عبدالرحیم هوشمند در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: این واقعیت وجود دارد که افرادی که تنها در یک بعد آموزش میبینند توانمندی محدودی در ارائه خدمت به جامعه خواهند داشت. امروزه دانشگاهها به سمت اهدافی حرکت میکنند که آموزشهای فرهنگی و اجتماعی جزو لاینفک فعالیتهای اجتماعی آنها تلقی میشود. دانشگاههای بزرگ در کشورهای پیشرفته تنها خود را در موضوعات تخصصی محدود نکردند بلکه تلاش میکنند تا دانشجو را با فعالیتهای اجتماعی مرتبط کنند.
وی در خصوص وضعیت فعالیتهای فرهنگی در ایران، افزود: در دانشگاههای ایران معاونتهای فرهنگی و اجتماعی داریم. این معاونتها تلاش میکنند تا علاقهمندی دانشجویان در حوزههای فرهنگی، اجتماعی، هنری را به منصه ظهور برسانند. به عنوان مثال وقتی که یک دانشجو وارد رشته مهندسی میشود ممکن است به فعالیتهای هنری علاقهمند باشد. بنابراین معاونت فرهنگی بهترین مکان برای پیگیری علاقهمندی دانشجویان است.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه باید در دانشگاه علاوه بر ارائه آموزشهای تخصصی، فضایی برای رشد علاقهمندیها و پیگیری آنها وجود داشته باشد، خاطر نشان کرد: این فرصت در دانشگاهها معمولاً توسط معاونتهای فرهنگی و اجتماعی به وجود میآیند تا علاوه بر توانمندسازی و آموزش تخصصی، دانشجو به علاقهمندیهای دیگر نیز بپردازد. در معاونت فرهنگی و اجتماعی امکان فعالیت علمی در انجمنهای علمی و فعالیتهای فرهنگی و هنری در کانونهای فرهنگی و هنری و نشریات وجود دارد.
هوشمند با اشاره به تاثیر انجام فعالیتهای فرهنگی بر دانشجویان، گفت: انجام فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی به دانشجو کمک میکند تا در آینده چندین توانمندی داشته باشد و بتواند در چند بعد فعالیت کند و به اصطلاح چند بعدی شود. وقتی دانشجو به موضوعات اجتماعی و فرهنگی ورود میکند، مطمئناً تواناییهای شخصی و انفرادیاش افزایش پیدا میکند و احتمال موفقیت این فرد در جامعه بیشتر خواهد بود. به عبارتی فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی در دوران دانشجویی به کمک تواناییهای تخصصی یک فرد میآیند. پس باید تلاش کنیم در کنار آموزش تخصصی در دانشگاهها، این گونه فعالیتها را نیز ادامه دهیم و دانشجو را ترغیب کنیم.
وی با انتقاد از عملکرد آموزش و پرورش، تصریح کرد: یکی از اشکالاتی که اکنون در مقاطع آموزشی پیش از دانشگاه وجود دارد، این است که در موضوعات تربیتی خوب کار نشده است. در واقع آموزش وجود دارد اما به پرورش کمتر پرداخته میشود. در نتیجه وقتی فرد وارد دانشگاه میشود تنها با تواناییهای آموزشی و علمی آشنایی دارد. به طور کلی جوامع برای توانمندسازی و بردبارکردن افراد، علاوه بر آموزش، به پرورش نیز میپردازند. این نقیصه به آموزش و پرورش کشور وارد است. در آموزش و پرورش باید به بچهها زندگی کردن را آموزش داد تا در آینده بتوانند کشور را مدیریت کنند.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه تربیت کردن دانشجوی مطالبهگر فرهنگی و اجتماعی به نفع جامعه است و باعث رشد جامعه میشود، تاکید کرد: بنابراین مسئولان دانشگاهها و وزارت علوم باید بخش فرهنگی و اجتماعی را جدیتر تلقی و در این حوزه برنامهریزی کنند. جامعه توانمند در درجه اول از نیروهای توانمند تشکیل شده است و از سرمایه و تجهیزات تشکیل نمیشود. بلکه این دو به مدیریت کمک میکنند. در وهله اول نیروی توانمند است که جامعه را میسازد. ما حوزه آموزشی و علمی را در کشور جدی گرفتهایم و اگر بخواهیم در آینده مدیران توانمند تربیت کنیم، نیاز است که به حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز توجه بیشتری کنیم.
هوشمند با اشاره به تلاش دانشگاه برای حفظ ارتباط با دانشجویان در دوران کرونا، گفت: در شرایط کرونا، دانشجویان حضور ندارند و امیدواریم به زودی جنب و جوش به دانشگاه بازگردد اما همه فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی که در سابق به صورت حضوری برگزار میشد اکنون به صورت مجازی برگزار میشوند. باید بپذیریم که شرایط مجازی و حضوری متفاوت است؛ در طول روز برنامههای متنوع فرهنگی و اجتماعی برای دانشجویان برگزار میشود اما واقعیت این است که برگزاری حضوری برنامهها باعث افزایش مخاطبین میشود. تلاش ما بر این است که همچنان رابطه با دانشجویان و جامعه را به هر شکل ممکن و حتی با حداقلها هم حفظ کنیم.
انتهای پیام