تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : khalilan
حوزه : آموزش و پرورش
شماره : 13131
تاریخ : ۱۴ اردیبهشت, ۱۳۹۹ :: ۱۰:۵۴
چالش‌های آموزش مجازی در فارس

کروناویروس به عنوان یک عامل بیماری‌زای بد یمن شناخته می‌شود، ویروسی که با تعطیلی سراسر جهان، اقتصاد، فرهنگ، آموزش، ورزش و ... را با چالشی جدی مواجهه کرد و سبک زندگی جدیدی را پیش روی شهروندان نقاط مختلف جهان، قرار داد؛ شیوه‌ای که در آن فضای مجازی و استفاده از زیرساخت‌های اینترنتی و ابزارهای مناسب برای برخورداری از این ظرفیت، حرف اول را در آن می‌زنند.

در این بین، آموزش و پرورش با توجه به گستره‌ی فعالیت، شمار آموزش گیران و دربرگیری سطوح مختلف تحصیلی، بیشترین چالش‌ها را داشت؛ اگرچه تجربه آموزش مجازی با تمام فراز و فرودها در مقاطع تحصیلی مختلف از ابتدایی تا متوسطه اول و دوم، منجر به شناخت مسیری جدید شد و با وجود تمام مشکلات، موفقیت‌های خوبی را هم در پی داشت.

اکنون و در حالیکه تعطیلی مدارس وارد سومین ماه شده است، همچنان بیشترین بار آموزش مجازی، بر دوش معلمان قرار دارد که بدون داشتن محتوای مناسب، امکانات متناسب، تجهیزات کافی و نبود اشراف کافی بر شیوه آموزش مجازی، توانسته‌اند از تعطیلی مطلق آموزش، ممانعت کنند.

نبود امکانات کامپیوتری و تجهیزات مناسب آموزشی برای استفاده معلمان از یکسو و دسترسی نداشتن به سیستم‌های الکترونیکی مناسب نظیر تلفن همراه یا تبلت، ضعف در سرعت و فراگیری اینترنت و هزینه‌های سنگین آن برای دانش آموزان از سوی دیگر، دست‌اندازهای بزرگی را در مسیر اجرای آموزش مجازی تاثیرگذار ایجاد کرده است؛ چاله‌هایی که همچنان وجود دارد و منجر به محروم شدن برخی دانش آموزان از آموزش شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از ایسنا، در استان فارس که بیشترین تعداد شهرستان را در میان استان‌های کشور داشته و به لحاظ جمعیت و وسعت نیز در شمار سه استان بزرگ ایران قرار دارد، مشکلات بیشتر و گسترده‌تر است؛ مشکلاتی از نبود دسترسی دانش آموز به امکانات مناسب تا مهیا نبودن زیرساخت‌های اینترنتی و مشکلاتی که بر سر راه معلمان قرار دارد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: با توجه به شروع آموزش مجازی در آموزش و پرورش، جلسه شورای آموزش و پرورش استان فارس به ریاست استاندار پیش از اجرای آموزش‎ها برگزار شد.

کیوان نیازی با بیان اینکه برای اعمال تخفیف‌هایی ارتباطی و سرعت اینترنت به ویژه در شهرستان‌های فارس نامه‌ای برای وزیر ارتباطات ارسال شد، افزود: اگرچه ابتدا با مشکلاتی مواجه بود اما با مکاتبات انجام شده، وضعیت ارتباطی بهتری در استان ایجاد شد.

او در خصوص کاهش سرعت اینترنت نیز گفت: طبیعی است که وقتی در یک بازه زمانی تعداد کاربران استفاده از اینترنت زیاد شود، با کاهش سرعت مواجه شویم

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس همچنین با بیان اینکه برای برقراری ارتباط اینترنتی، بعضی از روستاهای استان که با کندی سرعت یا نبود زیر ساخت ارتباطی مواجه بودند نیز با وزیر متبوع نامه نگاری شد، عنوان کرد: اگرچه آموزش مجازی مدارس استان فارس با مشکلاتی مواجه است اما امید است در آینده‌ای نزدیک با فراهم شدن زیرساخت‌ها شاهد بهبود برقراری ارتباط اینترنتی به ویژه در روستاهای بالای ۲۰ خانوار باشیم.

نیازی ادامه داد: در جلسه هیئت دولت مشخص خواهد شد که چه استان‌ها و شهرستان‌هایی در وضعیت سفید قرار دارند و امکان بازگشایی مدارس آنها وجود دارد.

او خاطرنشان کرد: در صورت اینکه تعدادی از شهرستان‌های استان فارس بنا به تشخیص دانشگاه علوم پزشکی شیراز در وضعیت سفید باشند، قطعا تمهیداتی برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی در مدارس در دستور کار قرار خواهد گرفت.

کمبود پهنای باند در فارس نداریم

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس نیز در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه دستگاه نظارتی موضوعات مربوط به ارتباط های اینترنتی نظیر سرعت و برقراری ارتباط و... را در چارچوب رسیدگی به شکایات مشخص کرده است، گفت: آموزش و پرورش در ابتدا بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌های ارتباطی اقدام به آموزش مجازی کرد.

مهرداد سهرابی ادامه داد: ارتباط در روستاها طبق برنامه ششم توسعه کشور پیش می‌رود، بنابراین قابل پیش‌بینی نبود که بیماری مانند کرونا فراگیر می‌شود و نیاز به برقراری آموزش‌های مجازی در همه نقاط کشور پیدا می‌کنیم.

او خاطرنشان کرد: مقرر شده بود که تا پایان برنامه ششم توسعه در ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار زیرساخت‌های ارتباطی فراهم شود اما تصور نمی‌کردیم که کرونا می‌آید و نیاز به برقراری ارتباط اینترنتی سرعت می‌گیرد، پس باید عادلانه نسبت به زیرساخت‌های ارتباطی قضاوت کرد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس با بیان اینکه در برخی روستاها و بخش‌ها مانند سیاخ دارنگون ارتباط به راحتی برقرار نمی‌شود و فراهم شدن زیرساخت‌ها خود به پروسه‎ای خاص و مشخص نیازمند است، گفـت: اگرچه وزارت آموزش و پرورش سیاست‌های خود را دارد اما پیش‌بینی می‌شد که در روستاها با محدودیت‌هایی مواجه شویم که آن را به فال نیک می‌گیریم.

سهرابی ادامه داد: شاید در سال گذشته و همین مدت مشابه کمتر کسی در بعضی از روستاها اعلام می‌کرد که نیاز به اینترنت دارد اما ما تمام تلاشمان را روی داشته‌هایمان کردیم تا بتوانیم حداقل ارتباط ها برقرار شود و البته زیرساخت‌ها را ارتقا دهیم.

او خاطرنشان کرد: به عنوان مثال؛ روستای دشتک زیرساخت داشت اما ضعیف بود و با درخواست مشترکان به سرعت تجهیزات لازم خریداری و نصب شد اما در جایی که دکل وجود نداشته باشد، فراهم کردن زیرساخت‎ها در یک پروسه کوتاه مدت برای برقراری ارتباط امکان پذیر نیست، چه برسد به اینکه پرسرعت هم باشد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس یادآور شد: در حال حاضر ۲۳۳۵ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان داریم که حدود ۱۶۰۰ روستای آن دارای ارتباط اینترنتی است.

سهرابی در خصوص سرعت اینترنت نیز گفت: پهنای باند یک ترافیک کلی دارد که ممکن است به پیک برسد.

او پهنای باند فارس را ۹۵۰ گیگا بیت اعلام کرد که در پیک به ۸۰۰ گیگابیت رسیده است و در این خصوص گفت: کمبود پهنای باند در استان نداریم.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس نیز در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: بلافاصله پس از شیوع ویروس کرونا، کمیته آموزش مجازی در آموزش و پرورش راهاندازی و برنامه ریزی لازم در این زمینه انجام شد.

محمد فیاضپور با اشاره به رصد و دریافت گزارش ادارات آموزش و پرورش از سراسر استان و اطمینان از انجام فعالیت‎های مورد نظر دراین زمینه، افزود:  پس از ایجاد کانال‌های آموزشی، سرگروه‎های آموزشی تمام معلمان استان را در این کانال‎ها عضو کردند و آموزش‎های لازم به معلمان ارائه شد.

او همچنین معرفی سایت‌های آموزشی مجاز و  گروه‌ها و کلاسهای آموزشی در فضای مجازی را از دیگر اقدامات حوزه کاری خود در این زمینه عنوان کرد و گفت: در فرایند آموزش مجازی، معلمان برای دانش آموزان ساعتی را به عنوان ساعت رفع اشکال در نظر گرفتند ، به گونه‌ای که بسیاری از معلمان به صورت شبانه نیز درگیر پاسخگویی به دانش آموزان و والدین آنان هستند.

ارسال جزوه‌های آموزشی در مناطق عشایری و روستایی/بارگذاری فایل تدریس معلمان 

فیاض‌پور اجرای نظر سنجی مستمر از والدین در خصوص آموزش‌های مجازی، برگزاری آزمون‌های آنلاین از دانش آموزان و تغییر رویکرد تکالیف دانش آموزان به سمت تکالیف مهارتی را از دیگر اقدامات انجام شده در این مدت برشمرد و افزود: همچنین در مناطق عشایری و روستایی نیز که امکان ارائه آموزش‌های مجازی فراهم نبود، جزوه‌های آموزشی را با رعایت مسائل بهداشتی از طریق راهبران آموزشی به دانش آموزان رساندیم.

او گفت: در حال حاضر تمام دانش آموزان استان به نوعی از آموزش بهره مند می‎شوند و هیچ کس از آموزش بی بهره نیست و راهکارهای نظارتی خود را برای این که  همه دانش آموزان در این مدت آموزش‌های لازم را دریافت کنند افزایش داده‌ایم.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس عنوان کرد:  با توجه به اینکه هزینه‌های اینترنت و تلفن همراه معلمان برای ارائه آموزش‌های مجازی افزایش یافته است، درخواست داریم در صورت امکان تخفیف‌های ویژه برای معلمان از سوی شرکتهای مخابراتی در نظر گرفته شود.

فیاض‌پور مجددا تاکید کرد: تلاش همکاران ما برای آموزش دانش آموزان در دوره ابتدایی در جاهایی که دانش آموزان به اینترنت دسترسی داشته‌اند بسیار خوب و قابل تحسین بود اما ما باید در شرایط کنونی نسبت به شناسایی و احصاء دانش آموزانی اقدام کنیم که دسترسی به اینترنت و فضای مجازی ندارند.

او با تاکید بر اینکه شناسایی و خدمت رسانی به این گونه از دانش آموزان باید در اولویت برنامه‌ها باشد، گفت: تهیه درسنامه یکی از مهم ترین منابع برای استفاده دانش آموزان است.

فیاض پور یادآور شد: بنا داریم فایل‌های تدریس معلمان را در سایت تکنولوژی آموزشی ادارات آموزش و پرورش بارگذاری کنیم تا در دسترس همگان باشد.

انتهای پیام

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان محفوظ می باشد.