عنایتالله رحیمی یکشنبه ١۶ شهریور در جلسه شورای فرهنگ عمومی فارس، خانواده متعالی را ایده و طرحی بسیار مطلوب ذکر و تاکید کرد: هر طرحی باید از دل یک پژوهش بیرون بیاید چرا که نتیجه پژوهشها، تهیه برنامه و تعیین اهداف و سیاستها و نهایتا تقسیم کار است.
او طرح خانواده متعالی را حاصل تجارب و اندیشههای افراد صاحب نظر در این حوزه معرفی و اضافه کرد: این طرح دو مولفه اصلی دارد، یکی آموزش و دیگری حمایت؛ برای هر دو موضوع دستگاههایی داریم که وظایفی منطبق بر این دو مولفه دارند و باید از توان دستگاههای اجرایی برای عملیاتی شدن این موضوع بهره گرفت.
استاندار فارس خاطرنشان کرد: اگر تقسیم کار انجام شود، آموزش و حمایت را به عهده دستگاههای متخصص میگذاریم و تکالیفی هم برای آنها مشخص خواهد شد.
رحیمی که اعتقاد دارد در تدوین و چارچوب طرح خانواده متعالی، برنامه و اقدام و عمل به صورت مختصر دیده شده است، گفت: خانواده سنگ زیربنای اجتماع پذیری انسانها و محل آموزش اخلاق، نوع دوستی، دین باوری، انتقال اعتقادات و ارزشها به نسلهای بعدی است.
او با تاکید بر لزوم مشخص و اعلام شدن سهم هر نهاد خاطرنشان کرد: باید از هر دستگاه خواسته شود تا توانمندی و امکانات خود را در زمینه اجرایی شدن این طرح اعلام کند؛ به عنوان مثال؛ ورزش و جوانان میتواند در امر ازدواج ورود کند و معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز در این باره میتواند کمک باشد.
رحیمی ابراز امیدواری کرد که در چاروب اجرای این طرح، حرکتی مطلوب و اثرگذار ایجاد شود و عنوان کرد: داشتن برنامه ناقص بهتر از بی برنامگی است.
رئیس کل دادگستری فارس نیز در ادامه این جلسه بیان کرد: کلیت طرح خانواده متعالی، مطلوب است اما ایراداتی شکلی و ماهوی دارد.به عنوان مثال؛ موضوع طلاق عاطفی در این طرح مطرح شده اما این موضوع نه در شرع و نه قانون وجود ندارد.
حجتالاسلام سید کاظم موسوی، با تاکید بر اینکه باید فصلی در خصوص طلاق توافقی هم در این طرح دیده میشد، عنوان کرد: در شیوه اجرای طرح نیز به نظر میرسد پراکندگیهایی وجود دارد و اگر منسجم و یکپارچه تر اجرایی شود، تاثیر بیشتری خواهد داشت.
موسوی گفت: نقش پدر در خانواده باید در این اجرای این طرح پررنگ تر دیده شود.
فرمانده سپاه فجر فارس نیز با بیان اینکه نقش تربیتی مادران در این طرح کمتر دیده شده است، عنوان کرد: آنقدر مصادیق زیاد است که شاید تاثیر نهایی را شاهد نباشیم، لذا اولویت بندی مصادیق در این طرح ضروری است.
سردار یدالله بوعلی، با اشاره به مراکز تربیتی در این طرح نیز گفت: به عنوان مثال؛ در مهدها موضوع تربیت قرآنی دیده نشده و البته نقش آموزش و پرورش هم کم رنگ دیده شده است.
بوعلی خاطرنشان کرد: از آنجا که در بسیاری از موضوعات بسیج سازندگی، بسیج مجازی و محلات میتواند نقش مهمی داشته باشد، لذا در این طرح هم نقش آنها تعریف شود.
طرح خانواده متعالی اولویت کاری مدیران فارس باشد
سید احمد احمدیزاده، معاون سیاسی، امنیتی و استانداری فارس نیز با تاکید بر اینکه طرح خانواده متعالی اولویت کاری مدیران فارس باشد، گفت: این طرح خالی از ایراد نیست و مبحث خانواده موضوع مهمی بود که مغفول مانده بود و باید از جایی شروع میشد.
او ادامه داد: روانشاسان مولفههایی برای انواع خانواده دارند و خانواده را در سه بعد متعادل، متزلزل و متلاشی تعریف میکنند اما در فرهنگ اسلامی میگوییم خانواده متعالی هم داریم و عواملی برای استحکام آن مانند توکل، صبوری، تعقل، حیا، آراستگی و … وجود دارد.
معاون استاندار فارس با بیان اینکه اجرای طرح خانواده متعالی از نظر اخلاقی و مسئولیت دینی و اخلاقی ضرورت دارد، تاکید کرد: در ادامه نواقص آن را باید رفع کرد.
صابر سهرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این جلسه با بیان اینکه طرح نهایی خانواده متعالی به نتیجه خوبی رسیده است، گفت: این طرح برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور است توسط اتاق فکر شورای فرهنگ عمومی و کمیسیون امور بانوان استانداری فارس پس از جلسات متعددی با حضور کارشناسان متخصص به نتیجه رسیده است.
او افزود: برش نقشه مهندسی فرهنگی استان فارس نیز بخ اتمام رسیده و برای بررسی بیشتر، به صاحبنظران ارسال و نهاینا پس از بررسی تکمیلی به شورای انقلاب فرهنگی کشور ارائه خواهد شد.
سیده معصومه دستغیب، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس نیز در این جلسه به تشریح چگونگی اجرای طرح خانواده متعالی پرداخت و گفت: این طرح در استان فارس در بازه زمانی کوتاه مدت و میان مدت اجرایی و نزدیک به ۵ سال ادامه خواهد داشت.
او با ببان اینکه جامعه هدف ما در اجرای این طرح تمام خانوارهای شهری و روستایی فارس است، عنوان کرد: طرح خانواده متعالی با همکاری و هماهنگی همه دستگاههای اجرایی در ١٠ برنامه مقدماتی و ۵٠ برنامه حمایتی ارائه خواهد شد.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس همچنین پشتوانه قانونی این طرح را مبانی دین مبین اسلام، قانون اساسی، ابلاغ سیاستهای کلی جمعیت از سوی رهبری ونقشه مهندسی فرهنگی کشور ذکر و به ضرورت اجرای طرح اشاره و خاطرنشان کرد: اهمیت وجود خانواده در رشد فردی و اجتماعی نسلهای بعدی، افزایش آسیبهای اجتماعی و تغییر الگوی اقتصادی- اجتماعی مهمترین عوامل اجرای این طرح محسوب میشود.
دستغیب ادامه داد: سال گذشته طرحی به عنوان گفتوگوی خانواده با ١٠ اولویت در دستور اجرا قرار گرفت که چهار اولویت در شهرستان شیراز در حوزه خانواده مشخص شد و نهایتا مجموع این مباحث ضرروت اجرای طرح تعالی خانواده را تشکیل داد.
او به پیشنیه طرح هم اشاره و با بیان اینکه توجه به بحث خانواده با تشکیل نهادهای خانواده به اشکال مختلف از مهمترین دلایلی اجرای این طرح است، گفت: متاسفانه طرحهای مختلفی طی این سالها در حوزه خانواده تهیه و تدوین شده اما کلی گویی شده و شفافیت در این باره وجود نداشته است.همچنین بسیاری از طرحها مقطعی بوده است.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس یادآور شد: زمان بندی اجرای طرح خانواده متعالی در کوتاه مدت، یکساله پیشبینی شده و میان مدت نیز ۵ ساله تعیین شده است.
حجتالاسلام محمد رضایی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس نیز در این جلسه بیان کرد: آنچه که از نگاه رهبری در ارتباط با موضوع خانواده باید برداشت شود بخشی در این طرح دیده شده و بخشی باید اصلاح شود.
او افزود: وقتی میگوییم خانواده متعالی، یعنی خانواده قابل قبول که هیچ نوع نقصی در این نوع خانواده نباید دیده شود به همین دلیل ضرورت داشت آسیب شناسی ملی انجام و براساس آن، این طرح تدوین میشد.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس با بیان اینکه مشکل امروز ما پرخاشگری، عدم توجه به احترام متقابل و نادیده گرفتن حقوق افراد است، تاکید کرد: اگر امنیت و آرامش را به خانوادهها ببریم و بتوانیم امنیت روانی و اخلاقی ایجاد کنیم، قطعا آسیبهایی مانند طلاق و اعتیاد به حداقل میرسد.
رضایی بهترین روش و بهترین نهاد برای اجرای این طرح را آموزش و پرورش دانست و گفت: باید دید تا چه میزان آموزش و پرورش میتواند در این باره روی دانش آموزان کار کند؟
او اظهار کرد: اگر میخواهیم از چالشهای امروز جامعه، خانواده را نجات دهیم باید صدا و سیما را دریاییم تا برنامههای خوبی در قالب هنر برای خانوادهها ارائه کند و در این صورت حتما تاثیر خود را خواهد داشت.
رضایی تاکید کرد: امروز زیربنای همه مسائل ناهنجار بداخلاقی و بی اخلاقی در جامعه است و لذا باید اولوبت بندی در آسیبها در طرح خانواده متعالی دیده میشد.
انتهای پیام
http://www.pasinehormozgan.ir/?p=21996