به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، محسن حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش در اجلاس شورای عالی استانها اظهار داشت: پیشرفت به عنوان دغدغه مشترک و عمومی مورد مطالعه اندیشمندان در دهههای مختلف قرار گرفته است تا رمزگشایی کنند که چگونه میتوان پیشرفت را حاصل کرد.
وی افزود: بعضیها به تناسب پیشرفتهایی که داشتهاند دارای رمز و رازی هستند و باید این رمز و رازها مورد واکاوی قرار بگیرد.
وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: خداوند برگزیدهترین انسان هستی را برای این مأموریت پیشرفت فرستاده تا آدمها را متحول کند و این رمزگشایی تحول از فرهنگ دینی ما است.
حاجیمیرزایی افزود: امروز به باور قطعی رسیدهاند که هیچ تحولات پایداری را نمیتوان سراغ گرفت مگر اینکه تحول در جریان یادگیری جامعه آغاز شود، امروز جامعه ما را مدارس دیروز ساختند و فردای جامعه را مدارس امروز میسازند.
وی خاطرنشان کرد: اگر نهاد اقتصاد، سیاست، تعلیم و تربیت با کاستی و فراز و نشیبهایی همراه میشود باید ردش را در نظام پیدا کرد.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: افراد جامعه باید گونه دیگری بیاموزند تا گونه دیگری عمل کند، اگر تصویر روشنی از جامعهای داشته باشیم به مدارس آن برویم و ببینید در مدارس چگونه آموزش میدهند.
حاجیمیرزایی گفت: یادگیری نقطه انباشت اطلاعات نیست و یادگیری وجوهی دارد که یک وجه آن یادگیری برای دانستن است و بخش دیگر برای عمل کردن و زیستن است.
وی خاطرنشان کرد: یادگیری باید انسان را به موجودی تبدیل کند که قدرت ایستادگی بر روی پاهای خود را داشته باشد و بتواند در جامعه خودش نقشآفرینی کند اگر این مدار شکل نگیرد یادگیری اتفاق نیفتاده است.
وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: یادگیری یعنی آن چیزی که افراد را از استیصال نجات میدهد و افراد را از انزوا خارج میکند. بنابراین این نقطهای است که باید در آن نفوذ کنیم.
حاجیمیرزایی خاطرنشان کرد: ممکن است بتوانیم چهره شهرها را تغییر دهیم و خیابانها و کارخانهها بسازیم اما چهره واقعی تحول را باید در یادگیری انسانها ببینیم.
وی یادآور شد: وقتی ظرفیتهای درونی ایجاد شد آن جامعه پیشرفته و توسعهیافته میشود و جامعهای که در تغییرات خودباختگی و درمانده نمیشود اقدامات مؤثری در آن شکل میگیرد.
وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: آموزش و پرورش باید با شوراها تعامل و هماهنگی لازم را داشته باشند و ما به دنبال ایجاد یک چشمانداز مشترک هستیم. ما معتقدیم اگر آموزش و پرورش پیوند با سایر بخشها داشته باشد میتواند دانشآموزان نخبهای را پرورش بدهد.
حاجیمیرزایی خاطرنشان کرد: هدف عمده ما ایجاد آرامش و دفاع است و این شوراها هم به دلیل موقعیت مدیریت شهری که دارند میتوانند در تربیت نیروی انسانی تأثیرگذار باشند.
وی گفت: شوراهای آموزش و پرورش استانها اختیارات خوبی دارند و نمایندگان شهر و روستا در این شورا میتوانند حضور پیدا کنند و نقش کلیدی و راهبردی را ایفا کنند.
وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران نیز اظهار داشت: شورای عالی استانها مهمترین نهاد قانونی است که اختیارات و مسؤولیتهای مختلفی دارد و مدیریت شهری را به مدیریت ملی پیوند میدهد.
حاجیمیرزایی گفت: بخش مهمی از اعضای شورای اسلامی شهرها و روستاها فرهنگی هستند و برای ایجاد یک جامعه بهتر باشد از این ظرفیتهای گسترده استفاده کرد.
وی افزود: امروز هم آموزش و پرورش تفاهمنامهای با شورای عالی استانها منعقد کرده است البته این تفاهمنامه قبلاً هم بوده و امروز مورد بازنگری قرار گرفته است.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در مجلس تصویب شده است که دشمنشناسی در کتب درسی آموزش داده شود و این مصوبه در چه وضعیتی است، تصریح کرد: در حال حاضر مراحل تولید کتاب درسی فرایند کندی دارد اما قطعاً همه احکام در دستور کار ما و در جریان تألیف کتب درسی وجود دارد.
حاجیمیرزایی درباره مهارتآموزی برای دانشآموزان نیز گفت: ۳۵ درصد دانشآموزان در بخش کاردانش و فنیوحرفهای مشغول هستند و در هدفگذاری در برنامهای که داریم قرار است این میزان به ۵۰ درصد ارتقا پیدا کند.
وی یادآور شد: ۵۰ درصد مابقی متوسط دوم حتماً باید در دوره تحصیلی یک مهارت را کسب کند تا در آینده بتواند از آن استفاده کند.
وزیر آموزش و پرورش درباره برچیده شدن مدارس خشت و گلی در کشور نیز گفت: تا پایان سال جاری مدارس خشت و گلی جمعآوری میشود.
حاجیمیرزایی خاطرنشان کرد: در تمام کشور مدارس خشت و گِلی جمعآوری شده و تنها در سیستان و بلوچستان تعدادی از این مدارس باقی مانده و در اوایل اسفند جشن برچیده شدن مدارس خشت و گلی را برگزار میکنیم.
انتهای پیام/
https://www.pasinehormozgan.ir/?p=7270