به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، جلال کریمیان کارشناس مسائل آموزش و پرورش در همایش فقر پژوهی که در سالن همایشهای صدا و سیما برگزار شد، اظهار کرد: شاخصهای بسیاری برای تعیین فقر و نابرابری داریم، اگر خواستیم وارد سنجش شویم باید فقر و نابرابری تفکیک شوند، اما شاخصهایی مانند سرانه دانشآموزی، تعداد دانشآموز به معلم و مواردی از این دست مورد توجه است.
او ادامه داد: شاخص بیسوادی در کشور با توجه به دهکهای درآمدی به گونهای است که بی سوادی در سه دهک کم درآمد ۴۶ درصد و در سه دهک پر درآمد ۹ درصد است.
کریمیان با اشاره به اینکه شاید فقر کمتر شده باشد، اما برای شکاف مناطق اتفاقی نیفتاده است، تصریح کرد: وقتی میگوییم سیستان و بلوچستان دچار فقر آموزشی است باید شرایط دیگر مناطق را هم در یابیم.
کارشناس آموزش و پرورش ادامه داد؛ یکی دیگر از مسائل ساعات آموزشی است و اگر متوسط ساعت آموزشی را ۱۰۰۰ ساعت بگیریم، ایران تقریبا یک پنجم این میزان در ساعات آموزش کاستی دارد.
او درباره نقش دولت در مساله آموزش بیان کرد: آموزش هم هدف و هم وسیله برای فقرزدایی است که متاسفانه در کشور ما چنین تعریفی از آموزش نمیشود.
بیشتر بخوانید: افزایش بودجه ۹۹ پاسخگوی نیاز آموزش و پرورش نیست
تامین بیش از ۷۰ درصد هزینه آموزش عمومی توسط دولت
کارشناس آموزش و پرورش با اشاره به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از یونسکو لایهبندی درباره تامین منابع مالی آموزش اظهار کرد: بیش از ۷۰ درصد هزینه آموزش عمومی را دولت تامین میکند. در بهترین حالت ۶۲ درصد هزینهها توسط دولت تامین میشود و در شرایط منصفانه دولت ۶۴ درصد را تامین میکند که نتیجه آن وضع قوانین خصوصی سازی است تا در نهایت از طریق پرداخت هزینه آموزش عمومی تامین شود.
کریمیان گفت: نسبت بودجه آموزش و پرورش به بودجه عمومی از سال ۷۰ تا ۹۸ افت ۱۰ درصدی داشته است و تمام محاسبات، اختلاف ۱۰ درصدی را نشان میدهد. در واقع دولت طی ۳۰ سال گذشته دنبال کم کردم بار خودش در حوزه آموزش عمومی است.
کارشناس مسائل آموزش و پرورش تاکید کرد: تا وقتی که نهادی برای مبارزه با فقر در حوزه آموزش و پرورش نداشته باشیم صحبت کردن از فقر آموزشی صرفا یک گفته است و اتفاقی نمیافتد.
در حال تکمیل/
https://www.pasinehormozgan.ir/?p=5479