تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : khalilan
حوزه : آموزش و پرورش
شماره : 29510
تاریخ : ۲۷ بهمن, ۱۳۹۹ :: ۱۱:۲۰
دارالقرآنها کم مشکل دارترین مراکز آموزش و پرورش

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از ایسنا، علیرضا کاظمی در آیین افتتاحیه پنجمین دوره دوسالانه توانمندسازی مدیران دارالقرآن های سراسر کشور با بیان اینکه هم انس و الفت با قرآن و هم خدمت به حوزه قرآن، عترت و نماز نعمت بالایی است اظهار کرد: همکاران ما در دارالقرآن ها در خط مقدم خدمت در این حوزه قرار دارند و باید قدردان این لطف الهی باشند. تنها راه نجات و سعادت بشری قرآن است.

وی افزود: تمام فعالیت های قرآنی که انجام دادیم چه در سطح روخوانی و روانخوانی و چه در سطح تجوید، قرائت و ترتیل و چه در سطح تدبر و تفسیر قرآن، مقدمه ای برای تمسک به قرآن است. باید تلاش کنیم در کنار تمام فعالیت هایی که در این سطوح در حوزه قرآن، عترت و نماز انجام می دهیم تمسک و متلبس شدن به آموزه های قرآنی در ابعاد مختلف زندگی مدنظر ما قرار بگیرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه عمل به آموزه های قرآنی هدف غایی نزول قرآن است، بنابراین باید در دارالقرآن ها انسان های برجسته، الگو و تراز قرآن در حوزه رفتار داشته باشیم گفت: دارالقرآنها تنها پایگاه قرآنی وزارت آموزش و پرورش و حتی تنها پایگاه فعالیت های قرآنی جامعه ما هستند و در بسیار مناطق پایگاهی جز دارالقرآن ها را نداریم. دارالقرآن ها بزرگترین پایگاه‌های فعالیت قرآنی در سطح کشور محسوب می شوند و اکنون بخشی از آنها فعالیت مجازی را هم در دستورکار دارند.

کاظمی افزود: برنامه ریزی، سیاست گذاری، حمایت و پشتیبانی در ابعاد مختلف از دارالقرآن ها وظیفه اصلی ستاد وزارتخانه است. ایجاد رویه های واحد و محتواهای مورد نیاز به صورت ملی و کشوری نیز در حال انجام است. توانمندسازی نیروی انسانی نیز در حال انجام است و دارالقرآن ها از کم مشکل دار ترین مراکز آموزش و پرورش هستند. در مدرسه چالش های بسیاری داریم که دارالقرآن ها با آن مواجه نیستند.

وی با بیان اینکه دارالقرآن ها از حیث اساسنامه، نیروی انسانی، فضای باز برای تولید منابع و تولید محتوای متمرکز و غیرمتمرکز جایگاه خوبی دارند تاکید کرد که انتخاب بهترین چهره قرآنی برای مدیریت دارالقرآن ها از سوی مدیران کل آموزش و پرورش استان ها لازم و مهم است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: باید هر مدیر دارالقرآنی در ۱۵ عنوان فعالیتی که انجام می دهد متغیرهای اثرگذار در کیفیت بخشی را روی کاغذ بیاورد و ثبت کند که یکی از آنها نیروی انسانی است. باید بهترین معلمان و مدرسان را برای دارالقرآن ها به کار بگیرید. طبیعتا اگر مدیری نتواند اینگونه عمل کند نمی تواند مخاطب خوبی را جذب کند.

کاظمی افزود: نکته دیگر آنکه دارالقرآن ها اساسا مردم نهاد هستند و با مشارکت نهادها و مردم اداره می شوند و نقطه اتکای منابع مالی شان، مردمی است. مدیران باید نظام مشارکتی و ارتباطی با تمام بخش های تاثیرگذار در این حوزه طراحی و از تمام ظرفیت ها استفاده کنند. تلاش می‌کنیم تا حدامکان به دارالقرآن ها کمک کنیم اما بودجه دولتی نه کفایت می کند و نه دائمی است.

وی با اشاره به اهمیت جذب مخاطب گفت: یکی از عوامل موفقیت یک مدیر دارالقرآن ایجاد یک شبکه بزرگ ارتباطی با مدارس و اولیاء در فضای مجازی و حقیقی است. باید این جسارت را به خرج بدهیم و این ظرفیت را ایجاد کنیم که فعالیت های دارالقرآنی را به کف مدارس ببریم. نکته دیگر آنکه ذائقه دانش آموزان تغییر کرده و صرف توصیف و تبیین فضای قرآنی نمی توان به راحتی آنها را جذب این حوزه کرد و نیازمند توجه به مسائل مهمی هستیم که تنوع پذیری در برنامه های قرآنی، طراحی فعالیت های فرهنگی هنری و نقش پذیری دانش آموزان در دارالقرآن ها از جمله آنهاست.

انتهای پیام

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان محفوظ می باشد.