تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : khalilan
حوزه : آموزش و پرورش
شماره : 13050
تاریخ : ۱۳ اردیبهشت, ۱۳۹۹ :: ۱۱:۲۳
آموزش و پرورش از دید کسانی که بودجه دستشان است کوچک دیده می شود

به‬ گزارش‬ خبرگزاری‬ مهر، علی اصغر فانی، وزیر اسبق آموزش و پرورش و عضو شورای عالی آموزش و پرورش در برنامه ‏تلویزیونی پرسشگر که شب گذشته پیرامون تکریم مقام معلم روی‬ آنتن‬ رفت، درباره اینکه «آیا شیوه فعلی تقدیر از معلمان سازنده است؟» ‏به روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت در ابتدا چند پیش فرض مطرح کرد و گفت: آموزش و پرورش دیربازده است و دولت ‏ها به دنبال کارهای زودبازده هستند. بنابراین آموزش و پرورش در اولویت نبوده و نیست.‏

وی افزود: دوم آنکه آموزش و پرورش از دید کسانی که بودجه در اختیارشان است و باید به این دستگاه مهم توجه بیشتری ‏کنند، کوچک دیده می شود. سازمان برنامه و بودجه، مقامات ذی نفوذ برای تخصیص اعتبار از این جمله هستند.‏

فانی با بیان اینکه وقتی آموزش و پرورش کوچک دیده می شود این تصور به وجود می آید که می توان آن را با بودجه کم ‏اداره و امور آموزشی و پرورشی را در فضاهای غیراستاندارد ارائه کرد گفت: به یک اصل قائلم و آن این است که معلم ‏رکن اصلی و اساسی آموزش است و لازمه تحول در آموزش و پرورش، تحول در نیروی انسانی آن است.‏
وزیر اسبق آموزش و پرورش افزود: معلم باانگیزه و با توان حرفه ای، لازمه تحول است. اگر چنین معلمانی داشته باشیم ‏می‬ توانیم به تحول در آموزش و پرورش امیدوار باشیم. یک بار حرفی را به زبان می آوریم و یک بار هم به حرفی اعتقاد پیدا ‏می کنیم. من چنین اعتقادی را در مسئولان نمی بینم. ‏

وی افزود: در دولت یازدهم، بخش بهداشت و درمان چون زودبازده است و تاثیر آن سریع قابل مشاهده است مورد توجه ‏واقع شد. اما آموزش و پرورش دیربازده است و اگر به خوبی اداره شود، تاثیر آن ۲۰ سال بعد دیده می شود. دولت ها به ‏دنبال رای هستند. باید به داد آموزش و پرورش رسید. در دوران کرونا معلمان خوش درخشیدند و همین جا از همه آنها ‏قدردانی کرده و دستشان را می بوسم.‏

فانی تاکید کرد: افزایش انگیزه و توان حرفه ای معلم باید در اولویت باشد که نیست. سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی ‏و درآمد ناخالص ملی باید معقول باشد؛ اکنون سهم آموزش و پرورش کشور ما از جی. دی.پی ۲ درصد است در حالی که در ‏دنیا به طور میانگین ۴ تا ۵ درصد است. همین را هم از نمایندگان مجلس خواستم که مصوب کنند سهم آموزش و پرورش از ‏جی.دی.پی سالانه نیم درصد اضافه شود تا در پایان برنامه به میانگین جهانی برسد. اگر دنبال تحول هستیم باید به معلم توجه ‏کنیم؛ معیشت، منزلت و هویت او.‏

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان محفوظ می باشد.