تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : khalilan
حوزه : آموزش و پرورش
شماره : 17646
تاریخ : ۱۲ تیر, ۱۳۹۹ :: ۱۶:۴۳
تعیین حق ویژه‌ای برای معلمین استثنایی/به سمت ترکیبی شدن مدارس باید گام برداریم

دکتر "سید جواد حسینی" عصر امروز ۱۲ تیرماه در چهارمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان کرمان، با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی مولد انقلاب اسلامی است، بیان کرد: در کشور حدود ۱۸۲ هزار دانش آموز استثنایی و ۴۰۰ هزار دیر آموز داریم که در یک 1600 مدرسه خاص استثنایی، ۲۰ هزار مدرسه ویژه و پذیرا و ۷۴۱ مرکز اختلا یادگیری با ۲۳ هزار معلم متخصص در حال تعلیم و تربیت هستند.

رییس آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه اعتبار مدارس آموزش و پرورش استثنایی در این دولت ۷ برابر افزایش یافته است، در ادامه با اشاره به تفاوت‌های مدارس عادی و استثنایی عنوان کرد: در آموزش و پرورش عادی برنامه درس ملی پیاده می‌شود این در حالی است که در آموزش و پرورش استثنایی آموزش برنامه درسی انطباق یافته و با خدمات ویژه به دانش آموز ارایه می‌شود.

حسینی بیان کرد: آموزش و پرورش استثنایی در ۱۶ آیتم خدمات توان بخشی را ارائه می‌دهد که در سال گذشته ۳۲ میلیارد تومان در بخش توان‌بخشی هزینه کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش استثنایی دو دوره بیش از آموزش و پرورش عادی دارد، تصریح کرد: آموزش و پرورش استثنایی ۶ دوره آموزشی دارد این در حالی است که در سیستم آموزش و پرورش عادی ۴ دوره آموزشی وجود دارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان این مطلب که پیش دبستانی آموزش و پرورش استثنایی از بدو تولد آغاز می‌شود، تصریح کرد: تفاهمنامه‌ای با سازمان بهزیستی تحت عنوان طرح مداخلات به هنگام و در زمان طلایی منعقد کرده‌ایم.

رییس سازمان آموزش و پروش استثنایی کشور، آموزش و پرورش استثنایی را فرآیند محور دانست و بیان کرد: دانش آموز استثنایی ۵ برابر دانش آموز عادی هزینه دارند و باید از تکنولوژی جدید برای توانمندسازی بیشتر این افراد بهره‌جست.

حسینی با اشاره به مشقت‌ها و سختی‌های کار تدریس به دانش آموزان استثنایی، اظهار کرد: به دنبال این هستیم که حق ویژه‌ای برای معلمین استثنایی داشته باشیم.

وی با بیان این مطلب که پوشش نوآموزان بدو ورد به مدرسه را از ۹۷.۶ درصد به ۹۹ درصد در سال جاری خواهیم رساند، عنوان کرد: اکنون در استان کرمان ۲۲ مرکز اختلال یادگیری وجود دارد که براساس استاندارد ۲۰ مرکز دیگر باید در این استان احداث شود و ما امسال حتی‌الامکان امکانات و تجهیزات لازم برای راه‌اندازی آنها را در اختیار استان قرار خواهیم داد.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با انتقاد شدید از طبقاتی شدن مدارس اظهار کرد: طبقاتی شدن و نابرابر شدن مدارس از مشکلات ما بوده و ما از این مسئله رنج می بریم بنابراین تنوع مدارس را باید از بین برد و به سمت ترکیبی شدن مدارس باید گام برداریم و در این مدارس روش‌های مبتنی بر نیاز دانش آموزان تعلیم داده شود.

وی بسته مدرسه انطباقی را یکی از اقدامات سال جاری سازمان آموزش و پروش استثنایی ذکر کرد و افزود: مدارس را منطبق می کنین تا دانش آموزان در کنار هم زیست مشترک داشته باشند.

حسینی با اعلام این خبر که ۷۰ درصد (۵۰ درصد شوراها و ۲۰ درصد سازمان آموزش و پرورش استثنایی) هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی شرق و جنوب استان را متقبل می‌شوند، تصریح کرد: بودجه مدارس استثنایی شرق استان کرمان امسال ۵۰ درصد اضافه شده است همچنین علاوه بر سهم معمول به استان کرمان، ۶۰ میلیارد ریال نیز به منظور خدمات توانبخشی به استان کرمان اعتبار خواهیم داد.

رییس سازمان آموزش و پروش استثنایی کشور بیان کرد: دانش آموزان در مدارس استثنایی نیاز به بازی و ورزش دارند و سالن‌های ۲۰۰ متری که فضا دارند، باید برای این دانش آموزان ساخته شود که روز گذشته با احداث ۳ سالن در شرق استان موافقت شد و امروز نیز ساخت ۵ سالن دیگر برای سایر نقاط استان تصویب و اعتبار لازم به آنها اختصاص داده خواهد شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: همچنین در این سفر مقرر شد یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای تجهیز مدارس استثنایی استان علاوه بر بودجه‌های معمول به استان کرمان اختصاص می‌دهیم.

انتهای پیام

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان محفوظ می باشد.