تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : khalilan
حوزه : آموزش و پرورش
شماره : 12853
تاریخ : ۱۱ اردیبهشت, ۱۳۹۹ :: ۱۲:۱۳
گزارش| دغدغه‌ای "ناشاد" برای‌ دانش‌آموزان در استان مرکزی / اپلیکیشنی که برای مناطق محروم شاد نیست

- اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و بر اساس تصمیمات مسئولان در راستای پیشگیری از شیوع این ویروس مدارس سراسر کشور تعطیل شدند و با تعطیلی مدارس تحصیل دانش‌آموزان در فضای مجازی آغاز شد و در این راستا ارتباط دانش‌آموزان و دبیران در پیام‌رسان‌های داخلی فراهم شد.

آموزش از طریق رسانه ملی و پیام‌رسان‌های مختلف کماکان ادامه داشت تا اینکه وزارت آموزش و پرورش در اقدامی برای نخستین بار  از سامانه‌ای تحت عنوان شاد یا همان شبکه اجتماعی دانش‌آموزان رونمایی کرد و هدف از آن را ارتباط مستمردانش‌آموزان و معلمان و دبیران در بستر فضای مجازی اعلام کرد که دانش‌آموزان و معلمان با ورود به این سامانه باید بحث تحصیل و آموزش را دنبال می‌کردند.

اما سامانه شاد علی‌رغم نام ظاهری خود به دغدغه و غصه‌ای بزرگ برای بسیاری از دانش‌آموزان و حتی معلمان تبدیل شد به طوری که در راه‌اندازی این سامانه به زیرساخت‌هایی همچون اینترنت و امکان دسترسی به این فضا در بسیاری از مناطق فکر نشده بود و دانش‌آموزان و حتی معلمان بسیاری در مناطق مختلف کشور به ویژه در مناطق محروم و روستایی هستند که امکان دسترسی به این فضا برایشان مقدور نیست.

از طرفی بسیاری از خانواده‌ها از امکانات پیشرفته امروز بی‌بهره بوده و توان تهیه حتی یک گوشی ساده با قابلیت نصب این سامانه برای فرزندان خود را ندارند و از این رو سامانه شاد شادی را از زندگی آنها گرفته و آنها را شرمنده فرزندان خود کرده و در غم عمیقی فرونشانده است.

موضوعی که این روزها از زبان بسیاری از فروشندگان تلفن همراه به گوش می‌رسد، چند روزی است با اجازه ستاد مبارزه با کرونا مغازه خود را باز کرده‌ام و در این مدت با صحنه‌هایی رو به رو شده‌ام که واقعا انسان را به گریه وامی‌دارد، پدرانی که با یک گوشی قدیمی اندروید با ورژن پایین به مغازه می‌آیند که به سبب قدیمی بودن نسخه اندروید قادر به نصب برنامه شاد نیستند و ورژن گوشی هم قابل ارتقاء نیست.

یا پدرانی که با یک گوشی خراب جهت تعمیر مراجعه می‌کنند ولی متاسفانه گوشی قابل استفاده نبوده و حتی در صورت تعمیر هم به سبب قدیمی بودن قابلیت نصب برنامه شاد را ندارد.

والدینی هم هستند که همراه فرزند خود جه خرید ارزان‌ترین گوشی اندروید برای استفاده از سامانه شاد مراجعه می‌کنند که پس از شنیدن قیمت‌ها شرمگین از فرزند خود مغازه را ترک می‌کنند.

گذشته از مشکلات این چنینی سرعت پایین اینترنت، تاخیر دربرقراری ارتباط برای ورود به سامانه و بسیاری از مشکلات دیگر هم وجود دارد که به دغدغه‌ای بزرگ برای خانواده‌ها در این روزهای حساس و کرونایی که خود عاملی برای به هم ریخته شدن آرامش در محیط خانواده بوده شده‌اند.

به نظر می‌رسد که استفاده از ظرفیت صدا و سیما آن هم در هر استان از طریق شبکه استانی و با همکاری آموزش و پرورش هر استان راهی بهتر برای ارائه آموزش‌ها و پیش بردن تقویم آموزشی مدارس بود.

سامانه شاد مشکلاتی در حوزه‌های مختلف از جمله سرعت پایین اینترنت دارد

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان مرکزی در این باره با اشاره به آموزش مجازی دانش‌آموزان در سامانه شاد گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در استان آموزش دانش‌آموزان ابتدا در فضای مجازی در پیام‌رسان‌های داخلی آغاز شد سپس وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که نیازمند شبکه آموزشی دانش‌آموزی هستیم تا در شرایط بحران از جمله سیل، زلزله و نظیر این روزهای شیوع ویروس کرونا و سایر موارد که امکان تشکیل کلاس‌های حضوری برای دانش آموزان وجود ندارد در فضای مجازی روند آموزش ادامه پیدا کند.

علی‌محمد غلامی افزود: شیوع ویروس کرونا در کشور سبب آگاهی وزارت آموزش و پرورش برای راه‌اندازی سامانه‌ مجازی آموزش دانش‌آموزان شد که می‌توان گفت جای سامانه شاد و آموزش مجازی برای دانش‌آموزان در آموزش و پرورش خالی بود.

وی ادامه داد: مدیران در سامانه شاد معلمان را وارد سامانه کرده و معلمان نیز دانش‌آموزان را وارد سامانه شاد می‌کنند و از امکانات این سامانه می‌توان به برقراری ارتباط تصویری، ویدیو، ارسال صدا و غیره اشاره کرد.

غلامی بیان کرد: با توجه به حضور 15 میلیون دانش‌آموز، 30 میلیون اولیا و یک میلیون معلم در کشور این سامانه مشکلاتی در حوزه‌های مختلف از جمله سرعت پایین اینترنت دارد، آموزش و پرورش استان تلاش می‌کند تا هر روز تعداد بیشتری از دانش‌آموزان را در این شبکه عضو کند تا خدمات آموزشی به آنها ارائه شود.

در مناطق روستایی و دوردست که شبکه اینترنت وجود ندارد دانش‌آموزان از این امکانات بی‌بهره هستند

وی عنوان کرد: در مناطق روستایی و دوردست که شبکه اینترنت وجود ندارد دانش‌آموزان از این امکانات بی‌بهره هستند بنابراین آموزش و پرورش برای این گروه از دانش آموزان تمهیداتی اندیشیده است به طوری که برای همه محتوای تدریس نشده (حدود 20 درصد)‌، برنامه‌ریزی شده است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان مرکزی ادامه داد: در معاونت آموزش ابتدایی و متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان برای محتواهای تدریس نشده تولید محتوا و استودیو تخصصی الفبا در این اداره کل راه‌اندازی شد.

محتواهای آموزشی به صورت سی دی و دی وی دی دراختیار دانش‌آموزان مناطق محروم قرار می‌گیرد

غلامی افزود: در این استودیو از بهترین معلمان استفاده شده و پس از ضبط محتواهای آموزشی به صورت سی دی و دی وی دی همراه با محتواهای ارائه شده در شبکه سراسری آموزش در همه مناطق محروم در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت.

وی تصریح کرد: به معلمان و مدیران این مناطق اعلام شده تا با حضور یک در میان و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و اصول بهداشتی سعی کنند تا دانش‌آموزان از روند آموزشی عقب نیفتند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان مرکزی با اشاره به پشتیبانی سامانه سناد از سامانه شاد گفت: سامانه سناد همان سامانه ثبت نام و پشتیبانی دانش‌آموزی است که از ابتدای سال تحصیلی اطلاعات دانش‌آموزان از جمله کلاس، دبیر، کارنامه پایان سال تحصیلی و سایر موارد را ثبت می‌کند.

غلامی افزود: سامانه شاد توسط سامانه سناد پشتیبانی می‌شود و اطلاعات موردنیاز از این طریق وارد شده و سعی می‌کنیم تا مشکلات سامانه سناد برطرف و اطلاعات به روزرسانی شود تا دراختیار سامانه شاد قرار گیرد.

سامانه شاد تقاضا برای گوشی هوشمند در کشور را افزایش داد/ انتظار کاهش قیمت طی 2 هفته آیندهسامانه شاد در استان مرکزی بعد از تکمیل ثبت نام کار آموزش را شروع می‌کندگزارش| چرا والدین از سامانه شاد گلایه دارند؟

صدا و سیما برای همکاری با آموزش و پرورش درخواست عقد قرارداد و پرداخت هزینه دارد

وی در زمینه همکاری صدا و سیمای استان برای ارائه آموزش به دانش‌آموزان از شبکه آفتاب گفت: آموزش و پرورش در این زمینه برای ارائه آموزش با صدا و سیمای استان همکاری دارد اما صداو سیمای استان اعلام کرده باید قرارداد بسته شود زیرا صدا و سیمای مرکز اعلام کرده که این اقدام باید در قالب قرارداد و پرداخت هزینه انجام شود بنابراین صدا و سیمای استان را از این اقدام منع کرده است.

تاکنون صدا و سیمای استان مرکزی کوچکترین ظرفیتی دراختیار آموزش و پرورش استان قرار نداده است

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان مرکزی ادامه داد: باتوجه به اینکه صدا و سیمای سایر استان‌ها از 2 تا 6 ساعت آموزش و در این راستا اقدامات و عملکرد خوبی دارند اما تاکنون صدا و سیمای استان مرکزی کوچکترین ظرفیتی در اختیار آموزش و پرورش استان قرار نداده است بنابراین از ظرفیت شبکه آفتاب برای آموزش به دانش‌آموزان استان استفاده نمی‌شود.

با ظرفیت صدا و سیما می‌توان در بسیاری از روستاها پوشش شبکه داشته باشیم/در این شرایط بحرانی صدا و سیمای استان در کنار آموزش و پرورش باشد

غلامی بیان کرد: درصورتی که با ظرفیت صدا و سیمای استان می‌توان در بسیاری از روستاها پوشش شبکه داشته باشیم اما تاکنون این ارتباط ایجاد نشده است و در این شرایط بحرانی صدا و سیمای استان باید در کنار آموزش و پرورش استان همکاری داشته باشد.

نزدیک به 84 درصد دانش‌آموزان و بیش از 90 درصد مدیران و معلمان به شبکه شاد وصل شدند

وی با اشاره به مشارکت دانش‌آموزان و دبیران در سامانه شاد گفت: براساس آمارهای موجود نزدیک به 84 درصد دانش‌آموزان و بیش از 90 درصد مدیران و معلمان به شبکه شاد وصل شدند اما حدود 10 درصد معلمان به سبب نداشتن گوشی هوشمند یا امکانات اینترنت در مناطقی از استان هنوز موفق به اتصال به سامانه شاد نشدند.

حدود 17 هزار و 400 دانش‌آموز ابتدایی هنوز موفق به ورود به سامانه شاد نشده‌اند

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان مرکزی بیان کرد: حدود 17 هزار و 400 دانش‌آموز ابتدایی از تعداد 130 هزار دانش‌آموز علی رغم تلاش‌های زیاد نتوانستند به این شبکه آموزشی دسترسی داشته باشند بنابراین به مدیران و دبیران اعلام شده تا به صورت شبانه‌روزی تلاش کنند تا دانش‌آموزان وارد سامانه شده و از امکانات آن استفاده کنند.

غلامی افزود: بستر اینترنت و پایین بودن سرعت و پهنای باند آن از وظایف آموزش و پرورش نیست به همین سبب باید سایر دستگاه‌ها و مسئولان مربوطه همکاری داشته باشند تا در زمان وقوع بحران و حتی تعطیلی به سبب بدی آب و هوا دانش‌آموزان وارد سامانه شوند و آموزش ادامه پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: بحران شیوع ویروس کرونا در کشور تجربه جدیدی است که سبب راه‌اندازی سامانه شاد برای آموزش دانش‌آموزان شد اما برای اینکه سامانه شاد بزرگترین کار انفورماتیک در خاورمیانه باشد اولیا و دانش آموزان باید همکاری بیشتری داشته باشند.

تهیه تلفن همراه هوشمند برای دانش‌آموزان مناطق محروم با همکاری خیران

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان مرکزی ادامه داد: تلفن همراه هوشمند از الزامات زندگی است که در این مدت آموزش و پرورش با همکاری خیران برای دانش آموزان مناطق محروم توانست تعداد زیادی تلفن همراه هوشمند خریداری کند تا دراختیار دانش آموزان قرار گیرد.

غلامی تصریح کرد: بستر فضای مجازی برای آموزش یکی از الزامات انکارناپذیر است که اولیا و دبیران باید همکاری داشته باشند و همکاری دوطرفه  دانش‌آموزان و دبیران می‌تواند کمک شایانی به کاهش مشکلات داشته باشد.

به‌گزارش تسنیم، ای کاش وزارت آموزش و پرورش به جای واژه شاد از واژه دیگری برای اپلیکیشن خود استفاده می‌کرد تا حداقل اسم و واژه شاد معنی خود را برای خانواده‌های محروم از دست نمی‌داد.

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان محفوظ می باشد.