تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : khalilan
حوزه : اقتصادی
شماره : 16746
تاریخ : ۲ تیر, ۱۳۹۹ :: ۱۰:۰۳
مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی جدی تر گرفته شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از خبرگزاری مهر، هوشنگ ملایی ضمن تبریک هفته صرفه جویی در مصرف آب و برق اظهار کرد: هر ساله هفته نخست تیرماه به عنوان هفته صرفه جویی در مصرف آب شناخته می‌شود. هفته‌ای که تلاش برای فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در زمینه ضرورت اصلاح الگوی مصرف آب در کشور به اوج خود می‌رسد.

وی با بیان اینکه در سال جاری از روز جمعه (اول تیرماه) تا پایان هفته آتی، هفته صرفه جویی آب و برق را پیش رو داریم. افزود: فرهنگ‌سازی و توجه به صرفه‌جویی در مدیریت مصرف آب کشاورزی و شرب نیازمند همراهی و همکاری بیش از پیش مردم، کشاورزان، رسانه‌ها و نخبگان است.

ملایی بیان کرد: هم‌اکنون میزان ذخیره آب قابل استفاده مجموع سدهای استان هرمزگان بیش از ۴۵۰ میلیون متر مکعب است؛ اما با توجه به کم‌بارشی و خشکسالی متوالی سال‌های گذشته و همچنین برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی استان، همچنان در شرایط کم‌آبی به سر می‌بریم و دشت‌های استان با افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی مواجه است به همین جهت مدیریت مصرف و صرفه‌جویی باید همواره در دستور کار باشد.

وی عنوان کرد: وابستگی بخش بزرگی از جمعیت استان به کشاورزی، مطلوب نبودن قیمت آب و مصرف بیش از ۸۵ درصد از منابع آب استان در بخش کشاورزی، اقتضا می‌کند که بعد از تأمین و توزیع آب در بخش کشاورزی که هزینه‌های هزاران میلیاردی در پی دارد، مدیریت مصرف نیز جدی‌تر گرفته شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان تصریح کرد: ما به کشاورزان و باغداران استان توصیه می‌کنیم با استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری و تغییر الگوی کشت به محصولات کم‌آب‌بر و کشت‌های گلخانه‌ای روی بیاورند تا بتوانیم با ایجاد یک تعادل منطقی در تأمین، توزیع و مصرف این مایه حیات بخش، از امنیت غذایی و حیاتی استان و کشور محافظت کنیم.

ملایی با گرامیداشت هفته صرفه جویی در مصرف آب، این هفته را فرصتی برای یادآوری آموزه‌های فرهنگی مصرف بهینه دانست و گفت: در هفته اول تیر ماه باید بیشتر و بهتر برای عبور از تابستان و شرایط پر مصرف آب و برق تلاش کرد.

وی درخصوص مناسبت‌های روزانه هفته صرفه جویی در مصرف آب، اظهار کرد: یکم تیر با عنوان «مدیریت مصرف آب و برق و خانواده» نامگذاری شده و هدف آن فراهم کردن زمینه مشارکت خانواده‌ها در مدیریت مصرف و افزایش نقش زنان در اصلاح الگوی مصرف آب و برق است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان تشریح کرد: دوم تیر با عنوان «مدیریت مصرف آب و انرژی، افکار عمومی و رسانه» اهدافی نظیر استفاده گسترده‌تر از ظرفیت وسایل ارتباط جمعی و شبکه‌های اجتماعی به‌منظور افزایش آگاهی عمومی و بالابردن سطح دانش مصرف‌کنندگان آب و برق نسبت به وضعیت منابع، تشریح محدودیت‌ها و معضلات کشور در خصوص میزان دسترسی به آب و برق را دنبال می‌کند.

ملایی اظهارداشت: سوم تیر با عنوان «مدیریت مصرف آب و انرژی، صنعت، معدن، سازمان‌های عمومی و مؤسسات خصوصی» نامگذاری شده و هدف آن تبیین نقش تولیدکنندگان تجهیزات کاهنده مصرف در توسعه فناوری‌های این عرصه، تشریح ضرورت توسعه صنایع و بهره‌برداری از معادن متناسب با ظرفیت‌های منابع آبی و انرژی کشور و تبیین نقش سازمان‌ها و مؤسسات در اعمال رویه‌های صحیح مصرف آب و انرژی در تأسیسات و ساختمان است.

وی عنوان کرد: چهارم تیر با عنوان «مدیریت مصرف آب و برق، غذا، منابع طبیعی و حفظ محیط زیست» و اهداف آن تشریح نقش آب و انرژی در امنیت غذایی و تشریح نقش منابع طبیعی در توسعه اقتصادی جوامع و ضرورت حفظ محیط زیست برای بقا و تداوم تمدن بشری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان ابراز داشت: پنجم تیر با عنوان «مدیریت مصرف آب و برق، خدمات شهری و روستایی و جلب مشارکت‌های مردمی» با هدف تشویق و ترغیب دستگاه‌های خدمات‌رسانی شهری و روستایی به کاهش مصارف آب و انرژی، تشویق و ترغیب مردم و خیرین برای سرمایه‌گذاری به منظور توسعه و بهبود زیرساخت‌های تولید، انتقال و توزیع آب و انرژی و ترویج فرهنگ وقف برای اجرای طرح‌های آب، فاضلاب، برق نامگذاری شده است.

ملایی بیان داشت: ششم تیر با عنوان «مدیریت مصرف آب و انرژی و آموزه‌های دینی» نامگذاری شده و هدف آن تبیین اهمیت صحیح مصرف کردن و پرهیز از اسراف از منظر تعالیم دینی و معرفی شیوه‌های صحیح مصرف با اتکا به تعالیم دینی است.

وی مطرح کرد: هفتم تیر نیز با عنوان «مدیریت مصرف آب و انرژی، اقتصاد و حقوق شهروندی» نامگذاری شده و هدف آن تشریح ارزش اقتصادی آب و برق، تشریح نقش و ارزش اقتصادی کاهش مصرف در حفظ منابع و جلوگیری از آلودگی محیط زیست و تبیین وظایف و تکالیف شرکت‌های آب و برق نسبت به مردم عنوان شده است.

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان محفوظ می باشد.