تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : khalilan
حوزه : آموزش و پرورش
شماره : 18529
تاریخ : ۲۳ تیر, ۱۳۹۹ :: ۱۴:۱۴
تاکید بر ورود خیرین به ساخت هنرستان و ترویج مهارت آموزی در جامعه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از خبرنگار مهر، پیش از ظهر امروز نشست خبری ترویج و توسعه مراکز فنی و حرفه ای با حضور محمد رضا جعفری مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه ساز، وحید صباغیان مدیرعامل موسسه خیریه مدرسه ساز فرهنگی همره افق قریب و جمعی از خیرین مدرسه ساز برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمد فراهانی از خیرین مدرسه ساز که در زمینه هنرستان سازی فعال است، گفت: در جهان موضوع آموزش اولویت اول است و تا آموزش به درستی شکل نگیرد زیرساخت های توسعه شکل نمی گیرد. امروزه نیاز به توسعه آموزش فنی بسیار مهم است. در تمام کشورهای پیشرفته توسعه فنی در دو حوزه مهندسی و تکنسین شکل می گیرد. کشورهای اروپایی کالج های بزرگی دارند که برای مهارت آموزی تاسیس کرده اند. کسری که امروز جامعه ما دارد در همین زمینه مهارت آموزی است.

وی ادامه داد: به طور مثال ما در حوزه کشاورزی عموماً مهندس کشاورزی داریم اما تکنسینی که دانش لازم را داشته باشد و کنار مهندس کار کند، به درستی تربیت نکردیم. توسعه هنرستان های کشور در جهت کمک به توسعه آموزش های فنی و حرفه ای است. امروز اولویت ساخت هنرستان باید بر ساخت مدارس عادی مشاهده شود. در هر منطقه هستند مردمان بومی که نمی خواهند مهاجرات کنند و نیاز هست که فعالیتی فنی و بومی را یاد بگیرند. اما هیچ هنرستانی هم در آن منطقه نیست.

علی دانش منفرد دیگر خیر مدرسه ساز نیز بیان کرد: امروز ثابت شده است که عامل توسعه و پیشرفت در هر کشوری از راه آموزش می گذرد. ما شاید حرف این مساله را زیاد بزنیم اما در عمل چندان موفق نبوده ایم در حالیکه می دانیم کشوری مانند ژاپن سرمایه گذاری را روی آموزش گذاشت و بهترین معلم ها و اساتید را تربیت کرد تا توانست به موفقیت های متعدد دست پیدا کند.

وی ادامه داد: از نظر ما دیپلمه ای که هیچ کاری از آن برنیاید هدر دادن وقت و هزینه آموزش است و باید به تربیت انسان های آچار به دست بیشتر همت بگذاریم. باید فرزندان ما بدانند که اگر نخواستند تحصیلات عالی را ادامه دهند، حرفه ای بلد هستند که به کشورشان خدمت کنند. ما در حوزه هنرستان سازی این نقیصه را احساس کردیم که فقط داریم مهندس تربیت می کنیم. مهندس کارش محاسبه است و باید کنار او یک تکنسین باشد که محاسبات را عملیاتی کند. قبلاً ما کارگران غیرماهر را به کار می گرفتیم. الان هم گرچه داریم تلاش می کنیم اما نقیصه اش احساس می شود. برای همین در نقاطی از کشور هنرستان هایی تاسیس کردیم و اداره آن را هم به عهده گرفتیم تا بتوانیم مربیانی انتخاب کنیم که ما را به هدف تربیت نیروی ماهر برسانند.

در ادامه جلسه محمدرضا جعفری مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه ساز نیز بیان کرد: هدف گذاری خوبی در موسسه همره قریب صورت گرفته است که هم مدرسه می سازند و هم به صورت خیریه مدرسه داری می کنند. ضمن اینکه در حوزه فنی و حرفه ای فعال هستند که کمبود این فعالیت در کشور احساس می شود. وجود هنرستان ها می تواند در تربیت جوانان برای اشتغال نقش مهمی ایفا کند. ما در جامعه خیرین مدرسه ساز هم داریم خیرینی که فقط هنرستان می سازند. یک موسسه خیریه هم در خراسان رضوی داریم که در این حوزه فقط فعال است. ما مشکل اشتغال در جامعه داریم که بخشی از آن با رواج این فعالیت ها می تواند حل شود.

وی ادامه داد: استاندارد سرانه فضای آموزشی ۸.۴ است و برای ما این سرانه الان ۵.۲ است و در برخی استان ها این سرانه متاسفانه دو متر مربع است. برخی شاید فکر کنند دیگر نیازی به مدرسه سازی نیست در حالیکه ما همچنان بسیار به این فعالیت خیر نیاز داریم.

وی گفت: یکی از مشکلات البته در ساخت هنرستان ها این است که ساخت هنرستان فضای بزرگ تر و تجهیز کارگاه و… می خواهد و شاید یک خیر ترجیح بدهد به جای ساخت یک هنرستان، چند دبستان کوچک بسازد. باید در این زمینه فرهنگسازی شود.

در ادامه این نشست وحید صباغیان مدیرعامل موسسه خیریه همره افق قریب گفت: در این ۱۸ سال که در حوزه مدرسه سازی فعالیت می کنیم جز همرهی ندیدیم و اینکه اگر انسانی نیتش پاک باشد خدا جهت کار را به او نشان می دهد. فعالیت ما در مناطق کم برخوردار و روستاهاست که با خطر مهاجرت و عدم اشتغال رو به رو هستند. در واقع ما کار خود را با ساخت ابنیه در این مناطق شروع کردیم اما به مرور دیدیم مشکل اصلی همین مساله مهاجرت و نبود اشتغال است برای همین می خواستیم کاری پایه‌ای انجام دهیم.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش به دلیل بزرگ بودن مجموعه اش بضاعت کمی دارد که موارد کافی را اختصاص دهد و برای همین لزوم حضور خیرین مدرسه ساز برای ساخت و نگهداری مدارس احساس می شود. هیچ کشوری از معلم هایش بالاتر نمی رود و در کشورهایی مثل فنلاند برنامه‌ای برای بالابردن مهارت معلمان گذاشتند و افراد نخبه را برای معلمی انتخاب کردند. امروز در این کشور آنکه نخبه تر است تلاش می کند معلم شود. بعد می بینیم که همین کشور که درآمدش از کشاورزی بوده به یکی از قطب های دانش بنیاد در این عرصه تبدیل شده است.

صباغیان در ادامه با تاکید بر اینکه خیرین مدرسه ساز باید در مدرسه داری نیز ورود کنند، گفت: وقتی اسم مدرسه غیردولتی می آید فکر می کنیم که منظور مدارسی در شهرهای بزرگ با شهریه های کلان است. الگوی ما هنرستان های غیردولتی است که شهریه‌ای از دانش آموز نگیرد. خیری که چندین میلیارد تومان هزینه می کند تا در منطقه‌ای محروم و کم برخوردار مدرسه بسازد با هزینه ناچیز ماهیانه می تواند آن مدرسه را رایگان اداره کند اما بر آموزش در آن نظارت کند.

وی گفت: در کشور ما حوادث طبیعی کم نداریم و من همیشه به خیرین پیشنهاد می کنم که به جای ساخت یک کلاس و دو کلاس جمع شوند و یک هنرستان در این مناطق بسازند. وقتی هم می گوییم هنرستان منظورمان یک فضای بزرگ با کارگاه های بزرگ لزوماً نیست و شاید برای همین خیرین ما کمتر ورود می کنند چون چنین تصوری دارند. ما الگوی هنرستان روستایی را اجرا کردیم. مثلاً در روستایی این پتانسیل هست که رشته پرورش داروهای گیاهی در فضایی کوچک احداث شود. گاهی هم فضای بزگر نیاز است. بعد اززلزله سال ۹۶ کرمانشاه ما زمینی به مساحت ۱۵۰۰ متر را در سه فاز و با احداث یک هنرستان و یک خوابگاه سبک احداث کردیم. نکته این است که مدرسه داری را هم به عهده گرفتیم و افراد بومی با مدرک دکترا و مهندسی را جذب کردیم و استخدام کردیم و این باعث ماندگاری نیروها می شود. صباغیان بیان کرد: معلمی که استخدام آموزش و پرورش می شود می خواهد سوابقش اضافه شود تا در نهایت به تهران برود یا اگر در تهران است به مدارس خارج از کشور برود. اما با استخدام نیروی بومی می تواند فرد سال ها همانجا بماند.

تکمیل می شود....

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان محفوظ می باشد.