تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : khalilan
حوزه : آموزش و پرورش
شماره : 2925
تاریخ : ۸ مهر, ۱۳۹۸ :: ۱۱:۰۴
«آسیب شنوایی» شایع‌ترین معلولیت پنهان در کردستان است

- اخبار استانها -

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از خبرگزاری تسنیم از سنندج، خلیل رنجبر پیش‌از ظهر امروز در مراسم گرامیداشت روز جهانی ناشنوایان که با حضور جمعی از مسئولان در مدرسه با نیازهای ویژه توکل سنندج برگزار شد، با تبریک روز جهانی ناشنوایان اظهار داشت: 236 دانش‌آموز دارای آسیب شنوایی در مدارس و مراکز با نیازهای ویژه و تحت پوشش آموزش و پرورش تلفیقی فراگیر در مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: از این تعداد 52 دانش‌آموز دختر و پسر دارای آسیب شنوایی در دوره‌های پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه دوره اول پیش‌حرفه‌ای در 12 مدرسه مستقل و ضمیمه در 8 شهرستان و منطقه تابعه استان مشغول به تحصیل هستند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان با اشاره به سیاست یکپارچه‌سازی آموزش و توانبخشی مبتنی بر جامعه و نزدیک شدن دانش‌آموزان استثنایی به جامعه عادی خاطرنشان کرد: در سال‌تحصیلی جاری 186 دانش‌آموز تلفیقی فراگیر دارای آسیب شنوایی خفیف تا عمیق در کنار همسالان خود و در دوره‌های ابتدایی، متوسطه دوره اول و دوم مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه «آسیب شنوایی» پس از نیاز ویژه ذهنی و مشکلات جسمی حرکتی در دانش‌آموزان بیشترین آمار معلولیت را به خود اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: این اختلال آثار ظاهری چندان مشخصی ندارد و مبتلایان به آن در سازگاری‌های اجتماعی با چالش‌های فراوانی روبه‌رو هستند.

میزگرد| بررسی مشکلات دانش‌آموزان با نیازهای ویژه؛ از کمبود فضا و تجهیزات تا بی‌توجهی مسئولان کردستانبرنامه‌های غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان با نیاز ویژه کردستان به‌روایت تصویرراز موفقیت دانش‌آموز با نیاز ویژه کردستانی در کنکور سراسری

رنجبر با ذکر اینکه با تشخیص به‌موقع و مداخله به‌هنگام می‌توان عوارض کم‌شنوایی و ناشنوایی را به حداقل رساند، عنوان کرد: غربالگری قبل از یک ماهگی، اقدامات تشخیصی در سه ماهگی و اقدامات طبی، دارویی، درمانی و توانبخشی مانند کاشت سمعک‌های استخوانی، نامرئی و کاشت حلزون قبل از شش سالگی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از سخت‌ترین معلولیت‌ها ناشنوایی است، اظهار کرد: خانواده و جامعه باید با پذیرش واقع‌بینانه محدودیت فرد ناشنوا در راه پرورش استعدادها و توانایی‌های آنان یاری‌رسان باشند، چرا که شیوه رفتار با فرد دارای آسیب شنوایی در رشد عاطفی، سازگاری‌های اجتماعی و فراگیری مهارت‌های زبانی و تحصیلی بسیار مهم و تعیین‌کننده است.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان کاهش یادگیری مهارت‌های اجتماعی، افت مهارت‌های شغلی و تحصیلی، کاهش ارتباط اجتماعی و کناره‌گیری از اجتماع را از جمله مسائل و مشکلات عمده‌ای این افراد ذکر کرد و گفت: فرد دارای آسیب شنوایی علاوه‌بر ناراحتی‌های روحی و خلقی و تحمیل هزینه‌های بالای توانبخشی با مشکلات دیگری نیز مواجهه می‌شود.

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان محفوظ می باشد.