به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از خبرگزاری فارس از زنجان، دستش در دست مادرش است و مقابل مغازه لوازمالتحریری میایستد، در حالی که او از دیدن دفتر و مدادهای رنگی ذوق میکند و انتخاب یکی از اینها گیجش کرده است اما مادرش در انتخاب کمی وسواس به خرج میدهد و قیمت هر کدام را میپرسد و بعد کمی تعلل و بعد انتخاب میکند، مغازه بسیار شلوغ است و زیاد نمیتواند در آنجا بماند پس خیلی زود خرید میکنند و راهی خانه میشوند.
کلید را که به در میاندازند و آن را میگشایند صدای تلویزیون به گوش میرسد و این یعنی پدر در خانه است، تلویزیون نماهنگی پخش میکند که گویا برای همه دههها خاطرهانگیز است.
ترانه (باز آمد بوی مدرسه)که به گوش میرسد نشان میدهد دیگر مجالی نمانده است، دیدن لباس فرم مدارس او را به وجد میآورد گویا پدر سر راه که از سر کار برمیگشته است آن را از خیاط تحویل گرفته است آخر سر آستینهای آن کمی بلند بود و به قول مادر در تنش زار میزد و قرار بود خیاط آن را اصلاح کند.
در چشمی به هم زدن لباسش را به تن کرده و دور اتاق میچرخد صدای موزیک کارتون مورد علاقهاش را که میشنود با همان لباس مقابل تلویزیون مینشیند، مادر هر چه اعتراض میکند راه به جایی نمیبرد و زیر لب غر میزند (اگه این لباسا سر ماه نشده پاره نشد) و به آشپزخانه میرود تا زیر کتری را روشن کند.
*تحصیل زیر سقف فرسوده!
یک مهر است، هر کدام از بچهها حس و حال مخصوص به خود را دارند، یکی گریه میکند و آن دیگری خوشحالی، یکی نیامده دوستی پیدا کرده و خوراکی خود را با آن تقسیم میکند.
برخی را پدر، یا مادر و یا هر دو با هم آوردند و تعدادی از کودکان یا خواهر و برادر بزرگ خود آمدند، صدایشان حیاط مدرسه را پر کرده و صدا به صدا نمیرسد مراسم که برگزار میشود کلاس اولیها تازه میفهمند باید از خانواده دور بمانند و بر تعداد آنهایی که گریه میکنند اضافه میشود اما کلاس بالاییها انگار میدانند باید هر چه سریعتر سر کلاس حاضر شوند و بر صندلی خود بنشینند که بی هیچ اعتراض راهی میشوند.
بوی گل سرخی که در دست کلاس اولیها است و لباس نو تنشان و اسپندی که روی آتش است فضا را پر کرده است، به مرور که بچهها از زیر قرآن رد و وارد کلاس میشوند حیاط و ساختمان بیشتر زمختی و زشتی خود را به رخ والدین میکشد.
*رویایی که به باد میرود
وارد کلاس که میشوند کاخ آرزوهایش فرو میریزد اصلا شبیه کلاسهای درس فیلمهای توی تلویزیون نیست، دیوارهای کج و کوله و کثیف که گاهی بتونههای بد رنگ و ناجورش توی ذوق میزند با صندلیهای کهنه که صدای جیر جیر میدهد او را میترساند ته دلش خالی میشود، میترسد و ننشسته بلند میشود و در حالی که با تمام قدرت میدود خود را به مادرش میرساند و میگوید حاضر نیست یک دقیقه هم اینجا بماند او تنها نیست، این نه یک داستان خیالی بلکه روایت روز نخست دانشآموزان در یکی از مدارس شهرستان طارم است و شاید مشابه چند مدرسه دیگر در استان زنجان باشد.
در حالی که همیشه اول مهر بوی تازگی و نو بودن میدهد و اولیا با همه سختی که شده و گاهی با صرف پسانداز خود کودکانش را نونوار راهی مدرسه میکنند، اما خبری از مدرسه زیبا برای دانشآموزان به ویژه در مناطق دورافتاده و محروم نیست.
موضوع را یکی از اعضای شورای اسلامی شهر گیلوان و نایب رئیس شورای بخش مرکزی شهرستان طارم با ما در میان میگذارد، او میگوید بسیاری از مدارس شهر از نظر فرسودگی و تراکم جمعیت مشکل دارد.
حسین رحمانی با بیان اینکه برخی از مدارس شهرستان طارم دارای عمر بالای ۴۰ سال بوده و تخریبی اعلام شده است، گفت: از سوی دیگر آموزش و پرورش هیچ اقدامی برای ساخت مدرسه انجام نمیدهد.
نایب رئیس شورای بخش مرکزی شهرستان طارم با بیان اینکه در فصل بهار از مدیر آموزش و پرورش شهرستان طارم درخواست اجازه برای ورود به مدارس برای تعمیر برخی مدارس در زمینه سرویس بهداشتی را داشتیم، عنوان کرد: برخی اولیا به ما میگویند چون وضعیت سرویس بهداشتی مدارس خوب نیست دانشآموزان کل روز را صبر میکنند و برای رفع حاجت به خانه میآیند.
رحمانی با اشاره به نامناسب بودن شرایط فیزیکی برخی مدارس در طارم بیان کرد: آموزش و پرورش در زمینه ورود و همکاری شورای شهر و بخش برای تعمیرات برخی مدارس را در این شرایط رد کرد.
این عضو شورای شهر گیلوان با بیان اینکه مدرسه شهید شعبانی جزو مدارس دارای بحران در شهرستان طارم است، ادامه داد: این مدرسه از نظر جمعیتی در حال انفجار است.
وی با بیان اینکه خودش دانشآموزان ندارد اما مسؤول رسیدگی به مشکلات مردم است، عنوان کرد: من میگویم به بنده بگویید چگونه کمک کنم تا از این شرایط خارج شویم.
وی با بیان اینکه از آغاز سالجاری مشکلات این مدرسه را به مدیر آموزش و پرورش شهرستان طارم گوشزد کردم، اظهار کرد: وی به تازگی نامهای به اداره کل نوسازی استان زنجان ارسال کرده و خواستار تعمیر مدرسه است که نشان از بیتدبیری مدیران است.
*دیوار حاشا بلند و تکذیبهایی که روان است
بنا به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از ات دریافتی ما برخی از اولیا نیز این روزها با فرزندان خود همصدا شده و اجازه حضور فرزندانشان را در برخی مدارس چون مدرسه شهید شعبانی شهر گیلوان نمیدهند. موضوع را که از مدیر آموزش و پرورش شهرستان طارم جویا میشویم وی آن را تکذیب میکند.
نقی صفری در گفتوگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: از ۲۰۲ مدرسه شهرستان طارم تعداد ۲۴ مدرسه تخریبی و ۷۴ مدرسه نیازمند مقاومسازی است.
وی با بیان اینکه سه مدرسه شهرستان طارم فاقد سرویس بهداشتی است، افزود: در حال حاضر سرویس بهداشتی دو مدرسه در دست ساخت است.
صفری با بیان اینکه پنج مدرسه شهرستان طارم در طرح هجرت سالجاری رنگآمیزی شده است، ادامه داد: آسفالتریزی حیاط سه مدرسه نیز در سالجاری انجام شده است.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان طارم در واکنش به رد کمک شورای شهر گیلوان با اشاره به اینکه هیچ نهاد و شخصی بدون اجازه نوسازی حق تغییرات و تعمیرات در مدارس را ندارد، افزود: بدون ورود نوسازی نمیتوان حتی یک پنجره مدرسه را تعمیر کرد و باید در این زمینه نامهنگاری انجام شود.
وی همچنین ضمن رد هر گونه اعتراض از سوی اولیای دانشآموزان نسبت به شرایط مدرسه گفت: هیچگونه مقاومتی در روز اول مهر برای برپایی کلاسهای درس نبوده و در همه مدارس کلاسها تشکیل شده است.
وی با بیان اینکه مدرسه شهید شعبانی مشکلی خاصی ندارد ولی مانند سایر مدارس کمی نیازمند زیباسازی و مقاومسازی است، تاکید کرد: مدرسه کاه گلی در شهرستان طارم وجود ندارد.
*تفاوت این بار در آمار
فرماندار شهرستان طارم اما آمار متفاوتی ارائه میکند و تعداد مدارس فرسوده طارم را ۲۷ مدرسه اعلام میکند.
ستار صفری با بیان اینکه در سالجاری با اجرای طرح هجرت ۷ مدرسه فضاسازی شده است، افزود: امسال در دو مدرسه تعمیرات ۸۰ تا ۹۰ درصدی انجام شده است.
وی از بازسازی دو مدرسه در شهرستان با کمک خیرین و اولیا خبر داد و گفت: برای دو مدرسه با تراکم بالای دانشآموزی در آببر نیز دو کلاس الحاقی در دست ساخت است.
وی در واکنش به سوال خبرنگار فارس در مورد اعتراض اولیای برخی مدارس نسبت به وضعیت مدارس با بیان اینکه از گزارشی در این زمینه دریافت نکرده است، عنوان کرد: اگر موردی منعکس شود پیگیری میکنیم.
درحالی که تفاوتهای آماری و عدم همکاری و همراهی بین دستگاهی احساس میشود، اما این دانشآموزان هستند که باید ۹ ماه از سال ساعتها در کلاس درس حضور یابند و ساعات زیادی را در این مدارس کهنه سپری خواهند کرد.
به نظر میرسد که توجه آموزش و پرورش به مناطق محروم و مدارسی که کمتر در دید و انظار عمومی هستند کاهش یافته و در برخی موارد این مدارس کلا از برنامههای این نهاد فراموش شده است در حالی که باید نگاه این نهاد به دانشآموزان و مدارس عادلانه باشد.
انتهای پیام/۷۳۰۰۹/ق/گ
https://www.pasinehormozgan.ir/?p=2936