تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : khalilan
حوزه : آموزش و پرورش
شماره : 12599
تاریخ : ۹ اردیبهشت, ۱۳۹۹ :: ۸:۱۱
۵۵ درصد معلمان و ۳۴ درصد دانش اموزان درشبکه شاد ثبت نام کرده اند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از خبرنگار مهر، انتشار ویروس کرونا موجب شد تا بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی و آموزشی در کشور و استان تعطیل شود و شاید مهمترین اتفاق تعطیلی بیش از چند ماهه مدارس و کلاس‌های درس دانش آموزان بود که موجب شد استفاده از شبکه‌های مجازی و نیز رسانه ملی برای تدریس و جبران عقب افتادگی بیشتر شود.

راه اندازی شبکه شاد از جمله کارهایی است که با همه نواقص و کمبودها توانسته تا حدودی نرفتن دانش آموزان به مدرسه را جبران کند اما این شبکه در صورت رفع نواقص فنی می‌تواند در این شرایط نتایج بهتری داشته باشد.

در این میان نبود زیرساخت اینترنتی در همه مناطق و توان کم مالی برخی خانواده‌ها در تهیه گوشی هوشمند، بالا بودن هزینه اینترنت و سرعت کم و نواقص فنی شبکه مشکلاتی را برای معلمان و دانش آموزان در فضای مجازی ایجاد و خانواده‌ها را نگران کرده است که برای اطلاع از وضعیت تحصیلی در استان قزوین در گفتگوی مشروح با حسن علی اصغری مدیرکل آموزش و پرورش سوالات مختلفی را که از سوی دانش آموزان و معلمان نیز پرسیده می‌شد را مطرح کردیم و خواستار پاسخگویی به آنها شدیم.

* در اجرای شبکه شاد در استان قزوین چه وضعیتی داریم؟

استان قزوین در راه اندازی شبکه شاد و ایجاد فضای دو سویه برای تحصیل دانش آموزان موفق عمل کرده و یکی از استان‌های موفق هستیم و در همه آیتم‌های ورودی در شبکه رتبه‌های برتر داریم و جا دارد از معلمانی که در دو ماه گذشته با توجه به شرایط ناشی از ویروس کرونا در هر حوزه اقدامات خلاقانه ای داشتند و تحصیل متوقف نشد تشکر و قدردانی می‌کنیم.

در حال حاضر ۸۸ درصد مدیران و ۵۵ درصد معلمان مقطع ابتدایی و ۳۴ درصد دانش آموزان در حال حاضر در شبکه شاد مدارس ثبت نام کرده و وارد شبکه شده‌اند.

* برخی خانواده‌ها از هزینه زیاد اینترنت فرزندانشان نگران هستند و انتظار اینترنت رایگان دارند چه تدبیری اندیشیده‌اید؟

بخشی از دروس هنرستان‌ها عملی است و مبتنی بر شایستگی و درس ورزی است و انگیزه در هنرجویان کمتر است و این افراد از طریق شبکه امکان دسترسی ندارند.

مشکلات فنی شبکه آیا رفع می‌شود؟

مشکلات فنی ناشی از حجم بالای افرادی است که در یک محدوده زمانی وارد شبکه می‌شوند که حدود ۱۴ میلیون نفر در شبکه امکان گرفتن خدمات را ندارند و برای آن باید فکری کرد تا دانش آموزان و اولیا و معلمان بتوانند به راحتی در آن ورود کنند و متصل شوند به همین دلیل گزارش‌های مستمری از رصد مناطق دریافت می‌کنیم تا به مدیران اطلاعات لازم داده شود.

همچنین یک تیم فنی تشکیل شده که با تست روزانه برای رفع مشکلات فنی اقدام خواهند کرد. این شبکه تا چه زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

شبکه شاد از بزرگترین شبکه‌های IT در کشور محسوب می‌شود که این ظرفیت را در آن ایجاد کرده‌اند و اگر زیرساخت لازم تأمین شود می‌توان ضمن کیفیت بخشی به خدمات فنی برای رفع نواقص و محدودیت‌های فنی همت کرد و در مسیر تحقق عدالت آموزشی گام برداشت.

* آیا معلمان مجبور به استفاده از شبکه و ورود به سیستم هستند؟

به هر حال وارد شرایطی شده‌ایم که باید تحصیل از راه دور را تجربه کنیم و معلمان هم باید خود را برای انتقال دانش از این مسیر مجهز کنند و نمی‌توان از فضا و دانش آموز عقب ماند البته تقریباً همه معلمان به گوشی هوشمند مجهز هستند و باید اطلاعات و دانش خود را به روز کرده و در شبکه فعال شوند.

در استان قزوین حدود ۸۲ درصد کلاس‌ها بارگذاری شده و امکان بهره گیری از کلاس‌های مجازی مهیا شده و ۳۴ درصد دانش آموزان است.

* بسیاری از دانش آموزان شاید از خرید و تأمین گوشی هوشمند ناتوان باشند برای این دسته چه باید کرد؟

بله مطلع هستیم که برخی از دانش آموزان مشکلاتی دارند اما همه مجبور هستیم برای جلوگیری از افت تحصیلی وارد مشارکت شویم اما شناسایی دانش آموزانی را که توان مالی ندارند آغاز کرده‌ایم تا راهکاری برای آنها پیدا کنیم و شاید برای آنها کلاس‌های حضوری در تعداد محدود پیش بینی کنیم.

* شبکه اینترنت در برخی مناطق ضعیف است و امکان دانلود نیست در این بخش چه خواهید کرد؟

درست است در برخی مناطق شبکه اینترنت نداریم و بخشی هم ضعیف است که برای تکمیل شبکه پوششی اقدام شده تا با کمک شرکت مخابرات و تأمین زیرساخت‌ها این نقص برطرف شود اما باید به گونه‌ای برنامه ریزی و رفتار کنیم که حتی یک روز از تحصیل عقب نمانیم.

در برخی بخش‌ها بویژه در مناطق عشایری که جمعیت کمی دارند و محیط‌های باز در طبیعت دارند با حضور معلمان برای تحصیل اقدام خواهد شد و با تدبیر مدیران مدارسی که دانش آموزان کمی دارند با رعایت فاصله گذاری اجتماعی برای تعلیم دانش آموزان اقدام می‌شود.

اقدام دیگر تهیه محتوای دروس به صورت الکتریکی در فلش و سی و دی است تا برخی از دانش آموزان را با این روش آموزش دهیم و اگر این روش هم در مناطقی جواب ندهد با تهیه جزوه‌های آموزشی و سوالات درسی برای پایه دوازدهم اقدام کرده‌ایم.

* برای بازگشت هزینه سرویس مدارس و شهریه مدارس غیر انتفاعی چه اقدامی خواهد شد؟

در خصوص سرویس مدارس تصمیماتی گرفته شده که هم منافع اولیای دانش آموزان و هم رانندگان سرویس و خدمات رسان ها رعایت و تأمین شود و در کارگروه ماده ۱۸ در خصوص مدارس غیر انتفاعی تکلیف شده که این مدارس باید فرآیند آموزشی را تکمیل کنند و در این راستا اگر هزینه‌هایی به اولیا تحمیل شده که کلاس برگزار نشده با تشکیل یک جلسه مستقل با حضور نمایندگان مؤسسات و مدارس غیر انتفاعی، انجمن اولیا و مربیان تصمیم خواهیم گرفت.

اگر در بخشی از امور هزینه آموزش تحمیل نشده باشد و هزینه‌های متغیر داشته باشیم حتماً کم خواهد شد و از مدیران مدارس درخواست می‌شود این هزینه را بازگردانند.

* برای ساعت تربیت بدنی و سلامت چه تدبیری شده است؟

با کمک دبیران ورزشی نسبت به تهیه کلیپ‌های کوتاه ورزشی اقدام شده و مراجعان بهداشتی و سفیران سلامت و صدای مشاور هم فعال شده و اگر تنشی برای دانش آموزان ایجاد شده باشد برای رفع آن اقدام می‌شود و پیام‌های مناسبی هم از طریق مجموعه معاونت پرورشی آماده شده که انتشار خواهد یافت.

* گفته می‌شود برخی دروس مانند هندسه در فضای مجازی بازخورد لازم را ندارد؟

شاید برخی دروس پایه از طریق فضای مجازی کم اثر تر باشد اما تلاش می‌کنیم با روش‌های مختلف که توسط سرگروه‌های آموزشی ارائه می‌شود با تولید محتوای بهتر این مشکل را برطرف کنیم.

در این راستا با تشکیل کلاس‌های جبرانی با تعداد کمی از دانش آموزان این نقیصه را برطرف می‌کنیم به هر حال چون این شبکه تعاملی است و دانش آموزان می‌توانند اشکالات و ابهامات را بپرسند>

* برای توانمندسازی معلمان هم برنامه‌ای پیش بینی شده است؟

بله دوره‌های ضمن خدمت و آموزش در فضای مجازی داریم که مقرر شده همه معلمان مقاطع مختلف در آن شرکت کنند تا آمادگی لازم را به دست آورند و در ادامه فرآیند یادگیری بتوانند دانش آموزان را در شرایط جدید هم آموزش دهند.

البته برای والدین هم اقداماتی را با کمک انجمن اولیا و مربیان انجام می‌دهیم تا همه بتوانیم به سمت نظام آموزشی غیر متمرکز حرکت کنیم تا هم مدرسه خودگردان شود و هم مدیر، معلم و مربی بتواند به اقتضای شرایط جامعه برای تحصیل تدبیر و برنامه ریزی کند.

به هر حال ویروس کرونا موجب ایجاد شرایط خاصی در کشور و استان شد که همه یک تجربه جدید را کسب کردیم و برنامه‌های پیش بینی شده هم شاید در همه مناطق و همه مد ارس و برای همه دانش آموزان قابل استفاده و دسترس نباشد و با توجه به توان دانش آموزان نیازمند تغییرات و به روز رسانی باشد اما
تلاش می‌کنیم خود را با شرایط هماهنگ کرده و با رفع اشکالات شبکه مجازی قابل استفاده‌ای را برای دانش آموزان مهیا کنیم تا از تحصیل عقب نمانیم.

در کنار استفاده از روش‌های خلاقانه و ابتکاری، در تولید ملزومات بهداشتی و ماسک هم اقدامات مناسبی صورت گرفت و روزانه ۱۲ هزار و ۵۰۰ عدد ماسک در هنرستان‌ها تولید و در اختیار دانش آموزان و بسیج و سپاه قرار گرفت تا بین مردم توزیع شود.

در لبیک به پیام رهبری با مشارکت معلمان و فرنگیان و دانش آموزان در رزمایش کمک مومنانه هم اقدامات مؤثری شد و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اجرای طرح فاصله گذاری هم کارهای خوبی صورت گرفت.

با راه اندازی شبکه شاد امکان تحصیل دانش آموزان در فضای مجازی مهیا شده هر چند در برخی نقاط در زیر ساخت‌ها مشکلاتی داریم و امکان دسترسی برای همگان مهیا نشده است که برای جبران آن باید تدبیر کنیم.

با تجربه جدیدی که در فضای آموزش پرورش استان ایجاد شده با بهره گیری از تجارب معلمان امیدواریم با رفع نواقص شبکه بتوانیم به فعالیت آموزشی ادامه دهیم.

سخن آخر:

* هر چند تحصیل حضوری بسیار جامع‌تر و مفید تر برای دانش آموزان است و معلم و شاگرد با تبدل نظر و طرح سوالات و گرفتن جواب بهتر می‌توانند درس را بیاموزند اما این روزها که ناچار شدیه ایم فقط از راه دور و شبکه مجازی تحصیل را ادامه دهیم لازم است ضمن تقویت زیرساخت ارتباطی، توسعه پوشش تلویزیونی و اینترنتی در همه شهرها و روستاها، آموزش معلمان برای تدریس بهتر در فضای مجازی، تأمین گوشی هوشمند ارزان قیمت برای خانواده‌های بی بضاعت، پیش بینی تدابیری برای جلویگری از تقلب احتمالی و ضایع شدن حق دانش آموزان مستعد، آموزش معلمانف والدین و دانش آموزان و کیفیت بخشی به محتوای دروس در فضای مجازی زمینه تداوم تحصیل و جلویگری از افت تحصیلی دانش آموزان را مهیا کرد.

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان محفوظ می باشد.