– اخبار استانها –
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از خبرگزاری تسنیم از اردبیل، هر سال با نزدیک شدن به شروع سال تحصیلی جدید اولیای دانشآموزان از شرایط ثبتنام فرزندان خود گلایه دارند و بسیاری از عوامل را در این زمینه دخیل میدانند؛ شرایطی که به خاطر دوری و نزدیکی از مدرسه و اختلاف طبقاتی مدارس سختی کار را برای خانوادهها دوچندان میکند و نقل و انتقالات دانشآموزان به دلیل عدم قبولی مدیران مدرسه برای ثبتنام، خانوادهها را سردرگم کرده است.
متأسفانه این موضوع هر سال تکرار میشود؛ اما خانوادهها به خاطر اهمیت تحصیل فرزندانشان و جلوگیری از لجبازی مدارس سکوت پیشه کرده و موضوع را به مسئولین مربوطه گزارش نمیدهند که به همین منظور این مشکل همچنان پابرجاست، درحالی که خانوادهها همچنان گرفتارند.
هر چند مشخص نیست شروع کلاسها حضوری یا مجازی باشد، اما اشباع ظرفیت کلاسهای درس در مدارس دولتی نیز از دیگر مشکلاتی است که خانوادهها با آن مواجهند و نیمکتی با ظرفیت سه نفره که چهار دانشآموز روی آن مینشینند تا درس زندگی بگیرند برای خانوادهها قابل قبول نیست به خصوص که هماکنون فاصلهگذاری اجتماعی و رعایت پروتکلهای بهداشتی نیز مد نظر است.
از سوی دیگر دریافت حق ثبتنام در مدارس دولتی مسئلهای است که به نارضایتی بیشتر اولیای دانشآموزان دامن میزند؛ علیرغم این که احمد ناصری مدیرکل آموزش و پرورش استان دریافت هر گونه هزینهای را در هنگام ثبتنام در مدارس دولتی ممنوع اعلام کرده و برخورد با متخلفان را جزو اولویتهای اساسی این سازمان برشمرده است.
البته تهیه فرم مدارس نیز به گفته ناصری اجباری نیست و خانوادهها در صورت لزوم میتوانند به تهیه فرم اقدام کنند.
فرزندم را نمیتوانم در مدرسه نزدیک خانهام ثبتنام کنم
در این باره یکی از اولیای دانشآموزان مقطع ابتدایی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در اردبیل اظهار داشت: دو ماه پیش به خاطر نزدیک شدن به محل کارم به محله دیگر نقل مکان کردیم و سریعاً به مدرسه نزدیک خانهمان رفته و برای نامنویسی فرزندمان اقدام کردیم اما مدیر مدرسه از آن وقت تا بعد از گذشت دو ماه سنگاندازی میکند و به خاطر عدم ظرفیت در مدرسه فرزندم را ثبتنام نکرده است.
ا.ر ادامه داد: به خاطر شرایط مالی نامناسبم نمیتوانم فرزندم را در مدرسه غیردولتی که نزدیک خانه جدیدمان است ثبتنام کنم که به همین خاطر مجبور شدم در مدرسه قبلیاش اقدام به ثبتنام کنم و هزینه سرویس بدهم.
این پدر میگوید: علی رغم این که بارها در اخبار اعلام کردهاند که هزینه ثبتنام در مدارس دولتی رایگان است، اما متأسفانه مدرسه ۱۰۰ هزار تومان از بنده حق ثبتنام خواست که امیدواریم مسئولان به این تخلفات رسیدگی کنند چرا که مدیر و معاونان مدرسه اعتراض ما را قبول نکرده و میگویند که ما مجبوریم از شما هزینه دریافت کنیم و شما هم مجبور به پرداخت هزینه هستید.
وی براینباور است که کیفیت آموزشی در مناطق پاییندست شهر با وسط شهر نیز بسیار متفاوت است و دلیل اصلی که مدیر مدرسه جدید فرزندش را قبول نکرده به خاطر کیفیت پایین آموزشی در مدرسه و بیتوجهی معلمان در مدارس منطقه پایین است که فرزندش در آن تحصیل میکرده است.
به گفته وی متأسفانه هر سال ما را موظف به تهیه فرم مدرسه نیز میکنند و هزینههای اضافی بر دوش ما میگذارند که امیدواریم در این زمینه نیز پیگیریهای لازم توسط مدارس انجام شود.
موضوع دیگری که برگزاری کلاسهای درس را از سال گذشته متمایز کرده شیوع کرونا و برگزاری کلاسهای مجازی است که استفاده از شبکهای با عنوان شاد به عنوان تحولی نوپا در آموزش دانشآموزان برای تحقق و پیشبرد اهداف آموزشی به شمار میرود.
شبکهای که سال تحصیلی گذشته علیرغم کم و کاستیها توانست در حل مشکلات آموزشی دانشآموزان نقشآفرینی کند و در راستای بهبود وضعیت موجود مؤثر واقع شود، اما توسعه شبکههای آموزشی و نیز آموزش شیوه استفاده از این شبکه برای دانشآموزان یک اولویت اساسی بوده و جای کار دارد.
در این زمینه نیز مشکل عدم برخورداری افراد ساکن در مناطق محروم و حاشیهنشین شهر از این بستر نیازمند چکشکاری است؛ به گونهای که برخی اینترنت و بستر استفاده از این شبکه را ندارند و برخی خانوادهها نیز به دلیل بضاعت مالی و نداشتن سواد کافی با مشکل اساسی برای بکارگیری این خدمت نوین مواجه شدهاند.
اصفهان|خانوادهها برای تهیه لباس فرم مدرسه هیچ الزامی ندارنداجرای طرح زوج و فرد در مدارس قزوین/ دانشآموزان ۳ روز در هفته به مدرسه میروندهیچ دانش آموزی در هرمزگان به خاطر عدم دسترسی به مدرسه از تحصیل باز نخواهد ماند
برای شرایط مختلف برنامهریزی شده است
در این باره احمد ناصری مدیرکل آموزش و پرورش اردبیل نیز اظهار داشت: برنامهریزیهای لازم در راستای آمادگی شروع سال تحصیلی جدید با در نظرگیری شرایط کرونایی در استان در دستور کار بوده و هدف ارائه آموزش بیوقفه به محصلان است.
وی با اشاره به این که تدوین برنامههای آموزش و پرورش در وضعیتهای قرمز، زرد و سفید نیز در دستور کار است؛ گفت: برنامه سال تحصیلی جدید در اردبیل با هر ۳ وضعیت کرونایی تدوین میشود و شروع مدارس را از ۱۵ شهریور ماه آغاز میکنیم.
ناصری تصریح کرد: در صورت قرار گرفتن در وضعیت قرمز، مدارس به صورت حضوری برگزار نخواهد شد و دانش آموزان به صورت اینترنتی آموزشهای مورد نظر را دریافت خواهند کرد اما در صورت قرار گرفتن در وضعیت زرد و سفید کلاس ها با نصف ظرفیت برگزار و دانش آموزان با رعایت پروتکلهای بهداشتی یک روز در میان به مدرسه میآیند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل تصریح کرد: ظرفیت شبکه شاد در راستای توسعه برنامههای آموزشی در استان مبنای کار است و در این زمینه درصدد توسعه فعالیتهای پروژههای مهر هستیم که بسترسازیهای لازم در این زمینه انجام یافته است.
ناصری تصریح کرد: شرایط آموزش در مناطق روستایی و عشایری به صورت متفاوت در نظر گرفته شده و دانشآموزان به صورت حضوری برای رفع اشکال و با رعایت پروتکلهای بهداشتی و استفاده از ماسک در کلاسهایشان حضور خواهند یافت.
وی افزود: با توجه به مشکلاتی که در زیرساختها و ناآگاهی خانوادهها بهویژه در بین عشایر و مناطق دورافتاده استان داریم جلساتی با شرکت مخابرات استان داشتیم که با همکاری ارتباطات و فناوری اطلاعات استان برنامهریزیهای لازم در این زمینه برای حل این مشکل در دستور کار است.
وی اظهار کرد: بیماری کرونا نباید ما را از کسب علم و دانش برای فرزندانمان غافل کند و ما باید با بسترسازی و ایجاد فرصتهای مناسب در راستای رفع مشکلات و از سر راه برداشتن موانع موجود برنامهریزیهای مناسبی را پیادهسازی کنیم.
ناصری افزود: همکاریهای شرکت مخابرات برای اجرای پروژه اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات حائز اهمیت بوده و هوشمندسازی مدارس در وهله نخست باید مورد توجه واقع شود و از اقدامات ابتکاری و خلاقانه در راستای توسعه شبکه شاد استفاده میشود.
وی با اشاره به نگرانی اولیای دانشآموزان در مقابله با شیوع کرونا نیز گفت: در راستای فرهنگسازی و نیز ارائه هشدارهای بهداشتی از ظرفیت معلمان و تشکلهای دانشآموزی بهرهگیری میکنیم تا خدماترسانی به سلامت مردم جامعه در اولویت باشد که شبکه شاد در حال حاضر بهترین بستر است.
اتمام اتصال مدارس استان به شبکه ملی اطلاعات از طریق اینترنت پرسرعت
در این باره بهروز رزمی، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل اظهار داشت: در راستای تکمیل طرح هوشمندسازی مدارس تاکنون اتصال ۴۶۲ مدرسه روستایی و ۵۸۶ مدرسه شهری به شبکه ملی اطلاعات محقق شده و عملیات اجرایی اتصال ۳۸۱ مدرسه روستایی از طریق شبکههای وب را محقق کردهایم.
وی بیان کرد: برای اجرای طرح اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات مودمهای مورد نیاز به صورت رایگان در اختیار آموزش و پرورش قرار داده میشود تا در راستای ارائه آموزش مناسب به دانشآموزان امکانات مناسبی را در اختیار داشته باشند.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل افزود: برنامهریزی در راستای اجرای پروژه اتصال مدارس به شبکه ملی یک راهکار اساسی برای ارتباط مستقیم معلمان با دانشآموزان تحت نظارت آموزش و پرورش است تا آموزش در روند مناسب ادامه یابد.
رزمی تصریح کرد: امیدواریم با مشارکت و عزم همگانی بتوانیم آموزش مجازی را حدأقل تا زمان مهار ویروس کرونا به شکل مطلوب در سطح استان اجرا کنیم و به هیچ وجه آموزش با مشکل مواجه نشود.
وی افزود: با توجه به تجارب گذشته در ابتدای سال و مشکلاتی که تجربه شد به دنبال حل مشکلات موجود در این زمینه هستیم و برنامهریزیهای لازم در ارتباط با ارتقای شرایط آموزش و پرورش با مسئولان مربوطه در دستور کار قرار گرفته است.
وی از اتمام اتصال ۱۰۴۸ مدرسه به شبکه ملی اطلاعات در استان خبر داد و گفت: بهزودی عملیات اتصال سایر مدارس به شبکه ملی اطلاعات از طریق Wifi و با همکاری شرکتهای همراه اول، ایرانسل و های وب اجرایی می شود.
رزمی با تاکید بر اجرا سریع و دقیق این پروژه افزود: اتمام این پروژه نیازمند تعامل، همکاری و هماهنگی دستگاههای ذیربط و پیمانکاران این پروژه است.
به نظر میرسد اهمیت به ایجاد زیرساختهای آموزشی و توسعه بسترهای آموزشی باید بهعنوان یکی از اولویتهای مهم آموزش و پرورش باشد و در راستای رسیدگی به مشکلات دانشآموزان و اولیای آنان خود آموزش و پرورش پیگیری کند تا بتوانیم نارضایتی اولیا را تا سال تحصیلی جدید به حدأقل برسانیم.
گزارش از زهرا رضازاده
http://www.pasinehormozgan.ir/?p=19774