تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : khalilan
حوزه : آموزش و پرورش
شماره : 3459
تاریخ : ۳ دی, ۱۳۹۸ :: ۱۳:۰۴
تحصیل بیش از 64 درصد دانش آموزان متوسطه دوم در رشته نظری

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از خبرگزاری فارس از گچساران، پیش از ظهر امروز  همایش معاونین متوسطه 13 منطقه آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با حضور مدیرکل  دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری وزارت آموزش‌وپرورش  به میزبانی گچساران در سالن جلسات آموزش و پرورش این شهرستان برگزار شد.

 در این نشست عباس سلطانیان اظهار کرد: سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش موضوع کیفیت بخشی و مطالبات سند تحول بنیادین مد نظر است.

وی با بیان اینکه این رویکردها در حوزه متوسطه آموزش مورد نظر است که مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد، گفت: تقویت آموزش‌وپرورش در گرو تحقق و اجرایی شدن کامل سند تحول بنیادین است.

این مسوول بابیان اینکه از سال ۹۰ گام‌هایی برای عملی شدن سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش انجام‌ گرفته  اما همچنان شاهد اجرای کامل آن نیستیم، عنوان کرد: اجرایی نمودن سند تحول بنیادین در آموزش‌و پرورش از خواسته‌ها و دغدغه ‌ها مقام معظم رهبری است.

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به شاخص‌های معاونت آموزشی در کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سال تحصیلی جاری تعداد 2 میلیون و 687 هزار و 774 دانش آموز در رشته های نظری، فنی و حرفه ای و کاردانش تحصیل می کنند.

سلطانیان ادامه داد: از مجموع این تعداد 423 هزار و 596 دانش آموز در رشته های فنی و حرفه ای، 19هزار و 249 در رشته کاردانش و یک میلیون و 74 هزار و 929 دانش آموز در رشته های نظری در حال تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه  در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ در مجموع ۶۴.۹۲ درصد از دانش‌آموزان در شاخه نظری و مابقی در هنرستان‌ها مشغول به تحصیل هستند، افزود در سال تحصیلی جاری بیش از 19 درصد  رشته فنی و حرفه ای  و بیش از 15 درصد در رشته کار و دانش مشغول به تحصیل هستند.

  وی با اشاره به اینکه هم اکنون قریب بر ۳۵درصد دانش آموزان در رشته‌های فنی و حرفه ای و کاردانش درحال تحصیل و ما بقی در رشته نظری تحصیل می‌کنند، ابراز کرد: وزارت آموزش و پرورش مکلف است تا پایان برنامه ششم توسعه کشور  50 درصد از دانش‌آموزان دوره متوسطه کشور در هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش تحصیل داشته باشند و به آنها آموزش‌های لازم مهارتی را ارائه دهند.

سلطانیان با اشاره به اینکه برای دستیابی به این مهم 15 درصد دیگر بایستی از جمعیت دانش آموزان به هنرستان‌ها سوق داده شوند، گفت:در حال حاضر مشکل کشور اشتغال نیست بلکه مهارت است.

 وی تصریح کرد: برای تحقق این امر  نیازمند فضاهای آموزش بیشتری در هنرستان‌ها هستیم تا بتوانیم هنرجویان بشتری را برای این رشته جذب کنیم.

وی با بیان اینکه کمبود مهارت موجب شده مشکلاتی را برای کشور به وجود آورد و حل این مشکل برعهده آموزش و پرورش است، عنوان کرد:دانش آموزان تا پایان پایه ۱۲بایستی یک مهارت را فرا گرفته باشند.

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری وزارت آموزش‌وپرورش کشور در ادامه سهم شاخه ها در دوره دوم آموزش متوسطه در استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: تعداد ۲۷هزار و ۳۴۸دانش آموز در مقطع دوم متوسطه در این استان حال تحصیل هستند که از این میزان بیش از۷۶درصد در رشته نظری و 6درصد  در رشته کاردانش و 5درصد در رشته  و فنی و حرفه ای پاینن تر از میانگین کشوری است.

 وی با بیان اینکه گرایش دانش آموزان مقطع دوم متوسطه این استان به رشته نظری بیش از میانگین کشوری است، افزود: در حال حاضر این استان در رشته نظری11 درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

سلطانیان با بیان اینکه فاصله این استان با کشور در رشته ریاضی بسیار بالا است، اظهار کرد: گرایش دانش آموزان در رشته ریاضی در کشور بیش از14درصد است لیکن در استان کهگیلویه و بویراحمد 3 درصد است.

 وی با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد در رشته علوم انسانی و معارف اسلامی نسبت به میانگین کشوربالاتر است، خاطرنشان کرد: پوشش تحصیلی واقعی در این استان نسبت به میانگین کشوری بالاتر است.

این مسوول با بیان اینکه  تعداد 9 هزار و644 دانش آموز این استان در پایه دهم در حال تحصیل هستند، گفت:  در رشته ریاضی فیزیک تعداد 252 نفر، علوم تجربی سه هزار و 24 دانش آموز،علوم انسانی سه هزار و 978 ، علوم و معارف اسلامی  96 دانش اموز، فنی و حرفه ای یک هزار و 36، کاردانش یک هزار و 258 دانش آموز در سال تحصیلی جاری مشغول به علم آموزی هستند .

سلطانیان ادامه داد : از مهمترین رویکردهای و برنامه های دفتر آموزش متوسطه نظری، توجه به بیانیه  گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری، اجرای متوازن سند تحول بنیادین اموزش و پرورشف رعایت شان و موضع سیاست گذاری حوزه ستادیو پرهیز از ورد امور اجرایی است.

 وی ادامه داد: همچنین کاهش تمرکز و تصدی گری و واگذاری اختیارات و مسوولیتها به مدیران صف و مدارس، توسعه مشارکت در اموزش و پرورش، استفاده بهینه از منابع و افزایش بهره وری، تحول در محتوا و توسعه آموزش های مهارتی و کاربردی در مدارس، تاکید بر عملیاتی کردن پروژه ها و ارتقای کیفیت و جایگاه مدارس به عنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت رسمی است.

 انتهایپیام/82031

 

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان محفوظ می باشد.