تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : khalilan
حوزه : آموزش و پرورش
شماره : 12025
تاریخ : ۲ اردیبهشت, ۱۳۹۹ :: ۹:۲۱
مشکلات گفتاری عامل بروز اختلال در ارتباطات اجتماعی است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش استثنایی کردستان، خلیل رنجبر با تبریک فرا رسیدن روز ملی گفتار درمانی، اظهار داشت: دانش آموزان با نیاز ویژه دارای آسیب شنوایی، کم توان ذهنی، فلج مغزی، چند معلولیتی و دارای اختلالات یادگیری نسبت به سایر گروه ها نیازمند مداخلات بیشتری در حوزه اختلالات گفتاری هستند.

وی افزود: حدود هزار و ۳۸۰ دانش آموز با نیاز ویژه در ۸۸ مدرسه و مرکز مستقل و ضمیمه شهری و روستایی ویژه، بیش از ۴۰۰ دانش آموز دارای آسیب بینایی، شنوایی خفیف تا شدید و معلول جسمی حرکتی در پایه های مختلف تحصیلی مدارس عادی با رویکرد تلفیقی فراگیر، هزار و ۵۰۰ دانش آموز دارای اختلالات یادگیری - رفتاری در پایه های اول تا سوم مدارس عادی دوره ابتدایی نیاز به تمهیدات توانبخشی در زمینه ارزیابی، تشخیص و درمان دارند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان با بیان اینکه کودکانی که از اختلالات گفتار و زبان رنج می برند گفتار و کلمات را نمی توانند روان ادا کنند و انتقال پیام به دیگران برای آنان دشوار است، ادامه داد: گفتار درمانی روشی درمانی است که گفتار کودک و توانایی او را در درک و استفاده از زبان حتی در ارتباط غیر کلامی بهبود می بخشد و با تشخیص و درمان زود هنگام از دوران کودکی می توان به رفع کامل اغلب اختلالات گفتار و زبان کمک کرد.

رنجبر یادآور شد: حدود ۱۲ درصد از جمعیت کشور به گفتار درمانی و مداخلات گفتاری نیار دارند و با افزایش سن جامعه و بروز اختلالات اکتسابی مثل تصادفات، سکته مغزی، آلزایمر، پارکینسون، ام اس و از طرفی افزایش نرخ اختلالات رشدی مثل اتیسم گفتار درمانی یا همان آسیب شناسی گفتار جزو ملزومات اساسی در حوزه سلامت به شمار می رود.

وی بیان کرد: عدم اطلاع رسانی به موقع و دقیق از سوی خانواده به مدارس موجب پنهان ماندن این اختلال در کودک و به مخاطره افتادن روابط فردی و اجتماعی کودک می‌شود.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: اولیا با اطلاع رسانی به موقع به معلمان و مدیران مدارس نقش بسزایی در کاهش و رفع این اختلال در کودک ایفا می‌کنند، چنانچه این اختلال در زمان مناسب شناسایی و پیشگیری نشود، علاوه بر ایجاد مشکلات درسی، تحصیلی و ارتباطی در مدرسه جایگاه شغلی، اجتماعی و مهارتی آنان در آینده نیز دچار مشکل و خسارت جبران ناپذیری می‌شود.

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان محفوظ می باشد.