به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، محسن حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش، امروز سهشنبه ۴ آذر در مراسم افتتاح گروه خبری تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، با بیان اینکه از این اقدام ارزندهای که انجام دادید تا توجه بیشتری به مقوله تعلیم و تربیت شود، سپاسگزاری میکنم و آرزوی موفقیت دارم، اظهار کرد: یکی از نکاتی که درباره بخشهای مختلف مانند آموزش مطرح میشود، این است که چه موقعی میتوانیم بفهمیم ما به اندازه کافی و شایسته به این موضوع توجه کردهایم؟؛ فکر میکنم پاسخ به این سؤال تحت تأثیر اندازه این موضوع است.
وی توضیح داد: یک موضوعی دارای اندازه کوچکی است و اگر یک اهتمام محدود و جزئی به آن شود، میشود درخور تبدیلش کرد اما بعضی از موضوعات خیلی بزرگ است و اندازه، اهمیت و اولیتش بالاست و بنابراین اقدام در خور و شایسته در آن کار تابعی از میزان بزرگی و عظمت این موضوع است.
* جامعه ما را نظام تعلیم و تربیت میسازد
حاجیمیرزایی افزود: در مورد تعلیم و تربیت بدون تردید، مهمترین عامل شکلدهی به جامعه، مهمترین عامل سازنده آینده یک سرزمین، مهمترین عامل در تکریم شخصیت افراد، مهترین عامل در هویتیابی افراد و شکلگیری شخصیت به عهده نظام تعلیم و تربیت است.
وی با بیان اینکه جامعه ما را نظام تعلیم و تربیت میسازد، گفت: آنچه هست محصول جریان یادگیری ما است و اگر نهاهای ما، نهادی کارآمد هستند، نشان میدهد که نهاد یادگیری و تعلیم و تربیت ما کارآمد است؛ اگر نهادهای ما با کاستی روبرو هستند، اصلیترین عامل را باید در نهاد تعلیم و تربیت جستجو کرد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اگر نهاد خانواده مسؤولیتهایش را به درستی انجام میدهد، اگر نهاد قدرت، سیاست و اقتصاد به درستی کار میکند، محصول نظام یادگیری است و اگر با کاستیهایی همراه است محصول نظام یادگیری است؛ اصولا آدمها در شرایطی به دنیا میآیند که هیچ نمیدانند و به تدریج از طریق یادگیری، شخصیتشان ساخته میشود و به جرأت میتوانیم بگوییم که تمدن و فرهنگ محصول یادگیری است.
وی با تأکید بر اینتکه فرهنگ در مفهوم گسترده و وسیعش یعنی مجموعه اکتساباتش محصول جریان یادگیری است، اظهار کرد: بنابراین اگر ما به اهدافها و آرمانهایمان دقیقتر و عمیقتر فکر کنیم باید از نظام تعلیم و تربیت آغاز کنیم.
* آماده کردن آدمها برای ورود به دانشگاه هدف نظام تعلیم و تربیت نیست
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: تلاشهای گستردهای در طی این چند دهه در توسعه آموزش، تسهیل دسترسی آدمها به آموزش انجام شد اما ما از این ظرفیت بزرگ و عظیم برای شکل دادن به جامعه و تحقق اهداف و آرمانهایمان استفاده کمی کردهایم؛ نمیتوانیم به توسعه کشور فکر کنیم و برای توسعه کشور، برنامه بنویسیم مگر اینکه ما به مهمترین عامل توسعه یعنی آدم که بخش تأثیرگذار و تعیین کننده توسعه است توجه جدی و عمیقتر کنیم.
وی افزود: نظام تعلیم و تربیت ما به تدریج به مجموعهای تبدیل شده است که آدمها را برای ورود به دانشگاه آماده میکند که این هدف نظام تعلیم و تربیت نبوده و نیست. مطلوب ما این نیست که آدمها بتوانند در کنکور رتبه خوبی بیاورند و این چیزی است که الان در برخی از مدارس سر این مقوله با هم رقابت میکنند، انحراف از اهداف تعلیم و تربیت است.
* دیپلم ما باید هویت، معنا و تعریف داشته باشد
حاجیمیرزایی با بیان اینکه تعلیم و تربیت آمده است تا آدمها را به گونهای تربیت کند که بتوانند روی پای خودشان بایستند، گفت: فکر میکنیم پایان دوازده سال نظام آموزش رسمی باید منتج به این شود که افراد به حدی از صلاحیت و توانایی دست پیدا کنند که بتوانند از خودشان و باورهایشان، ارزشهایشان، جامعه و انقلابشان محافظت کنند و بتوانند دستشان را روی زانوی خودشان بگیرند و بلند شوند و در عرصه حیات اجتماعی، عنصر فعال و کارسازی باشند که چنین امری مطلوب تعلیم و تربیت است و آن چیزی که در سند تحول بنیادین ترسیم شده، یک چنین غایتی را برای نظام تعلیم و تربیت در نظر گرفته است.
وی ادامه داد: در طول دهههای، برجستهترین هدف آموزش و پرورش، قبولی در دانشگاه است و هدف مجموعه اقتصادی هم که پیرامون آموزش و پرورش فعال شده این است که به این مطالعه معیوب پاسخ دهد یعنی مطالبهای که آینده جوانان را در این میبیند که حتما در یک دانشگاهی تحصیل کنند و مسیر شغلیشان را جوری ترسیم میکند که اگر بخواهند اشتغال داشته باشند، ازدواج کنند و منزلت اجتماعی داشته باشند راهش این است که این مسیر را تا آخر بروند که این اتلاف منابع و هدر دادن فرصتهاست.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید به سمتی برویم که دیپلم ما هویت، معنا و تعریف داشته باشد و براساس آن هویت بتواند جایگاه خودش را در نظام اجتماعی پیدا کند، افزود: همه تلاش ما به استناد سند تحول بنیادین، حرکت به سمت یک چنین آرمانی است؛ در سند تحول گفته شده که شما باید از مفهوم حافظهمحوری، آموزش محوری و دانشمحوری به سمت تربیت و مهارت بروید و به جای اینکه تربیت در یک ساحت علم و دانش در نظر گرفته شود، در علم، فناوری، اقتصاد، مناسبتهای اجتماعی، ظرفیتهای سیاسی و هنر است؛ یعنی قابلیتهایی که یک فرد به طور متوازن باید کسب کند تا عنصر مفیدی در جامعه باشد.
وی با اشاره به اینکه وجود تربیت تک ساحتی که تنها وجهی از شخصیت افراد را برجسته میکند و از سایر وجوه غفلت میکند، غایت نظام تعلیم و تربیت نیست، ادامه داد: بنابراین بزرگان تعلیم و تربیت کشور، سندی را در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کردند که جهتگیری تعلیم و تربیت کشور به این سمت است و ما تلاشمان این است که به این سمت برویم.
ادامه دارد
https://www.pasinehormozgan.ir/?p=28048