به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، عباس سلطانیان مدیر کل دفتر آموزش متوسطه نظری معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان درصد توزیع متوازن شاخهای در استان و مقایسه با درصد کشوری گفت: درصد توزیع متوازن شاخهای در رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش کشور ۳۵.۰۴ و در استان کرمان ۳۷.۸۷ درصد است و این درصد در شاخههای نظری در کشور ۶۴.۹۶ درصد و در استان کرمان به ۶۱.۲۲ درصد رسیده که در هر دو شاخه وضعیت استان در مقایسه با درصد کشور، مطلوب ارزیابی میشود.
او ضمن تبیین مولفههای مدیریت قوی و کارآمد، شکاف عملکردی و شکاف دانشی را در حوزه مدیریت، سبب تضعیف مدیریت دانست و افزود: شکاف عملکردی فاصله بین آن چه باید عمل کنیم و آن چه که عمل میکنیم است و شکاف دانشی نیز فاصله میان آن چه که میدانیم و آن چه که باید بدانیم است.
سلطانیان تنها راه کم کردن این فاصلهها را که منجر به مدیریت منفعل و ناکارآمد میشود، یادگیری عنوان و تصریح کرد: یادگیری تنها با آموزش صحیح و اجرای دقیق برنامههای آموزشی محقق میشود.
او بیان داشت: بالندگی یکی از مهمترین ویژگیهای بارز یک مجموعه تحت مدیریتست و سازمان بالنده سازمانی است که کارکنان آن ماموریت خود را به درستی بدانند و تصویر روشنی از مقصد داشته باشند و برای آن سازمان راهبردها و اهدافی تعیین شده باشد.
سلطانیان گفت: در ۷۱ درصد از استانهای کشور اولین اولویت انتخاب رشته متوسطه دوم دانش آموزان رشته تجربی است و در ۲۹ درصد استانها هم اولین اولویت رشته ادبیات و علوم انسانی است، در هیچ استانی رشته ریاضی به عنوان اولویت اول انتخاب نمیشود و فقط در شهر تهران استقبال از رشته ریاضی بیشتر از رشته ادبیات و علوم انسانی است.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: ورود به شاخه نظری باید تا برنامه ششم توسعه به ۵۰ درصد برسد که این مهم با فراهم کردن زیرساخت لازم برای توسعه و تجهیز هنرستانها محقق شود.
سلطانیان افزود: پوشش رشته ریاضی فیزیک در استان کرمان، ۱۲.۰۶ درصد است که در کشور این میزان ۱۴.۵۹ درصد است، در رشته تجربی استان کرمان نزدیک درصد کشوری و در رشته ادبیات و علوم انسانی پایینتر از درصد کشوری است.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: پوشش تحصیلی دوره دوم آموزش متوسطه در استان کرمان ۸۳.۶۲ درصد و بالاتر از میانگین کشوری بوده است.
او با تاکید بر این که کیفیت را هم نباید فدای کمیت کنیم، گفت: باید بر اساس تواناییها و علایق دانش آموزان به آنها برای انتخاب رشته و هدایت درست کمک کنیم.
سلطانیان با اشاره به وجود ۲ هزار و۶۹ دانش آموز بازمانده از تحصیل دوره متوسطه دوم در استان، خواستار تلاش برای بازگرداندن حداکثری این دانش آموزان به مدرسه شد و از همه معاونان و کارشناسان آموزش خواست: بر اساس نامهها و شیوه نامهها تسلط کامل داشته باشند.
او تصریح کرد: با توسعه مشارکت، افزایش بهره وری و استفاده بهینه از منابع میتوانیم به نتایج مطلوب در تحقق اهداف آموزش و پرورش برسیم.
http://www.pasinehormozgan.ir/?p=6499