تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : khalilan
حوزه : آموزش و پرورش
شماره : 10701
تاریخ : ۱۳ فروردین, ۱۳۹۹ :: ۵:۲۳
رونمایی از ۵ ﮐﺗﺎب راهنمای واﻟدین دانش آموزان اوتیسمی

رونمایی از ۵ ﮐﺗﺎب راهنمای واﻟدین دانش آموزان اوتیسمی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: هر ساله دوم آوریل از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی اتیسم نامگذاری شده است و ﯾﮑﯽ از اقداﻣﺎت ﺳﺎزﻣﺎن در راستای آﻣوزش به والدﯾن دانش آموزان با طیف اتیسم روﻧﻣﺎﯾﯽ از ۵ ﻋﻧوان ﮐﺗﺎب راهنمای واﻟدﯾن است.

حسینی ادامه داد: این کتاب‌ها شامل آﺷﻧﺎﯾﯽ ﺑﺎ اتیسم، رﻓﺗن ﺑه آرایشگاه، ﻋوض ﮐردن ﻣﻧزل، رﻓﺗن به ﻣطب ﭘزﺷﮏ و نحوه ﺑرﺧورد ﺑﺎ ﭼﺎﻟش‌های رفتاری ﻣﻌﻣول درﮐودﮐﺎن ﺑﺎاﺧﺗﻼل طیف اتیسم است.

او  با بیان اینکه اوتیسم اختلال پیچیده و چند وجهی رشد و شکل‌گیری سیستم عصبی است افزود: اتیسم اختلالی است که پردازش اطلاعات و ادراک را مختل می‌کند و بر شکل‌گیری تعامل اجتماعی، ارتباط گیری و رفتار‌های انسانی اثر می‌گذارد.

رئیس سازمان اموزش و پرورش استثنایی افزود: علایم اوتیسم که تا پیش از سه‌سالگی آشکار می‌شوند در سه عرصه مناسبات اجتماعی با اطرافیان، شکل ارتباط گیری و تکرار رفتار‌های کلیشه‌ای و ماشینی قابل مشاهده است.

حسینی گفت: فقدان ارتباط چشمی با مخاطب، تکان دادن مکرر دست‌ها، بی‌قراری و اضطراب، ترس از صدا‌ها یا اشیاء، تاخیر در گفتار یا تکان دادن بدن در زمان نشستن و ایستادن از نشانه‌های عمومی اوتیسم هستند و اوتیسم از نظر چگونگی یا درجه ابتلاء، شدت و ضعف و طیف دارد.

آمار دقیقی از تعداد افراد دارای اختلالات اوتیسم نیست

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد افراد دارای اختلالات اوتیسم با تفکیک پراکندگی در تک‌تک کشور‌های جهان موجود نیست اظهار کرد: تحقیقات کشور‌های اروپایی، کانادا و آمریکا نشان می‌دهد که در هر هزار تولد، ۶-۷ مورد طیف اوتیسم وجود دارد.

حسینی گفت: افراد اوتیستیک دنیا را متفاوت‌تر از بقیه می‌بینند، می‌شنوند و حس می‌کنند. جهان آن‌ها با دیگران فرق دارد. آن‌ها حالتی از بی قراری دارند و به محیط اطراف بی‌توجهند. حواس پنجگانه اوتیست‌ها بسیار حساس‌تر از سایرین است. مثلا صدای ضعیف جارو یا هم‌زن برقی که برای دیگران یک صدای پس زمینه است، می‌تواند برای یک فرد مبتلا به اوتیسم ۱۰ برابر قوی‌تر از صدای فردی باشد که با او گفتگو می‌کند.

او با بیان اینکه اوتیسم بیماری نیست درمان یا دارو ندارد، اما توانبخشی و آموزش می‌تواند کمک بزرگی برای زندگی مستقل افراد اوتیستیک باشد، افزود: سازمان آموزش و پرورش استثنایی از سال ۱۳۸۴ تاکنون با استفاده از آزمون‌های تخصصی اقدام به شناسایی، تشخیص جایدهی و ارائه خدمات آموزشی، توانبخشی و پرورشی به نوآموزان و دانش آموزان با طیف اتیسم که توانایی یادگیری مفاهیم آکادمیک و مدرسه‌ای را دارند کرده است.

پوشش تحصیلی بیش از ۲ هزار دانش آموزان اوتیستیک در مدارس ویژه 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: در حال حاضر آموزش و پرورش استثنایی به ۲ هزار و ۵۲۴ نوآموز و دانش آموز طیف اتیسم در مدارس ویژه و ۲۲۲ نفر دانش آموز اتیسم در طرح تلفیقی فراگیر خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی ارائه می‌کند.

حسینی با تاکید بر نقش موثر سه ضلع مثلث نیروی انسانی، دانش آموزان و والدین در آموزش و پرورش دانش آموزان با نیاز‌های ویژه اظهار کرد: برگزاری دوره‌های ضمن خدمت کشوری ویژه مدیران، معلمان، نیرو‌های توانبخشی و مشاوران در خصوص آشنایی با اتیسم، موجب ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده به این گروه از نوآموزان ودانش آموزان شده است.

او افزود: استفاده از نظرات متخصصین حوزه اتیسم در قالب طرح رصد و کاربست مطالعات ملی و بین المللی و برگزاری نشست‌های تخصصی با وزاتخانه ها، دانشگاه‌ها و سازمان‌های مردم نهادمرتبط با اتیسم از دیگر برنامه‌های سازمان اموزش و پرورش استثنایی است که اجرایی شده است.

حسینی با اشاره به اقدامات دیگر سازمان در راستای توجه به ضلع دوم آموزش یعنی دانش آموزان اتیسم گفت: در سال گذشته ۹ جلد کتاب مهارت آموزی تصویری پایه اول ششم با تاکید بر مهارت‌های خودیاری، ارتباطی و تعاملی دانش آموزان با طیف اتیسم تدوین و وارد چرخه آموزش این دانش آموزان شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه از سال ۲۰۰۸ سازمان ملل دوم آوریل را روز جهانی آگاه سازی درباره اوتیسم نامیده است بیان کرد: در این سال، مجمع عمومی سازمان با تصویب یک قطعنامه، از جامعه جهانی خواست برای افزایش آگاهی مردم درباره اوتیسم تلاش کنند. مهم‌ترین هدف این نام‌گذاری، آشنایی با مشکلات افراد دارای اوتیسم و دعوت افکار عمومی به همیاری در فرایند رشد و هم پیوندی آن‌ها با جامعه است.

تدوین رشته‌های مهارتی برای دانش آموزان با اختلال اوتیسم

او با بیان اینکه شعار جهانی روز اتیسم در سال ۲۰۲۰ «انتقال به بزرگسالی» است، گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی از سال ۱۳۹۰ توجه به انتقال به بزرگسالی دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم را در دستور کار خود قرار داده است و از جمله اقدامات صورت گرفته شده در این راستا، تدوین پودمان دو رشته مهارت‌های باغبانی و کمک خدمات اداری و ارائه درس‌های مبتنی بر مهارت‌های روزمره زندگی است.

حسینی افزود: البته لازم به ذکر است این دانش آموزان در صورت داشتن توانایی ارتباطی و تعاملی مناسب قادر خواهند بود در ۳۶ رشته مهارتی دانش آموزان با نیاز‌های ویزه نیز ادامه تحصیل دهند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: در سال گذشته پودمان رشته موسیقی برای دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم در دوره دوم متوسطه حرفه‌ای تدوین شده است که پس از تصویب این پودمان در شورای عالی آموزش و پرورش از مهر ۱۴۰۰ در مدارسی که شرایط لازم را داشته باشند اجرا خواهد شد.

نیاز به ۱۴ مدرسه استاندارد ویژه دانش آموزان اتیسم 

حسینی با اشاره به نیاز کشور به ۱۴ مدرسه استاندارد ویژه دانش آموزان اتیسم اظهار کرد: در سال جاری و با کمک سازمان تجهیز و نوسازی مدارس ۱۴ مدرسه ویژه دانش آموزان با طیف اتیسم در استان‌هایی که نیاز به این مدارس دارند ساخته خواهد شد.

او  افزود: تنظیم و اجرایی کردن سند توسعه استانی در حوزه اتیسم با محوریت نیروی انسانی، فضا و تجهیزات از دیگر برنامه‌های در دست اقدام سازمان و ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان‌های کشور در سال جاری است.

حسینی تصریح کرد: از دیگر برنامه‌های در دست اقدام سازمان، الگو سازی مدرسه انطباقی دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم، الگو سازی مدارس انطباقی پذیرای ویژه دانش آموزان تلفیقی فراگیر به ویژه دانش آموزان طیف اتیسم و تدوین بسته مداخله طلایی وبهنگام است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به نقش ضلع سوم مثلث آموزش یعنی والدین افزود: ایجادپارلمان مشورتی اولیاء دانش آموزان با نیاز‌های ویژه در راستای بهره گیری از نظرات آنان و رونمایی از ۵ عنوان کتاب راهنمای والدین از اقدامات صورت گرفته شده در حوزه والدین است.

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان محفوظ می باشد.