تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : khalilan
حوزه : آموزش و پرورش
شماره : 22687
تاریخ : ۲۴ شهریور, ۱۳۹۹ :: ۱۲:۰۳
گام های کوچکی برای اجرای سند تحول بنیادین برداشته شده است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از خبرنگار مهر، صبح امروز پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همایش علمی «چالش های سند ۲۰۳۰ برای ایران و نحوه تحقیق بنیادین آموزش و پرورش» برگزار شد.

آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در ادامه مراسم گفت: ما معتقدیم آنچه در غرب بعد از رنسانس اتفاق افتاد و در یکصد سال اخیر جهان به سمت یک رویکرد خاص با نگاه انحصار گرایانه حرکت کرد با ابزارها و شیوه های گوناگونی رخ داد. بخشی از اینها شیوه های سخت افزاری مثل جنگ و تجاوز و اشغال بود که در یکصد سال اخیر در جهان شاهد هستیم نمونه اش بیش از یکصد جنگی که در پهنه جهان بر انگیخته شد اما ابزارهای پنهان نیز در این میان وجود دارد و شیوه دوم روح و هویت و اصالت فرهنگ ها و ملت ها را هدف گرفته است و راه را برای تاراج فرهنگی و فکری باز می کند.

وی ادامه داد: برای نوع دوم تاراج شیوه هایی متصور است که از آنها یکی اسناد بین المللی و تحمیل آنها به شکل یکپارچه بر کشورهاست. رنکینگ ها و طبقه بندی ها و اسناد برای تحمیل یک تفکر به شکل یکجانبه گرایانه ایجاد شده است.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور بیان کرد: ما معتقدیم در اسناد بین المللی حتماً ابعاد مثبتی هم وجود دارد و از یک جهاتی می شود مثبت ارزیابی کرد و لایه دیگر که در این اسناد هست و شاخص گزاری ها و رتبه بندی ها هست که نباید از آن غافل شد. چند نکته که در شیوه سند نویسی و رتبه بندی و معیار گذاری باید مورد نظر باشد یکی این است که عمده این اسناد مبتنی بر یک رویکرد عمیق و فلسفی است و گاهی هم در ظاهر به خوبی خود رانشان نمی دهد. عمده این تفکر بنیادین در تمدن نوین غربی که اسناد وجود دارد غیرالهی و تفکری است که دین را نمی پذیرد یا در حاشیه محدود می کند و نگاه لیبرالیستی خشونت گرایی است که به نادیده انگاری تفاوت ها می انجامد و یک انحصار طلبی در آن وجود دارد.

اعرافی گفت: بنابر این اشکال اولی که باید توجه کرد این است که فلسفه درونی این اسناد را باید مورد توجه قرار دهی. گاه در ظاهر اسناد می بینیم مواردی هست که در آیین نامه ها و روش ها خود را نشان داده و با تفکرات بنیادین سازگار نیست. نکته دیگر اینکه در عنوان اسناد و جاهایی که نقاط مثبت هست نیز عدالت شکل مناسب وجود ندارد و بارها شاهد بودیم وقتی اراده آمریکا و قدرت سلطه جو این است بتازند و رژیمی را جعل کنند و رژیم های ملی و بومی را ساقط کنند از همین قوانین استفاده می شود یا این اسناد زیر پا گذاشته می شود و ما در این اسناد نفعی برای ملت های دیگر نمی بینیم.

وی ادامه داد: متاسفانه نهادهای بین المللی قالبا مورد اعتماد نیستند. ما نیاز به نهاد های بین المللی داریم که برامده از ملت ها باشند و عادلانه تصمیم بگیرند اما این نهادها ابزاری در دست قدرتمندان می شوند.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور اظهار کرد: بنابراین ما حداقل ۴ اشکال اساسی نسبت به جریان سندها و رتبه بندی ها و سنجش هایی که گذاشته شده داریم. یکی اینکه ما معتقدیم بشر نیازمند اسناد جامع و کلان است اما باید مورد وفاق همه باشد و از همینجا منتقل می شوم به محور دوم که ایران اسلامی و انقلاب اسلامی دستاوردهایش سندهای جامع بوده است. این منظومه اسناد تولید شده از ارزشهای بالایی برخوردار است و قابل تکمیل تدریجی هست و پیشنهاد این است که ما این نهضت سند نویسی و تولید اسناد که مبتنی بر رویکرد اسلامی و انقلابی است را بازشناسی کنیم و به شکل منظومه ارائه دهیم.

وی گفت: دانشگاه ها ها رسالت سنگینی دارند و همین طور آموزش و پرورش و دستگاه های اجرایی و قضائی و همینطور دستگاه های فرهنگی در این میان رسالت دارند تا به بازشناسی این گنجینه فاخر اسناد همت گمارند و گفتمان سازی درونی و عمق بخشی به اسناد صورت بگیرد. محور سوم هم این است که در برابر دنیا نباید منفعل باشیم و به یک گفتمان سازی بنیادین در پهنه بین المللی نیاز داریم. ما اسنادی داریم می توانیم به جهان عرضه کنیم. دستگاه دیپلماسی ما می تواند با رویکرد و شیوه انقلابی این گنجینه گفتمانی و اسناد راهبری که ظرفیت بین المللی دارد را ارائه دهد و برش هایی از اسناد را فراهم کنیم در سطح ملی و منطقه‌ای و بین المللی ارائه دهیم.

اعرافی اظهار کرد: سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش بسیار مهم است که گام های کوچکی برای پیاده سازی آن برداشته شده است. این سند با پیشینه‌ای که دارد و بر اندیشه عمیقی استوار است باید محور حرکت های علمی فرهنگی و آموزشی در آموزش و پرورش باشد. همانطور که بقیه جاها اسناد دیگری دارند. من در ادامه به برخی از رویکردهای حاکم بر سند تحول اشاره می کنم. یکی اینکه آنچه بر سند تحول حاکم است رویکرد عمیق اسلامی است. رویکرد تمدنی، رویکرد اجتهادی و نگاه به اسلام و اجتهاد پویا بر ان حاکم است. همچنین رویکرد این سند رویکرد عقلی و عمیق است و از نگاه های سطحی پرهیز دارد. رویکرد بومی ایرانی در سند مدنظر قرار گرفته و همچنین رویکرد انقلابی و خلاقانه دارد. از همه مهمتر رویکرد جامع و نظام بند تربیت متوازن و فراگیر دارد و رویکرد مشارکت و همه بخش های درون آموزش و پرورش را ترویج می دهد.

وی گفت: در پایان اشاره کنم به اینکه باید سند تحول را پیاده کنیم که عزم جامعه و اهتمام عمیق در نهاد آموزش و پرورش را نیاز دارد و یک پشتیبان نسبت به آموزش و پرورش باشد و در حد مطلوب این مهم واقع نشده و کج راه هایی می رویم و در نقاطی متوقف هستیم. اگر بخواهد سند بیاید در میدان و پیاده سازی شود توجه به همه اقتضائات سند لازم است. ما برای پیشبرد سند نیاز به تولید ادبیات و گفتمان و در مواردی نظریات پیشران هستیم به نیروی انسانی مناسب نیاز داریم. همچنین به بودجه مناسب برای پیاده سازی سند نیاز داریم.

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان محفوظ می باشد.