به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از خبرگزاری فارس از سنندج، خلیل رنجبر پیش از ظهر امروز در کارگاه تخصصی توانمندسازی و دانشافزایی مربیان پیش دبستانی ناحیه یک سنندج که در محل سالن جلسات اداره آموزش و پرورش استثنایی استان برگزار شد، اظهار کرد: از آغاز سال تحصیلی جاری ۲۰ کارگاه آموزشی تخصصی در ۱۲ شهرستان در راستای توانمندسازی و ارتقای دانش و مهارت بیش از ۳۵۰ نفر از مدیران، معلمین و دبیران رابط و مربیان پیشدبستانی استان برگزار شده است.
وی افزود: در چارچوب آموزش فراگیر و با هدف تحقق شعار آموزش برای همه تلاش داریم فرصتهای برابر، توجه به حقوق انسانی یادگیرندگان با توانایی گوناگون و یکپارچهسازی آموزشی و اجتماعی را در نظام آموزشی دانشآموزان با نیازهای ویژه محقق نماییم.
وی به اهمیت برگزاری کلاسهای جبرانی، مراقبتهای آموزشی قبل از وارد شدن به دوره دبستان برای نوآموزان پیشدبستانی دارای مشکلات یادگیری و تعیین سطح تواناییها و ضعفهای آنان اشاره کرد و یادآور شد: اجرای مداخله بهنگام گامی مؤثر در ایجاد فرصتهای برابر آموزشی، توان بخشی و ارتقای شاخصهای پرورشی است.
رییس آموزش و پرورش استثنایی استان با بیان اینکه نگرش افراد جامعه نسبت به دانشآموزان با نیازهای ویژه در حال تغییر است، تصریح کرد: هدف از برگزاری این کارگاهها ارتقای دانش و آگاهی در خصوص دانشآموزان با نیازهای ویژه و کمک به آنهاست تا بتوانند با غلبه بر محدودیتهای خود با بهرهگیری از استعدادها و توانایی خود به جایگاه مناسب اجتماعی دست یابند.
رنجبر اعلام کرد: در این کارگاهها زمینه ارتقای آگاهی معلمان در راستای شناسایی دانشآموزان با نیازهای ویژه وتوانمندسازی آنان برای کمک به والدین به منظور حمایت از دانش آموزان با نیازهای ویژه مهیا شده تا این دانشآموزان بتوانند در مدارس عادی ودر کنار همسالان به تحصیل ادامه دهند.
وی درادامه با برشمردن عدالت آموزشی بعنوان آرمان والای همه نظامهای آموزشی و تأکید بر اصل آموختن برای بهتر زیستن، افزود: دستیابی به فرصتهای برابر اجتماعی و تسهیل آموزش همه جانبه در راستای دسترسی همگان به آموزش و پرورش فراگیر بعنوان یک تحول بنیادین در آموزش و پرورش در حال فراگیر شدن است.
وی خاطر نشان کرد: از آنجاییکه ۱۰ تا ۱۵ درصد افراد هر جامعه دارای نیازهای ویژه هستند، امروزه نظام آموزشی به شکل جداسازی آموزشی کارایی خود را از دست داده و طراحی، برنامهریزی وتدوین برنامههای یکپارچه سازی آموزشی و اجتماعی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه بعنوان اصول بنیادین در آموزش و پرورش دارای اهمیت هستند.
گفتنی است،در ادامه این کارگاه مباحث تخصصی توسط کارشناسان حوزه آموزش و پرورش استثنایی استان به مربیان حاضر در کارگاه آموزش و به پرسش های آنان پاسخ داده شد.
https://www.pasinehormozgan.ir/?p=3349