به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از خبرگزاری فارس از اصفهان، یکی از اولین اقداماتی که از طرف همه دولتها در برابر شیوع ویروس کرونا و پیشگیری از بیمار شدن سرمایههای انسانی هر کشوری انجام شد، تعطیلی مهدهای کودک، مدارس و دانشگاه بود که از روز اول شیوع این ویروس تا کنون تعطیل هستند، شاید کمتر کسی در روزهای اول تعطیلی مدارس فکر میکرد، مدارس تا پایان سال تحصیلی تعطیل باشند.
آموزش و پرورش نیز بلافاصله پس از اعلام تعطیلی مدارس در اسفند ماه دست به کار شد و معلمان را بسیج کرد تا از طریق شبکه آموزش و بعد با همراهی شبکه ۴، دروس را به صورت زنده به دانشآموزان ارائه کنند. تقویم زمانی فشرده و تقریباً پر و پیمانی چیده شد. معلمها نیز از طریق سایتهای مدارس، فضای مجازی پیگیر تدریس دروس و حتی ارائه مشق و تحویل گرفتن آن از دانشآموزان شدند.
با پایان یافتن سال تحصیلی نحوه امتحان گرفتند در هر مقطعی یک دغدغه برای دانشآموزان و والدین آنها شد. در میان مقاطع سهگانه تحصیلی، وضعیت دانشآموزان ابتدایی از همه مشخصتر و بیدردسرتر است؛ تکلیف معلمان این مقطع و پایههای ششگانهاش نیز روشن است.
حتی براساس بخشنامه معاونت آموزش ابتدایی نوعی آسانگیری در این مقطع نیز توصیه شده، به طوری که تأکید شده آموزگاران فقط باید به یادگیری و دیدن تکالیف و اشکالگیری دانشآموزان بپردازند و از برگزاری هر نوع آزمون آنلاین و هر نوع پرسش که به ثبت نمره عددی یا مثبت و منفی منجر شود خودداری کنند.
بیش از ۳ میلیون نفر اکنون در پایه متوسطه اول (راهنمایی سابق) درس میخوانند که کلاس نهمیهای این مقطع امسال یک اتفاق تازه را تجربه خواهند کرد.
از زمانی که نظام ۳-۳-۶ در کشور پایهگذاری و اجرا شد دانشآموزان پایه نهم (سال آخر متوسطه اول) در امتحانات هماهنگ استانی شرکت میکردند، ولی امسال کرونا این برنامه را به هم ریخت و امتحانات هماهنگ دانشآموزان این مقطع را لغو کرد، در این میان دانشآموزان پایه نهم خواستار تقاضای لغو امتحانات نهایی به صورت حضوری شدند.
پایه نهم به صورت حضوری برگزار میشود
محمدرضا ناظمزاده در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به امتحانات دانشآموزان در پایه نهم اظهار داشت: به دلیل اینکه پایه نهم، پایان یک مقطع تحصیلی است و به نوعی سرنوشت انتخاب رشته دانشآموزان در پایه نهم رقم میخورد از اهمیت ویژهای برخوردار است.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: به دلیل اهمیت پایه نهم، وزارت آموزش و پرورش با همه نگرانیهایی که در حوزه بهداشت و رعایت پروتکلهای بهداشتی داشت به این جمعبندی رسید که پایه نهم را به صورت حضوری برگزار کند و نگرانی هم ندارد.
وی با بیان اینکه سالهای قبل اعلام کردیم که دانشآموزان با سؤالهای هماهنگ استانی امتحان دهند، گفت: امسال به دلیل رعایت پروتکلهای بهداشتی اعلام کردیم در پایه نهم سؤال هماهنگ نداریم و خود معلمان هر مدرسه سؤال طرح کنند و امتحانات را برگزار کنند تا نیاز نباشد همه دانشآموزان پایه نهم همزمان امتحان دهند.
ناظمزاده ادامه داد: ممکن است مدرسهای تعداد پایه نهمشان زیاد باشد، اگر بخواهند همزمان امتحان برگزار شود، نتوانند رعایت فاصلهگذاری اجتماعی را انجام دهند به همین دلیل اعلام کردیم، امتحان هماهنگ برگزار نمیشود و فقط معلم سؤال طرح کند و دانشآموزان حضوری امتحان دهند و میتوانند کلاسی ساعت ۸ و کلاس دیگر ساعت ۹ امتحان دهند تا فاصله اجتماعی و پروتکلهای بهداشتی رعایت شود.
برگزاری امتحانات پایه نهم یک دستورالعمل کشوری است
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با تأکید بر اینکه برگزاری امتحانات پایه نهم یک دستورالعمل کشوری است که بر اساس آن پایههای نهم و دوازدهم امتحانات آنها حضوری برگزار میشود، تصریح کرد: پروتکلهای بهداشتی را وزارت آموزش و پرورش با همکاری وزارت بهداشت تنظیم و برای مدارس ارسال کردهاند، ما هم برای همه مدارس ارسال کردیم.
وی با بیان اینکه بر اساس پروتکلهای بهداشتی، دانشآموز باید با ماسک و دستکش در مدرسه حضور پیدا کند، اضافه کرد: مدارس باید مواد ضدعفونی کننده داشته باشند و بعد از هر جلسه کلاس و امتحان، محل ضدعفونی شود و غربالگری در ابتدای ورود دانشآموزان در حد مقدورات مدرسه انجام شود که اگر دانشآموزی علائمی از بیماری را دارد جدای دیگر دانشآموزان از او امتحان بگیرند.
ناظمزاده با اشاره به نحوه امتحان در دیگر مقاطع تحصیلی عنوان کرد: در مقطع ابتدایی به دلیل اینکه پایه اول ابتدایی حساسترین پایه تحصیلی است، آموزش حروف الفبا در آن ملاک است و مقرر شد، معلم و مدیر در صورت جلسهای دانشآموزان بررسی کنند که آیا حروف الفبا و خواندن و نوشتن را فراگرفتهاند یا خیر، اگر فراگرفته باشند، پایان آموزش را اعلام و کارنامه توصیفی را صادر میکنند و اگر در این مدت نتوانسته است از آموزشهای مجازی استفاده کند، موظف هستند تا پایان خرداد معلم دانشآموز را به صورت حضوری آموزشهای او را تکمیل کند.
امتحانات پایه دوم تا ششم ابتدایی در اختیار شورای مدرسه
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: پایه دوم تا ششم ابتدایی اختیار به شورای مدرسه داده شده است تا روند آموزش مجازی دانشآموزان را بررسی کنند یا حضوری و یا غیرحضوری با مصوبه شورای مدرسه ارزشیابی دانشآموزان انجام میشود.
وی با اشاره به اینکه در پایههای متوسطه هفته، هشتم، دهم و یازدهم امتحانات غیرحضوری برگزار میشود، تصریح کرد: این امتحانات از هفته آینده و به دو صورت برگزار میشود، نخست به صورت آموزشهای آنلاین و مجازی و در درجه دوم با توجه به شناخت معلم از دانشآموز و فعالیتهای او در طول سال تحصیلی، در زمان دایر بودن کلاسها و در زمان آموزش آنلاین مجازی رصد و نمره دهند و بر این اساس کارنامه دانشآموز را صادر کنند.
نگرانی خانوادهها همچنان ادامه دارد
دستورالعمل بازگشایی مدارس و نحوه برگزاری امتحانات ۲۴ اردیبهشت جهت اجرا به اداراتکل آموزش و پرورش استانها ابلاغ شد؛ آمده است: ارزشیابی پایانی (تراکمی) نوبت دوم (خرداد ماه) در پایههای هفتم و هشتم دوره اول متوسطه و پایههای دهم و یازدهم دوره دوم متوسطه شاخه نظری به شیوه غیرحضوری برگزار میشود و مسؤولیت ارزشیابی پیشرفت تحصیلی-تربیتی دانشآموزان به عهده معلمان و مدیران مدارس خواهد بود.
در این دستورالعمل آمده است: با توجه به تأثیر نمرات دروس پایه نهم در فرایند هدایت تحصیلی دانشآموزان، ارزشیابی پایانی نوبت دوم (خردادماه) به شیوه حضوری در سطح مدرسه برگزار میشود. لازم به ذکر است امتحانات پایه نهم در خردادماه ۱۳۹۹ به صورت هماهنگ استانی برگزار نخواهد شد.
حالا خانواده دانشآموزان پایه نهم عنوان میکنند که نگران حضور فرزندانشان در مدرسه برای برگزاری امتحان هستند؛ نکته حائز اهمیت این است که این خانوادهها نسبت به آمادگی مدارس برای برگزاری امتحانات نگران هستند و معتقدند که در شرایط وجود کرونا، مدارس نمیتوانند شرایط برگزاری امتحانات را فراهم کنند و سلامت دانشآموزان در خطر است.
نگرانی بابت برگزاری امتحانات پایه نهم به صورت حضوری یکی از سوژههای ثبت شده در سامانه فارس فارس من با عنوان «دانشآموزان پایه نهم خواستار لغو امتحانات حضوری هستند» بوده است.
https://www.pasinehormozgan.ir/?p=14619