تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : khalilan
حوزه : سیاسی
شماره : 6696
تاریخ : ۱۰ بهمن, ۱۳۹۸ :: ۱۵:۳۵
یادداشت| نگاهی به انتخابات در شرق هرمزگان-1

جلیل نمازی فعال سیاسی و فضای مجازی هرمزگان در یادداشتی آورده است:

انتخابات دوم اسفندماه سال جاری یکی از سرنوشت سازترین انتخابات کشور ما در طول 41 سال اخیر است. انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی مجلسی که بر اساس اصل هفتادو یکم قانون اساسی صلاحیت عام قانونگذاری را دارا می باشد و علاوه بر وظیفه قانون گذاریش مسئولیت نظارتی نیز بر عهده اوست. مجلسی که نمایندگان آن می‌توانند با طرح سوال یا استیضاح رئیس جمهور و وزرا بر تصمیمات سرنوشت ساز تک تک ملت نقش افرینی کنند.

 ۲۲ دی ماه بود که هیات نظارت نتیجه رسیدگی صلاحیت نامزدها را اعلام کرد، افرادی که رد صلاحیت شده بودند مهلت داشتند تا ۲۶ دی ماه نسبت به رد صلاحیتشان معترض شوند و از شورای نگهبان بخواهند تا در مورد صلاحیت آنان تجدید نظر کند.

بر همین اساس ۱۱ بهمن ماه مهلت رسیدگی به اعتراضات معترضین به پایان می رسد و نتیجه رسیدگی به آنان ابلاغ میشود و باز هم نامزدهای رد صلاحیت شده میتواند در یک فرصت سه روزه اعتراض نهایی خود را تقدیم شورای نگهبان کنند که نتیجه اعتراضات و اسامی نهایی افراد صلاحیت دار در مورخ ۲۲ بهمن ماه به فرمانداری‌های سراسر کشور اعلام می‌شود. 

در حوزه شرق از بین ثبت نام کنندگان ۵ چهره شاخص بنامهای دکتر منصور فرهادی، دکتر محمد مالکی، سید عبدالکریم هاشمی، حسین رئیسی و سید مصطفی ذوالقدر نام نویسی کرده بودند که صلاحیت اقایان دکتر فرهادی، دکتر مالکی و حسین رئیسی توسط هیات نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی مورد تائید قرار گرفت و آقایان سید مصطفی ذوالقدر و سید عبدالکریم هاشمی نیز در موعد مقرر قانونی نسبت به رد صلاحیتشان معترض شدند و از شورای محترم نگهبان خواستند  تا نسبت به صلاحیت آنان مجددا رسیدگی کند.

 شورای نگهبان در تاریخ ۱۱ بهمن ماه نتیجه رسیدگی به صلاحیت نامزدهای معترض را اعلام خواهد کرد با توجه به اینکه قانونگذار روند رسیدگی و اعلام اسامی را در موعد خاصی انهم محرمانه معلوم کرده بنابراین اخبار منتشره دال بر رد یا تائید نامزد معترض نمی تواند صحیح باشد بنابراین هدف از انتشار چنین اخباری از سوی لیدرهای نامزد رد صلاحیت شده در خارج از موعد مقرر میتواند صرفا به منزله حفظ حامیان ستادی آنان باشد

به نظر من بعد از سال ۹۲ به ویژه در سال ۹۶ مردم می بینند دولتی که انتخاب کرده اند و مجلسی که روی کار امده هر دو توانمند و‌قدرتمند نیستند امیدوارم این امر موجب شود که مردم بدور از تعصبات قومی ، قبیله ایی و ‌بدور از نگاه سیاسی و با مد نظر قرار دادن ملاکهای لازم شایسته سالاری اصلح ترین کاندیدا را انتخاب کنند.

  دلایل توسعه نیافتگی شرق هرمزگان

برای پاسخ دادن به این سوال ابتدا لازم میدانم تعریفی اجمالی از توسعه و اقسام آن را داشته باشم میدانیم که در مورد مفهوم توسعه اجماع نظر چندانی وجود ندارد به همین سبب تعاریف مختلفی از توسعه مطرح شده برداشت من از تعریف توسعه این است : به مجموع کوشش‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی و فرهنگی گفته می‌شود که جهت ایجاد برقراری تعادل تحقق نیافته صورت می پذیرد.

با این حال پیداست که توسعه نمی‌تواند اتفاقی باشد و حتما باید با مقصد و منظور همراه باشد به همین دلیل باید توسعه از نقطه شروع شود و مسیری را بپیماید و به نقطه‌ای دیگر ختم شود با تکیه بر آنچه گفته شد، می‌توان چند مورد از دلایل عدم توسعه بهداشت، مسکن، اقتصاد، اشتغال و تغذیه در شهرهای شرق استان را چنین عنوان کرد:

۱-عدم اعمال تصمیمات لازم علمی و عملی که بتواند موجبات تحول باشند

 ۲- عدم استفاده صحیح از ظرفیتهای علمی دکترین و دانشگاهیان

۳- مأیوس سازی نخبگان

۴- غفلت نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی در باب نظارت درست و کارامد بر عملکرد دستگاههای متولی امر توسعه

۵- عدم حمایت از نیروهای کارامد و‌ گماشتن انان بر مسند قدرتو به تبع به قدرت رسیدن افرادی که بعضا توانایی‌های لازم را برای ایفای مسؤولیت نداشته اند

متاسفانه وقتی نماینده‌ای در نشستی کاملا رسمی اعلام میکند که دلیل حمایتم از یک فرماندار بخاطر خوشتیپی و خوشگلی اوست هرگز نباید انتظار داشت سایر ملاکها و معیارهای ان نماینده که بعنوان ناظر کار نظارتی بر دستگاههای اجرایی و متولی امر توسعه را برعهده دارد به رشد و توسعه کمک کند

  آنچه از مردم شرق در مجامع و شبکه‌های اجتماعی می‌شنویم یا می‌بینیم گلایه‌مندی شدید مردم از اوضاع حاکم بر آنهاست. به نظر می‌رسد اگر نظارت بیشتر و شدید‌تری بر عملکرد مسؤولان منطقه ای در شرق هرمزگان وجود داشت، اکنون شاهد برخی مصائب برای مردم این منطقه بخصوص بدلیل فقدان توسعه‌مندی نبودیم.

به هر تقدیر این که کدام مسئول با کدام تصمیم یا به چه علتی موجبات عدم رشد توسعه منطقه را فراهم کرده از حوصله این بحث خارج است ولی لازم میدانم جهت یادآوری خودم و مردم فهیم حوزه انتخابیه شرق عرض کنم که دولت ضعیف بر آمده از مجلس ضعیف است زیرا مطابق اصول ۱۳۳ و ۸۷ قانون اساسی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی هستند که نقش اصلی در تشکیل دولت دارند مطابق همین اصول، مجلسی‌ها هستند که به وزیران پیشنهادی رئیس جمهور رای اعتماد میدهند بنابراین اگر نمایندگان شایسته سالاری را ملاک رای اعتمادشان قرار میدادند هرگز وضع مردم این نبود و دولت ضعیف و ناکارامدی بر روی کار نمی آمد.

 نظر به نزدیکی یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از مردم خوب و فهیم حوزه شرق و کل کشور انتظار میرود خود را از تعلقات خنثی کنند و با نگاه به آینده سیاسی کشور در انتخابات شرکت نمایند تا بتوانند در انتقال مسالمت آمیز قدرت از یک سو و انتخاب زمامدار سیاسی شایسته و مدبر از سویی دیگر بهترین نقش را ایفا کنند ده دوره است که انتخابات مجلس شورای اسلامی ما برگرفته از تعصبات سیاسی ، قومی و قبیله‌ای ما بوده و انتخابات حاصل از تعصبات نابجایمان موجب شده همیشه دردمند باشیم ایا وقت ان نرسیده که شایسته سالاری را ملاک انتخابمان قرار دهیم ؟

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان محفوظ می باشد.