابی منطقهای و استانی، حدود ۵ هزار اثر منتخب دانش آموزی از استانها به دبیرخانه کشوری ارسال شد؛ در پایان این مسابقات ۲۴۰ نفر از دانشآموزان و معلمان بهعنوان برگزیدگان نهایی انتخاب و در مرحله کشوری به دلیل شرایط خاص کشور در قالب یک کنگره ملی مجازی از آنها تجلیل میشود و همچنین ۴۵۰ معلم هنرمند که در این رقابت ها شایسته تقدیر شناخته شدهاند نیز از سوی ادارات کل آموزش و پرورش استانها تجلیل خواهند شد».
کاظمی تصریح کرد: «در جشنواره امسال دانشآموزان و معلمان و همچنین برای اولین بار معلمان مدارس غیردولتی در رشتهها و گرایشهای مختلفی از جمله؛ بخش فرهنگی با زیرمجموعه رشتههای ادبی (سخنوری، شعر و داستان کوتاه)، رسانه و فضای مجازی(وبنوشت)، و در بخش هنری با زیرمجموعههای هنرهای دستی و تجسمی، گرافیک (تصویرسازی، پوستر و عکاسی)، طراحی، نقاشی، نقاشی آبرنگ، نقاشی رنگ روغن و خوشنویسی(نستعلیق، شکستهنستعلیق)، نقاشیخط وکاریکاتور و حجم و مجسمه و همچنین هنر مفهومی در بخش هنرهای نمایشی و فیلم کوتاه (مستند، داستانی و پویانمایی)، نمایشنامهنویسی (ویژه فرهنگیان) و هنرهای آوایی (سرود همگانی تلفیقی و سرود همگانی محلی) به ارائه اثر در این فراخوان پرداختند».
علی رمضانی مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: «در این دوره از فراخوان پرسش مهر با هدف تسهیل شرایط حضور فرهنگیان در این جشنواره ضمن اینکه شرایط حضور برای معلمان مدارس غیر دولتی نیز فراهم شد، ارسال آثار معلمان به جشنواره نیز مستقیم از سطح مدرسه به دبیرخانه انجام شد؛ این شرایط اگرچه برای دوستان ما در دبیرخانه شرایط سختی را فراهم کرد اما از آن سو، ضمن کاستن از حجم کار استانها و مناطق باعث شد معلمان با انگیزه بیشتری آثار را به دبیرخانه ارسال کنند و همچنین بسیاری از معلمانی که سالها در این فراخوان حضور نداشتند، امسال به این فراخوان پاسخ دادند».
وی ادامه داد: «از آنجایی که این موضوع باعث شد رتبههای سطح استان فرهنگیان حذف شود، دبیرخانه جشنواره از همان ابتدای فرآیند بر آن بود که به غیر از رتبههای اول تا سوم، آثار فاخر دیگری که به دبیرخانه ارسال شده بود را نیز مورد تشویق قرار دهد و به این ترتیب ۶۶۴ نفر از فرهنگیان برگزیده استانها در این فراخوان به عنوان شایسته تقدیر تجلیل خواهند شد که در حقیقت رتبههای برگزیده استانی این جشنواره هستند؛ این افراد نیز از سوی وزارت آموزش و پرورش لوح افتخار« شایسته تقدیر کشوری» دریافت خواهند کرد و مورد تجلیل قرار میگیرند .
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از فارس، قرار است کنگره پایانی پرسش مهر بیستم با توجه به شرایط کرونا به صورت مجازی برگزار شود و دست اندرکاران پرسش مهر امیدوارند که این مراسم مجازی با حضور رئیسجمهور برگزار شود تا فردی که خودش پرسش مهر را مطرح کرده است، نتایج آن را هم مشاهده کند.
برگزیدگان دانشآموزی پرسش مهر بیستم فهرست دانشآموزان
برگزیدگان فرهنگیان پرسش مهر بیستم فهرست فرهنگیان
شایستگان تقدیر پرسش مهر بیستم فه فهرست افراد شایسته تقدیر
http://www.pasinehormozgan.ir/?p=20528