تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : khalilan
حوزه : آموزش و پرورش
شماره : 22056
تاریخ : ۱۷ شهریور, ۱۳۹۹ :: ۱۰:۱۷
حضور بیش از ۱۲۰ دانش‌آموز همدانی در طرح آموزش تلفیقی

احمد قره‌خانی در گفت‌وگو با ایسنا، مطرح کرد: طرح تلفیقی آموزش و پرورش که به آن یکپارچه سازی نیز می گویند، این است که برای دانش آموزان با نیازهای ویژه امکانات و زیرساخت هایی فراهم آورد تا آنها نیز بتوانند در محیط های آموزشی عادی و در کنار سایر دانش آموزان به تحصیل خود ادامه دهند به طوریکه در آن محیط باید ساختارها و نگرش های لازم آماده شده باشد تا بتوانند پذیرای دانش آموزان با نیازهای ویژه در کنار سایر دانش آموزان باشند.

وی با بیان اینکه یکی از شاخص ها و اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش این است که فرصت های برابر آموزشی و عدالت آموزشی برای تمامی کودکان واجب التعلیم است، در رابطه با اهداف اجرایی این طرح توضیح داد: این طرح می تواند دانش آموزان با نیازهای ویژه را برای ورود به جامعه و زندگی کردن در کنار سایر افراد آماده کند و افراد با نیازهای ویژه در جامعه بتوانند با افراد دیگر به صورت عادی روابط اجتماعی، سازگاری و انطباق داشته باشند.

قره‌خانی خاطرنشان کرد: برخی اوقات وقتی دانش آموزان با نیازهای ویژه به جامعه ورود نمی کنند و یا با دانش آموزان عادی مراوده ندارند، ممکن است مورد پذیرش دانش آموزان عادی قرار نگیرند اما سعی و هدف ما در طرح آموزش تلفیقی- فراگیر این است که دانش آموزان با نیازهای ویژه در کنار دانش آموزان عادی قرار بگیرند، باهم ارتباط داشته باشند، باهم دوست شوند و نحوه برخورد آنها با این دانش آموزان مانند افراد عادی باشد همانطور که همه ما با هم متفاوت هستیم و ویژگی های ظاهری و رفتاری خاص خود را داریم اما در  جامعه در کنار هم زندگی می کنیم.

وی تبیین کرد: وقتی دانش آموزان با نیازهای ویژه در کنار دانش آموزان عادی قرار بگیرند، پذیرش اجتماعی و زندگی اجتماعی برای آنها بسیار راحت تر و بهتر می شود و این کار در زندگی آینده به ویژه در حوزه تحصیل و آینده شغلی به این افراد کمک می کند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان همدان درباره افرادی که شامل طرح آموزش تلفیقی- فراگیر می شوند، گفت: دانش آموزانی که آسیب های شنیداری، بینایی، جسمی-حرکتی، اختلالات رفتاری- هیجانی و اختلالات اوتیسم دارند در صورتی که بهره هوشی آنها در حد عادی یا مرزی باشد می توانند در این طرح در کنار دانش آموزان دیگر تحصیل خود را ادامه دهند.

وی با بیان اینکه یک معلم مرجع یا معلم رابط به این دانش آموزان تعلق می گیرد، ادامه داد: این معلم ها وظیفه دارند هفته ای سه ساعت در مدرسه حضور داشته باشند و بستری را مهیا کنند که دانش آموز برای فهم درس آماده باشد و در واقع وظیفه معلم رابط این است که بتواند آموزش را برای این بچه ها تسهیل کند.

قره‌خانی در رابطه با دیگر خدماتی که در این طرح به دانش آموزان ارائه می شود، اظهار کرد: خدمات توانبخشی به دانش آموزان طرح آموزش تلفیق فراگیر به صورت رایگان ارائه می شود همچنین با برنامه ریزی های انجام شده مدارس استثنایی هم به عنوان مدارس پشتیبان، از مدارسی که این دانش آموزان را پذیرش کرده اند، پشتیبانی می کنند.

انتهای پیام

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان محفوظ می باشد.