به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم مهدی بهلولی در همایش "فقرپژوهی" که در سالن همایشهای صدا و سیما برگزار شد، اظهار کرد: در جامعه با فارغالتحصیلان دانشگاهی مواجه هستیم که از ترجمه یک پاراگراف به زبان انگلیسی ناتوان هستند. باید به فقر آموزشی گستردهتر نگاه کنیم چرا که حالت بیسوادی گستردهای را شاهد هستیم و فقط محدود به ناعدالتی در استان سیستان و بلوچستان نیست. به عنوان مثال فردی که در صدا و سیما میگوید هر فردی ناراضی است از ایران برود یا کارشناس دیگری با آن ادبیات صحبت میکند نشاندهنده فقر آموزشی است.
وی افزود: در ایران آمارهای متفاوتی داریم مثلاً میگویند یک درصد دانشآموزان از مدرسه بازماندهاند در حالیکه آمار خیلی بالاتر است، مرکز پژوهشهای مجلس در بررسی لایحه بودجه 99 در بخش آموزش وپرورش میگوید تعداد بازماندگان از تحصیل 696 هزار و 399 نفر و ترک تحصیلکنندگان 237 هزار 550 نفر است که این حدود هفت یا هشت برابر آمار آموزش و پرورش است. حتی آمارهایی در حد دو یا سه میلیون بازمانده از تحصیل از سوی وزارت کار شنیده میشود که با آمار آموزش وپرورش تناقض دارد.
این کارشناس آموزشی گفت: 9 میلیون بیسواد و حدود 10 میلیون کم سواد داریم که وضعیت خوبی نیست. در آزمونهای جهانی "تیمز" و "پرلز" که هر 4 سال برگزار میشود ایران اصلا رتبههای خوبی ندارد.
بهلولی با تأکید براینکه باید جدیترحرف بزنیم و در آموزش وپرورش فقر آموزشی عیان است، گفت: کارشناسان آموزشوپرورش برای نوشتن کتابهای درسی چه ویژگیهایی را در نظر میگیرند و چقدر صدای مناطق محروم منعکس میشود؟ مشکل اساسی دیگر بحث نفت است؛ وقتی ایران نفت را میفروشد و بودجه به دست میآورد ضرورت آموزش و پرورش و تربیت شهروند شایسته و مولد را درک نمیکند، آموزش وپرورش ما به دنبال تفکر انتقادی و خلاقیت نیست و در نهایت بچهها را برای کنکور آماده میکنند.
این کارشناس آموزشی افزود: باید آسیبشناسی جدی کرد؛ سال 85 سهم آموزش وپرورش از بودجه عمومی دولت 15 درصد بود که الان به 10 درصد رسیده است. البته بخش مهم آن تحقق پیدا نمیکند چرا که بودجههای صوری و کاغذی را داریم. مثلاً 200 میلیارد تومان برای شیر مدارس بودجه اختصاص میدهند اما فقط یک سال شیر در مدارس توزیع شد. بنابراین این بودجه صوری است. درباره سرانه آموزشی نیز اینگونه است؛ این آمارهای دروغ و توجه نکردن به آموزشوپرورش آسیب شناسی جدی نیاز دارد.
عملکرد پایین دانشآموزان در ریاضی و علوم به دلیل ناتوانی در فهم متون استمنافع مالی فراوان گروههای تجاری با تغییرات مکرر کتابهای درسیانتهای پیام