تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : khalilan
حوزه : آموزش و پرورش
شماره : 7140
تاریخ : ۱۵ بهمن, ۱۳۹۸ :: ۱۶:۴۶
مکاتبه آموزش‌وپرورش برای دریافت اعتبار از محل صندوق ذخیره ارزی و آستان قدس به نفع مدرسه‌سازی

- اخبار اجتماعی -

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مهراله رخشانی‌مهر در نشست خبری با رسانه‌ها با اشاره به اینکه این نگرانی وجود دارد دولت سهم خود را در پروژه‌های عمرانی آموزش‌وپرورش ارائه نمی‌کند، اظهار کرد: سال 97 اعتبار نوسازی 540 میلیارد تومان بود و در سال 99، 6 هزار و 100 میلیارد تومان و عدد مصوب بودجه سال 98 که تخصیص یافت 4200 میلیارد تومان است.

وی افزود: در کنار اینT تبصره‌هایی در قوانین بودجه وجود دارد و در بحث سهم نوسازی مدارس از عوارض گاز اتفاقات خوبی افتاده است که قبل از سال 98, 20 درصد بود و در سال 98 به 50 درصد و مبلغ 800 میلیارد تومان افزایش یافت و تا الان 500 میلیارد تومان محقق شده است و 570 میلیارد تومان از این محل و اعتبارات بودجه سنواتی برای جمع آوری بخاری‌های نفتی است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: مالیات آستان قدس در بودجه 98 آمد و در بودجه 99 تکرار شد. جمع‌بندی اعضای کمیسیون مجلس این بود که از محل مالیات مستقیم اعتباری تعلق نمی‌گیرد چراکه آستان قدس اذن رهبری را دارند اما از محل اعتبارات ارزش افزوده می‌توان مالیات دریافت کرد؛ بنابراین نامه‌نگاری انجام دادیم تا این مالیات و سه هزار میلیارد صندوق ذخیره ارزی به نفع مدرسه‌سازی اختصاص یافت که دوشنبه این هفته در دستور کار کمیسیون اقتصادی دولت قرار می‌گیرد.

رخشانی‌مهر گفت: با شهرداری توافق شد برای هر کدام از مناطق 22گانه دو مدرسه و در مجموع 44 مدرسه ساخته شود و اخیرا این پیشنهاد در مجلس مطرح شد که چهار تبصره قانون شوراهای آموزش وپرورش برای الزام انبوه‌سازان به ساخت مدارس بازگردد‌.

وی اضافه کرد: در لایحه بودجه سال 99 سهم دولت در پروژه‌های مشارکتی به 2700 میلیارد تومان افزایش یافته است و اگر خیران متعهد شوند معادل این رقم آورده داشته باشند سهم دولت محقق می‌شود، همچنین در بحث کلاس‌های درس نیمه‌تمام خیرساز 14 هزار کلاس باقی مانده است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اینکه در سال 82، 70 درصد مدارس کشور فرسوده و نیازمند تخریب و بازسازی بودند که با اختصاص بودجه هم اکنون 30 درصد مدارس کشور نیازمند تخریب و بازسازی هستند متذکر شد: از ارقام اعلام شده در سال 82 هنوز 50 درصد باقی مانده است؛ یعنی با اعتبار 4 میلیارد دلاری که در آن سال اختصاص یافت 50 درصد مدراس را تخریب و مقاوم سازی کردیم و 50 درصد باقی مانده است.

چرا 30 درصد مدارس فرسوده باقی مانده است

رخشانی‌مهر افزود: از سال 91 به بعد میزان تخصیص اعتبارات نوسازی مدارس کاهش چشمگیری داشت چرا که از صندوق ذخیره ارزی برداشتی انجام نشد. 15 درصد کلاسهای تحویلی از محل تخریب و بازسازی بودند و سایر آنها مدارس نوساز بودند؛ به عنوان مثال از 9 هزار و 800 کلاس درس مهرماه امسال فقط 15 درصد جزو لیست مدارس تخریبی بوده و بقیه جزو مدارسی بودند که در مکانهای مورد نیاز ساخته شدند. بنابراین 30 درصد مدارس همچنان فرسوده باقی مانده است.

88 هزار کلاس درس کشور سیستم گرمایشی استاندارد ندارند

وی گفت: سال 91، 230 هزار سیستم گرمایشی غیراستاندارد داشتیم که این رقم در سال 97 به 137 هزار کلاس درس و امروز به 88 هزار کلاس درس رسیده است که از این تعداد 63 هزار کلاس درس با بخاری گازی و 25 هزار با بخاری نفتی گرم می شوند چرا که علمک گاز ندارند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: طی سالهای 97 و 98 حدود 49 هزار کلاس درس سیستم گرمایشی استاندارد پیدا کردند و در اوایل سال 98 با توجه به رشد اعتبارات برنامه‌ریزی کردیم تا بخاری‌های نفتی را در کلاسهایی که علمک گاز دارند حذف کنیم که این کار انجام شد و امروز ادعا داریم هیچ کلاس درسی که علمک گاز دارد با سیستم گرمایشی غیراستاندارد گرم نمی‌شود.

اولویت اصلی حذف 25 هزار بخاری نفتی در مدارس

رخشانی‌مهر تصریح کرد: سرعت گازرسانی به روستاها بالاست و ممکن است مجددا تعدادی از مدراس دارای علمک گاز شوند و نسبت به استانداردسازی سیستم گرمایشی آنها اقدام کنیم؛ 25 هزار بخاری نفتی در مدارس وجود دارند آن هم به این دلیل که علمک گاز وجود ندارد و این مدارس در دورترین نقاط روستایی کشور قرار دارند که جایگزین کردن آن سخت است اما اولویت ما فعلا این مدارس هستند و بعد به سراغ 63 هزار بخاری گازی می رویم.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات سازمان نوسازی مدارس 12 برابر شده است عنوان کرد: در سال 97 و 98 نگاه سازمان برنامه و بودجه این بود که تخصیص سازمان نوسازی کامل باشد و در سال 97، 110 درصد اعتبارات و درسال جاری تا به امروز بیش از 80 درصد اعتبارات تخصیص یافته است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: از ردیف اعتبار 6 هزار و 600 میلیارد تومانی، 800 میلیارد تومان به استانداردسازی سیستم گرمایشی اختصاص یافته است که باید 25 هزار بخاری نفتی مدارس تعیین تکلیف شوند.

رخشانی‌مهر بیان کرد: دو هزار و 700 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه های خیرساز است که اولویت با تکمیل 14 هزار کلاس درس نیمه تمام است. همچنین 600 میلیارد تومان اعتبار برای تخریب و بازسازی مدارس درنظر گرفته شده است.

وضعیت بازسازی مدارس سیل زده سیستان و بلوچستان

وی درباره وضعیت مدارس سیل زده جنوب غرب کشور، عنوان کرد: تا امروز خیران برای حل مسئله مدارس سیل‌زده سیستان و بلوچستان 135 میلیارد تومان تعهد کردند و مدارس یک تا سه کلاسه را تا مهر 99 و مدارس 6 تا 9 کلاسه را تا دهه فجر سال 99 تحویل می‌دهیم؛ البته بیشتر مدارس آسیب‌دیده در روستاها قرار داشتند که تعداد کلاس‌های آنها اندک است.

597 کلاس درس در سیل جنوب غرب نیازمند تخریب و بازسازی

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: 50 کانکس و 4 میلیارد تومان تجهیزات به استان سیستان و بلوچستان ارسال شد و تعمیرات مدارس آسیب‌دیده نیز آغاز شده است، در مجموع 421 کلاس درس در استان سیستان و بلوچستان، 89 کلاس درس در استان کرمان و 87 کلاس درس در استان هرمزگان و در مجموع 597 کلاس درس نیازمند تخریب و بازسازی هستند

رخشانی‌مهر در پاسخ به پرسش تسنیم، درباره وضعیت قرمز مدارس شهر تهران گفت: استان تهران بعد از خراسان رضوی بیشترین مدرسه تخریبی را دارد. میانگین مدارس نیازمند تخریب و بازسازی در کشور 30 درصد است که این میانگین برای تهران هم صادق است اما ما می‌توانیم مردم را نگران کنیم و فقط بگوییم این تعداد مدارس تهران فرسوده است و هیچ کاری انجام ندهیم.

شهردار تهران که آمار مدارس فرسوده را می‌گوید، برای حل این مشکل راه حل هم بدهد

وی گفت: باید کاری انجام داد و اگر مسئولان شهر تهران از جمله شهردار تهران می‌گویند این تعداد مدارس فرسوده داریم، راه حل آن را هم ارائه کنند؛ آیا دولت به تنهایی از عهده حل این مشکل برمی‌آید؟ باید به دنبال تأمین اعتبار برای حل مشکل مدارس فرسوده تهران باشیم.

سهم اندک اعتبارات استانی برای مدارس فرسوده تهران

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: در سال 97 برای استان تهران 200 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت که این رقم در سال 98 هم تکرار شد و طی دو سال 400 میلیارد تومان اعتبارات ملی برای تهران در نظر گرفتیم. اما سهم اعتبارات استانی در سال 97، 27 میلیارد تومان و در سال 89، 75 میلیارد تومان بود که در سال 97 به طور کامل تخصیص یافت و در سال 98، 50 درصد آن تخصیص یافته است.

رخشانی‌مهر ادامه داد: شهرداری و استانداری تهران که آمار و ارقام مدارس فرسوده پایتخت را می‌دانند بد نیست گزارشی از اقدامات و برنامه‌هایشان برای آینده بدهند، هر رقمی که از محل مابع استانی برای تهران تأمین شود ما در سازمان نوسازی آماده‌ایم معادل آن را تأمین کنیم و به استاندار تهران نیز گفته‌ام به ازای هر عددی که روی سهم اعتبارات استان تهران بگذارند معادل آن را تأمین خواهیم کرد.

وی بیان کرد: اگر شهردار تهران می‌گوید این تعداد مدرسه فرسوده است باید اعلام کند که برای بازسازی این تعداد مدرسه فرسوده چه اقدامی انجام داده است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: در منطقه 22 تهران مشکل کمبود زمین داریم و وزیر آموزش و پرورش با شهردار تهران صحبت کرده است تا در مناطقی که انبوه‌سازی انجام شده زمین مناسب با کاربری آموزشی در نظر گرفته شود. اما ما از شهرداری فقط زمین با کاربری آموزشی نمی‌خواهیم چون پول آن را باید ادارات آموزش و پرورش تأمین کنند، آنچه مورد تقاضای ما است این است که انبوه‌سازان و وزارت راه و شهرسازی ملزم شوند زیرساخت لازم را برای ساخت مدرسه تأمین کنند که این اتفاق نیفتاده است.

مخالفت وزارت راه با الزام انبوه‌سازان به ساخت مدرسه

وی بیان کرد: وزارت راه همیشه با احیای تبصره‌های قانون شوراهای آموزش و پرورش مخالفت کرده است و این مسئله یک بار در هیئت دولت هم مطرح شد که با آن مخالفت کردند و اخیراً این موضوع در صحن مجلس مطرح و رأی آورد که بازهم وزارت راه مخالفت کرد چون این کار باعث تحمیل هزینه‌های فضای عمومی مثل مدارس به مصرف‌کننده می‌شود اما ما نیز ناچاریم برای دانش‌آموزان مدرسه فراهم کنیم.

20 کامیون تجهیزات از تهران برای مدارس‌ سیستان‌وبلوچستان ارسال می‌شوداول بهمن؛ کمک مدارس به مناطق درگیر سیل/ ارسال بخاری‌های مازاد به مدارس سیل‌زده

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان محفوظ می باشد.