تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : khalilan
حوزه : آموزش و پرورش
شماره : 21518
تاریخ : ۱۱ شهریور, ۱۳۹۹ :: ۱۱:۳۱
تولید استانداردهای برنامه درسی و بسته های یادگیری تا ۲ سال آینده

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از ایسنا، حسن ملکی در سی و چهارمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر کشورکه به صورت مجازی در حال برگزاری است، با اشاره به سندتحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: تولد این سند را در تاریخ انقلاب اسلامی باید یک نقطه عطف محسوب کرد و کوچکترین تردیدی در عملیاتی کردن آن به خود راه نداد. 


وی افزود: فلسفه های رنگانگ غربی مشابه ترفندهای سیاسی و فرهنگی در کمین انقلاب ضداستکباری ملت ایران نشسته و مترصد نفوذ بر پیکر انقلاب هستند که نمونه آن را در تلاش برای اجرای سند ۲۰۳۰ ملاحظه کردیم.


رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی  با بیان اینکه آموزش و پرورش در حال برداشتن قدم های استوار در جهت نیل به اهداف مورد انتظار است گفت: در سازمان پژوهش با اعتقاد راسخ به صورت و سیرت سند تحول در تلاش هستیم در سال جاری با تولید استانداردهای برنامه درسی به یاری خداوند و در سال ۱۴۰۰ با تولید بسته های تربیت و یادگیری بر پایه آن، استانداردهای اجرای سند تحول را ادامه دهیم.


ملکی تاکید کرد: به چند محور اصلی و زیربنایی در سازمان پژوهش می پردازم. اولین رکن آن سندتحول بنیادین است. سندتحول چتر فلسفی و اعتقادی ماست و نه در کنار ما. با سندتحول بنیادین به چند صورت می توان مواجه شد: نخست اینکه قدر سند را به درستی نشناسیم. شاید در نگاه نخست این مواجهه قدری غیرقابل باور به نظر آید و تصور شود سندتحول در هرحال در دست اجراست؛ اما آن را هیچ انسان دلسوز تعلیم و تربیت نمی پذیرد. 


وی ادامه داد: دوم جزئی نگری و مواجهه جزئی با سند است و اینکه ساختار کلی را مورد کم توجهی قرار دهیم. باید به خاطر داشت جزء گسسته از کل، منشاء اثر نمی شود و چیزی را تغییر نمی دهد و جزء در ارتباط با کل معنا و جایگاه پیدا می کند.


 رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه حالت سوم همسوسازی سندتحول با برنامه های درسی است که سعی شد در این راستا اقدامات مفید و موثری صورت گیرد و کتاب های درسی مناسبی هم تولید شود گفت: ولی اتکای منابع درسی بر این مبانی مهم به طور کامل محقق نشد. مواجهه معناگرایانه با سندتحول را دنبال می کنیم. باید دلالت های سند را گزاره های موجهی درنظر گرفت و بر اساس آن استنتاج کرد.  


ملکی افزود: برای ارتباط برنامه های تربیتی با مبانی سند، الگوهای عملیاتی در هربخشی مورد نیاز است و جز آن راهی وجود ندارد. راهی جز تدوین الگوهای کاربردی وجود ندارد. باور به سندتحول به عنوان یک چتر فکری و فلسفی تعهداتی را به دنبال دارد. تعهد اول کشف ثابتات و متغیرات است. 


وی ادامه داد: موضوع تغییر در دنیای غرب و در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی آنچنان اصل و محور قرار گرفته که گویی تمام ساحت ها و ابعاد زندگی انسان در معرض تغییر است و باید تغییر کند و گذر زمان موجودیت زندگی را تعیین می کند. علم پرستی با رویکرد پوزیتیویستی موجب شده ارزش های پایدار که ریشه در ماورای طبیعت دارند غیرقابل دفاع تلقی شوند و امور متغیر به عنوان اصل مسلم در زندگی پذیرفته شوند؛ اما فلسفه اسلامی به دلیل مبتنی بودن بر وحی و براهین قوی اسلامی در برابر چنین اندیشه هایی قرار دارد و اصول ثابتی در اندیشه اسلامی وجود دارد که با گذشت زمان کم اعتبار نمی شود.


رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی  با اشاره به اینکه همه مسئولان تعلیم و تربیت در نظام اسلامی بالاخص در سازمان پژوهش باید هندسه ثابتات و متغیرات را به درستی بفهمند اظهار کرد: اگر این آگاهی نباشد ممکن است ثابتات در مقابل تغییرات رنگ ببازد.


ملکی ادامه داد: فطرت پروری یکی دیگر از ضروریات تربیتی است. خلقت ویژه انسان مشتمل بر مجموعه ای از استعدادها و قوای ذاتی است که در آدمی خلق شده و به واسطه تعلیم و تربیت باید به فعلیت برسد. برنامه ریزان درسی باید به شناخت درستی از فطرت کودک دست یابند که یکی از سخت ترین اقدام ها است. شایسته است همه کسانی که در نظام تعلیم و تربیت ایفای نقش می کنند به این ارتباط بپردازند.


وی به علم گرایی نیز توجه کرد و گفت: تاکید مستقیم و غیرمستقیم به علم و آگاهی از ابعاد سندتحول است. علم گرایی از سوی خداوند متعال مورد تاکید قرار گرفته و واجب شمرده شده است. چه سری است که در ابتدای خلقت قوای علم به انسان آموخته شده است. علم آموزی نیز یکی از ابعاد فطرت است که از طریق آن دانش آموزان به هستی مرتبط می شوند. هرکدام از علوم به نحوی ساخت های وجود را بررسی و مطالعه می کنند و این مطلب در برنامه ریزی درسی ما باید به عنوان یک اصل مسلم مورد عنایت باشد.

 ادامه دارد

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان محفوظ می باشد.