تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : khalilan
حوزه : آموزش و پرورش
شماره : 13208
تاریخ : ۱۵ اردیبهشت, ۱۳۹۹ :: ۱۰:۰۴
هفته معلم زیر سایه سنگین کرونا / مشکلات معیشتی معلمان پابرجاست

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها-آرش صالحی: هر سال شاهد برگزاری جشن‌های کوچکی در استان قزوین به مناسبت هفته معلم بودیم، اما به خاطر شیوع ویروس کرونا همین جشن‌های کوچک  امسال برگزار نشد؛ چرا که این روزها تمامی مدارس، آموزشگاه‌ها و آموزشکده‌های استان قزوین به مانند همتایان خود در سراسر کشور تعطیل هستند.

اما در حالی که شیوع کرونا منجر به خانه نشینی مردم در ماه‌های اخیر شد، معلمان نخستین کسانی بودند که فعالیت خود را با تمام دشواری‌های سرعت کم اینترنت و در قالب آموزش‌های از راه دور آغاز کردند و با تلاش دوچندان محتواهای آموزشی را در فضای اینترنت عرضه کردند و آموزش مجازی دانش‌آموزان را پی گرفتند. با این همه آموزگاران و
معلمان همچنان از مشکلات مختلف صنفی و معیشتی رنج می‌برند و مسئولان باید برای حل ریشه‌ای تمهیداتی جدی بیاندیشند.

سختی کار معلمان در روزهای کرونایی 

یک معلم ابتدایی شهرستان قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به افزایش سختی کار و رنج معلمان در روزهای شیوع ویروس کرونا بیان کرد: ندیدن دانش‌آموزان که مانند بچه‌ها و فرزندان ما هستند و دوری از کلاس درس و مدرسه سبب دلتنگ شدن ما برای شروع دوباره فعالیت مدارس و حضور در کلاس‌های درس شده است.

عاطفه قیداری با انتقاد از سامانه شاد (شبکه اجتماعی دانش‌آموزی) که سختی‌های فراوانی برای معلمان و محصلان ایجاد کرده است، افزود: به خاطر سختی‌های استفاده از این شبکه مانند اینترنت کند، ترافیک بالای حضور در آن و ضرورت بهره‌مندی از گوشی‌های هوشمند مشکلات جدی برای معلمین و به ویژه خانواده‌های محروم و کم‌بضاعت ایجاد شده است.

وی ادامه داد: آنچه بیشتر از بحران کرونا ما را آزار می‌دهد، فقر و تنگدستی برخی اولیای دانش‌آموزان محروم برای تهیه گوشی‌های هوشمند مجهز به اندروید برای اتصال به شبکه شاد است.

افزایش ۱۸ درصدی در شأن فرهنگیان نیست 

از سوی دیگر، رئیس کانون فرهنگیان بازنشسته استان قزوین با بیان اینکه مدت‌هاست گوش شنوایی برای شنیدن درد و رنج‌های معلم‌های بازنشسته وجود ندارد، گفت: با وجود اینکه قرار است قانون همسان‌سازی حقوق و پرداخت‌ها بعد از مدت‌ها پیگیری و اجرا شود، اما میزان افزایش ۱۸ درصدی این حقوق در شأن بازنشستگان فرهنگی و معلم نیست.

محمدحسین شفائی با اشاره به فاصله فاحش بین حقوق معلمان شاغل و بازنشسته اضافه کرد: قبل از این، مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۶ قانونی را تصویب کرد که اگر اجرا می‌شد، شاید فاصله دستمزد فرهنگیان بازنشسته و شاغل کمتر بود و امکان اداره مالی زندگی برای معلمان بازنشسته فراهم می‌شد که متأسفانه این‌گونه نشد.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه میانگین دریافتی بازنشستگان فرهنگی ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و همین میانگین در فرهنگیان شاغل بیش از ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است، هنوز فاصله زیادی بین حقوق و دستمزدهای این دو گروه وجود دارد؛ اگر چه اوضاع معیشتی برای معلمان شاغل هم چندان رضایت بخش نیست.

شفائی با تاکید بر ضرورت نظارت نمایندگان بر اجرای قوانینی مانند همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ادامه داد: یکی از وظایف مهم نمایندگان مجلس نظارت بر اجرای قوانین و مقررات تصویب شده است و هنگامی که این نظارت نباشد، بدون شک دولت هم وظیفه‌ای برای تأمین نیازهای معلمان بازنشسته احساس نخواهد کرد.

ضرورت دفاع مسئولان از حقوق معلمان بازنشسته

شفائی با یادآوری اینکه معلمان بازنشسته تا آخر عمر خود را معلم می‌دانند و نباید مسئولان این امر را فراموش کنند، گفت: برخی مسئولان آموزش و پرورش فکر می‌کنند که چون بازنشستگان فرهنگی حقوق خود را از سازمان بازنشستگی کشوری می‌گیرند، دیگر نباید برای آنها حقی قائل بود و تکریم معلمان بازنشسته را جزو وظایف خود نمی‌دانند.

وی با انتقاد از برخورد برخی سازمان‌های بیمه کننده با معلمین بازنشسته افزود: با وجود اینکه معلمان در طول ۳۰ سال خدمت خود تمام حق و حقوق بیمه‌ای را پرداخت می‌کنند و طی قراردادی این مبالغ از حقوق آنها کسر می‌شود، اما سازمان‌های بیمه گر در دوران میان سالی و سالمندی معلمان را به حال خود رها می‌کنند و به دنبال حذف تعهدات خود هستند.

هنگام تقسیم بودجه معلم و فرهنگی بازنشسته فراموش می‌شوند

همچنین معلم یکی از مدارس استثنایی قزوین با ذکر اینکه بیشتر معلمان و آموزگاران آینده خوبی برای شغل خود تصور نمی‌کنند، به خبرنگار مهر گفت: تا زمانی که به حرف‌ها و شعارهایی که درباره احقاق حقوق معلمان داده شده عمل نشود، نمی‌توان امیدی به بهبود شرایط داشت؛ چرا که می‌بینیم هنگام تقسیم بودجه معلم و فرهنگی بازنشسته فراموش می‌شوند.

فاطمه کریمی اضافه کرد: البته به عنوان یک معلم، قصد ناامید کردن بقیه معلمان و همکاران خود را ندارم؛ اما وزیر و مدیران آموزش و پرورش باید بدانند زیربنا و مجری اصلی اجرای طرح‌هایی مانند سند تحول بنیادین معلمان هستند و اگر به معلم و حقوق او بی‌توجه باشیم و نیازهای اولیه آنها را تأمین نکنیم، نباید انتظار اجرای درست چنین طرح‌هایی را داشته باشیم.

وی ادامه داد: در همه جای دنیا وقتی قرار است طرح‌ها و اسناد تحول را اجرا کنند، منابع مالی برای اجرای آنها را هم در نظر گرفته و تأمین می‌کنند. اما با وجود اینکه ارتقای معیشت معلمان یکی از ارکان سند تحول بنیادین ذکر شده، اما هیچ حرکت مثبتی برای حل مشکلات معیشتی معلمان ندیده‌ایم.

تلاش برای حل مشکلات آموزش مجازی

اما مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین هم با تصدیق اینکه شیوع کرونا و استفاده از شبکه شاد دردسرهای زیادی برای معلمان و دانش‌آموزان ایجاد کرده است، به خبرنگار مهر گفت: پایین بودن سرعت اینترنت، ناکافی بودن پوشش آن در همه نقاط استان قزوین و هزینه‌های بالای خرید اینترنت  از جمله این دردسرها بود که در صدد رفع آنها هستیم.

حسنعلی اصغری با اشاره به نبود پوشش اینترنت در برخی مناطق استان به ویژه نواحی روستایی افزود: کمیته‌ای در استان تشکیل شده تا بتوانیم مناطقی را که تحت پوشش نیستند، شناسایی کرده و برای آنها کلاس‌ها را به شکل حضوری برگزار کنیم تا دانش‌آموزان نقاط روستایی و محروم استان از همتایان شهری خود عقب نیفتند.

تجلیل غیرحضوری و مجازی از معلمان

مدیرکل آموزش و پرورش استان همچنین با تاکید بر ضرورت تجلیل و تمجید از معلمان در هر شرایطی، گفت: متأسفانه امسال با توجه به بحران کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا، امکان برپایی حضوری مراسم روز معلم فراهم نشد؛ اما برنامه‌های هفته معلم به شکل غیرحضوری، مجازی و با روش‌های ابتکاری اجرا خواهد شد.

اصغری اجرای مراسم نمادین تقدیر از معلمان با حضور نماینده ولی فقیه در استان، استاندار قزوین و تعدادی از مسئولان به صورت ویدئو کنفرانس، حضور در ویدئو کنفرانس وزیر آموزش و پرورش و رئیس جمهور و تجلیل از معلمان را از جمله این روش‌ها بیان و اضافه کرد: همچنین امسال  پویش دانش‌آموزی «سپاس معلم» به منظور قدردانی از معلمان در فضای مجازی در سطح استان به راه افتاده تا از معلمانی که با دلسوزی و احساس مسئولیت آموزش را در روزهای کرونا تعطیل نکردند، تقدیر و تشکر شود.

وی ادامه داد: همچنین به مانند سال‌های قبل از معلمان نمونه ۱۴ منطقه آموزشی استان و یک معلم آموزش استثنایی بر اساس شاخص‌های علمی، ارزشی و مهارتی از جمله کیفیت فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی، داشتن تألیف و ترجمه و ارائه مقاله تجلیل خواهیم کرد.

با این همه لازم است که در مراسم تجلیل و تقدیر از معلمان ضمن رعایت اصول و پروتکل‌های بهداشتی، نگاه ویژه‌ای هم به معلمان بازنشسته و از کار افتاده شود؛ کسانی که نقش بی‌بدیلی در پرورش و تربیت معلمان امروز داشته‌اند و متأسفانه امروز از مشکلات مختلف معیشتی و مالی رنج می‌برند. ضمن اینکه جا دارد از تجربه‌های گران سنگ این پاسداران علم و دانش در آموزش و رشد معلمان کم‌تجربه بهره برد، تا از این طریق احساس کسالت هم در این عزیزان کاهش یابد.

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان محفوظ می باشد.