تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : khalilan
حوزه : آموزش و پرورش
شماره : 14108
تاریخ : ۲۵ اردیبهشت, ۱۳۹۹ :: ۱۱:۱۴
ضرورت اهتمام مجلس یازدهم به نظارت بر اجرای قوانین زمین مانده، برای احیای جایگاه آموزش و پرورش

آموزش وپرورش باید اولویت اول کشور باشد/مجلس یازدهم ناظر به اجرای قوانین بر روی زمین مانده، برای احیای جایگاه آموزش وپرورش باشدحمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با تأکید بر  اهمیت آموزش و پرورش گفت: در طول ۳۰سال خدمت در هر پست و جایگاهی که بودم، با اعتقاد به اینکه باید همه بپذیرند، فقط و فقط آموزش وپرورش است که می‌تواند جامعه را متحول کند و انرژی راکد آن را به سوی توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی هدایت کند و جامعه را زنده و پویا کند، همه ظرفیت‌ها را برای رشد جایگاه آموزش و پرورش به‌کار گرفتم.

او در تبیین این موضوع گفت: برای ارتقای جایگاه آموزش و پرورش ظرفیت‌های ارزشمندی داریم که با انسجام دولت و مجلس این اهداف محقق می‌شوند. مقام معظم رهبری؛ آموزش و پرورش را بزرگ‌ترین نهاد تولید سرمایه تعریف کردند. این نگاه، نگاه عزتمندانه‌ای است که باید در تمام دستگاه‌های اجرایی جاری شود.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در تدوین سه سند مهم کشور نقش اساسی داشته‌ام و در همه آنها تلاش شده، جایگاه آموزش و پرورش را به صورت ویژه تعریف کنیم و تأکیدمان بر مرجعیت معلمان بوده است.

حاجی‌بابایی گفت: در سند تحول بنیادین، جایگاه معلمان در ردیف اساتید دانشگاه و فناوران تعریف شده است و باید حقوق مزایای معلمان با شرایط یکسان کمتر از ۸۰ درصد از کادر هیئت علمی نباشد. در برنامه ششم توسعه لزوم اجرای نظام رتبه‌‎بندی با نگاه بهبود کیفیت منابع انسانی در سیستم تعلیم و تربیت تسریع شده است، همچنین در قانون خدمات کشور، تلاشمان همسان سازی حقوق و مزایای همه کارکنان دولت و حذف بی‌عدالتی بوده است.

او تأکید کرد: اولویت مجلس یازدهم باید بر پررنگ کردن نقش نظارتی برای اجرای قوانین باشد، چرا که در غالب موارد مشکل فقدان قانون نیست، بلکه مشکل عدم اجرا یا اجرای نادرست قوانین است، کما اینکه در مورد قانون مدیریت خدمات کشوری هدف اجرای عدالت پرداخت‌ها بود، اما در هریک از دستگاه‌های اجرایی به صورت سلیقه‌ای اجرا شد، که خروجی دلخواه را نداشت.

حاجی بابایی با اشاره به حضور قابل توجه سفیران فرهنگی در مجلس اظهار کرد: این رویداد مبارک را به فال نیک می‌گیریم، چرا که معتقدیم، معلمان باید برای تغییر نگاه به آموزش و پرورش، وارد میدان شوند و برای ارتقای جایگاه معلمان، همان‌گونه که در مبانی نظری سند تحول بنیادین اشاره شده، آموزش و پرورش یک فرا وزارتخانه است و همه دستگاه‌های اجرایی باید برای تحقق اهداف آن مشارکت کنند.

او گفت: در قانون برنامه ششم علاوه بر تسریع در مورد لزوم اجرایی شدن نظام رتبه‌بندی معلمان، دولت مکلف است، نسبت به برقراری عدالت در نظام پرداخت‌ها و رفع تبعیض، همسان‌سازی دریافت‌ها و برخورداری از امکانات شاغلان، بازنشستگان و مستمری بگیران کشوری و لشکری را در نظر بگیرد،همچنین دولت باید سنوات مختلف را به نحوی در نظر گیرد که که اختلاف حقوق و برخورداری از امکانات شاغلان، بازنشستگان و مستمری بگیران در سال‌های مختلف با شرایط شغلی، تحصیلی، سنوات و سایر متغیر‌های خدمتی در پایان برنامه از بیست درصد بیشتر نشود، که متأسفانه دیده می‌شود، پاداش یک سال یک کارمند در شرکت‌های وابسته به وزارت نفت، برابر یا حتی بیش از پاداش پایان خدمت ۳۵ سال تلاش یک فرهنگی با همان مدرک تحصیلی است.

رئیس فراکسیون فرهنگیان در مجلس با تأکید بر اینکه بازنشستگان آینه تمام نمای خدمت در جمهوری اسلامی ایران هستند، بیان کرد: امروز سه مقوله مهم و کلیدی «اقتصاد، فرهنگ و امنیت» برنامه و گفتمان غالب در تمام دنیاست، که در همه کشور‌ها، توسعه این‌ موارد ریشه در آموزش و پرورش دارد و تحول آموزش و پرورش، صرفا ارتقای وضعیت معیشتی معلمان نیست، مرجعیت معلم باید مورد توجه قرار گیرد، جایگاه باید ارتقاء پیدا کند، جایگاه تعلیم و تربیت، تدریس، برنامه درسی، تربیت نیروی انسانی همه باید تعریف و بازنگری شود تا اهداف توسعه محقق شود.

حاجی بابایی تصریح کرد: برای برون رفت از مشکلات کنونی کشور باید استفاده از نیرو‌های با تجربه، مومن، انقلابی، پرتحرک، متعهد و متخصص در دستور کار قرار گیرد.

رئیس فراکسیون فرهنگیان در مجلس گفت: در آموزش و پرورش در این زمینه سند متقنی به‌ نام سند تحول آموزش و پرورش وجود دارد، که مسیر تربیت دانش آموزان را از پیش دبستانی تا پایان دوره متوسطه مشخص کرده است، اقتصاد دانش بنیان، ایجاد شغل، سرمایه، بهره‌وری بالا، محیط کسب و کار بهتر، ارزش افزوده بیشتر، کارآفرینی، توسعه اقتصادی و جهش تولید با نیروی انسانی متبحر و مبتنی بر تربیت چند ساحتی، با رویکرد سند تحول بنیادین امکان‌پذیر است.

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان محفوظ می باشد.