– اخبار اجتماعی –
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حسن الحسینی مسئول شبکه شاد در نشست خبری با رسانهها، اظهار کرد: در بخش زیرساختها ابتدا با بانک اطلاعاتی سناد از دانشآموزان و نیروهای آموزش و پرورش مواجه هستیم و بعد شبکه ملی اطلاعات و امنیت شبکه و پس از آن نوبت به پلتفرم شاد و امکانات آن میرسد.
وی افزود: از پلتفرم خبری تبدیل به پلتفرم آموزشی شده و باکسهای حضور و غیاب و آزمون ساز و… آن را به پلتفرم آموزشی کامل تبدیل کرده است. تلفیقی بودن آموزشها به شدت مورد تاکید است یعنی آموزش مجازی، تلویزیونی، حضوری و بستههای آموزشی و البته در این شرایط آموزش حضوری کاملا بیمعنا شده است.
الحسینی در خصوص خدمات شبکه شاد، گفت: شاد سه نوع خدمت دارد، خدمات پایه که رایگان است و خدمات افزوده که توسط بخش خصوصی و به عنوان رقیب خدمات پایه ارائه میشود و بخش سوم فوق برنامههاست و همان اقداماتی که در مدرسه انجام میشود در اینجا بازسازی شده است.
وی اضافه کرد: بکارگیری بزرگترین اپراتور کشور، وجود کلاسهای لایو که الان حدود ۴۰۰ هزار کلاس لایو در حال برگزاری است، امکان نظارت بر فعالیتها، وجود کارپوشه معلم و دانشآموز امکان گزارشدهی منظم به خانوادهها ادامه حاکمیت نظام تعلیم و تربیت امکان برگزاری پیامهای تصویری و صوتی دو طرفه و رایگان بودن این آموزشها از جمله خدمات شاد است.
مسئول شبکه شاد عنوان کرد: بحث پشتیبانی شاد بسیار مهم است و در مرکز تماس ۲۰۰ نفر حضور داشته و به سوالات پاسخ میدهند همچنین واحد فناوری اطلاعات با حدود دو هزار نفر به سوالات و مشکلات شاد پاسخ میدهند.
الحسینی ادامه داد: ۱۱ میلیون و ۴۰۸ هزار نفر در شبکه شاد احراز هویت شدهاند تعداد مدیران ۱۰۰ هزار و ۹۹۹ نفر، تعداد معلمان ۶۴۷ هزار و ۴۱۸ نفر، سهم شاد از فضای مجازی کل کشور در بخش دانشآموزی ۸۰ درصد و سهم نرم افزارهای دیگر ۲۰ درصد است.
وی همچنین گفت: از حدود ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار دانشآموز در شاد عدم فعالیت دارند و در مجموع ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در شاد فعال هستند و ۶۲ درصد دانشآموزان در شاد هستند.
مسئول شبکه شاد عنوان کرد: سهم محرومیت از فضای مجازی بحث مهمی است و اعلام کردیم ۳.۵ میلیون دانشآموز فاقد ابزار هستند یا در جایی هستند که به شبکه ملی اطلاعات دسترسی ندارند و ۲۱ درصد کل دانشآموزان از شاد محروم هستند و اختلاف آمار سه میلیون و ۵۰۰ با سه میلیون و ۲۰۰ به خاطر ابزاری است که از دیگران قرض گرفتهاند.
الحسینی افزود: کندی فرآیند ورود اطلاعات از سوی مدیر مدارس ۱۰ درصد، بانک اطلاعات پایه سناد، کندی سرعت ۱۵ درصد آشنایی کم معلمان و مدیران با شاد ۱۵ درصد اشکالات نرم افزاری شاد ۱۰ درصد مشکلات دسترسی ۱۰ درصد و عدم مدیریت ترافیک در برنامههای آموزی که مجموع عوامل بازدارنده را تشکیل میدهند.
کندی سرعت شاد مشکل جدی نیست
وی تصریح کرد: محتوا برای تمام دروس و پایهها در شاد بارگذاری میشود و درباره سرعت پیگیری جدی با شورای عالی فضای مجازی داریم تا سهم شاد را در جایگاه بالایی قرار دهند و از کلیت برنامه صیانت میکنند و مشکل سرعت مشکل جدی برای کاربران نیست اما مشکل مهمی است که آن را دائم کنترل میکنیم تا یک موقع کاهش نیابد و در کار آموزش اختلال ایجاد نکند.
مسئول شبکه شاد درباره مقررات ناظر به آموزش مجازی بیان کرد: مصوبات ستاد ملی کرونا به معنای قانون است و برای آموزش و پرورش هم ستاد کرونا قانون میگذارد و مرجعیت قانونی پیدا کند و اینکه چرا استانداری اعلام میکند چون مجری سیاستهاست اما باید به مسائل تخصصی آموزش و پرورش مسئولان این حوزه بپردازند و الان ما کمبود مقررات دائمی داریم و چنانچه چشم انداز شاد این است در پساکرونا ۲۰ درصد آموزشها مجازی باشد و سواد فناورانه معلمان و دانشآموزان را ارتقا دهیم باید این فرصت ادامه یابد و قوانین آن در حال تهیه است و در شورای عالی آموزش و پرورش تدوین میشود و از شرح وظیفه معلم، مدیر و سطوح مدیریتی آموزش و پرورش باید تغییر کند.
الحسینی ادامه داد: ۳.۵ میلیون دانش آموز فاقد امکانات استفاده از شاد هستند و باید اقدام عاجلی شود و وزارت صمت و ارتباطات باید این کار را انجام دهند و جلسات مختلفی داشتیم. این تعداد بازمانده از تحصیل نیستند و از روش های دیگر آموزش استفاده میکنند.
در این شرایط فعلی آموزش حضوری توصیه نمیشود
وی افزود: آموزش حضوری در شرایط زرد و قرمز بیمعناست چون تقدم سلامت بر آموزش یک اصل است و اگر گفته شد اصل با آموزش حضوری است از نظر سند تحول بحث درستی است اما با توجه به این شرایط حتما آموزش حضوری مخاطرات جدی دارد و توصیه نمیشود مگر در مدارس کم جمعیت.
شاد رایگان است/ تخلفات را به ۱۹۵ گزارش دهید
مسئول شبکه شاد درباره هزینه استفاده از شاد برای دانشآموزان، بیان کرد: استفاده از شاد برای تمام دانشآموزان و معلمان رایگان است و این دستور ریاست جمهوری بوده و آموزش و پرورش پیگیر است و هر نوع شکایت را به شماره ۱۹۵ اعلام کنند تاکید آموزش و پرورش و روال جاری این است که شاد حتما باید رایگان باشد.
۹ میلیون دانش آموز در شبکه شاد بیش از ۵ ساعت فعالیت در هفته دارند
الحسینی افزود: ۲۰ درصد افرادی که احراز هویت شدند فعالیت آموزشی مستمر ندارند کل دانشآموزان فعال در شاد به ۹میلیون و ۲۰۰ هزار رسانده است ۵ ساعت کمتر در هفته فعالیت داشته باشند آنها را کسر کردهایم و بخشی از آموزشها در آینده در شاد خواهد بود و بر اساس اعلام یونسکو ۹۰ درصد شکل آموزش دانشآموزان تغییر کرده است و به این ترتیب حتما کشور ما مستثنی نخواهد بود و با شکاف اطلاعاتی مواجه سازنده خواهیم داشت.
وی درباره خدمات افزوده و خدمات پایه شاد، گفت: اصل ۳۰ قانون اساسی در خدمات پایه است و خدمات افزوده شاد شامل فعالیتهای نرم افزاری محتوایی و انواع فیلم و سرگرمی است که توسط بخش غیر دولتی و نیمه دولتی اضافه میشود و هر کجا محتوای ارزنده و متناسب با استاندارد ما تولید کند استقبال میکنیم و فضای کنکوری فعال نمیشود تا صرفا فضای تعلیم و تربیتی باقی بماند.
مسئول شبکه شاد تصریح کرد: بحث آموزش معلمان و دانشآموزان بسیار جدی است تا بتوانند با آیتمهای شاد کار کنند و آموزشهای ارائه شده که ناکافی است و محتوای آموزش براساس برنامه درسی و بودجهبندی کتابها به تدریج در شاد بارگذاری میشود.
الحسینی ادامه داد: در حوزه کاردانش و فنی و حرفهای به دلیل تعدد زیاد عناوین دروس مشکلاتی داریم که رفع میشود و برای درسهای کارگاهی صرفا حضوری است.
معیار حضور در شاد ۵ ساعت فعالیت هفتگی است
وی اضافه کرد: ۱۱میلیون و ۴۰۰ هزار نفر احراز هویت شدهاند و آنهایی که کمتر از دو ساعت در هفته فعالیت دارند ۸ درصد هستند و این فعالیت آموزشی صوری است و معیار ۵ ساعت فعالیت در هفته است و ۲۰ درصد مخاطبان حاضر در شاد فعالیتشان صوری است و در مجموع ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر واقعا در شاد فعالیت میکنند از جمله کلاس لایو و برگزاری آزمون و ارائه تکلیف.
مسئول شبکه شاد خاطرنشان کرد: هر مدرسهای که میخواهد از برنامه دیگری به جز شاد استفاده کند باید تضعیف و بدگویی شاد را داشته باشد و سیاهنمایی را بیشتر میکنند.
https://www.pasinehormozgan.ir/?p=24395