خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: تربیتیافتگان آموزش و پرورش، آیندهسازان کشور محسوب میشوند؛ اگر آموزش و پرورش، فراگیران را که پیامد این فرآیند هستند در مسیر صحیح تعلیم و تربیت قرار دهد، خروجی این فرآیند، دانشآموزانی خواهد بود که دانش نظری (آموخته های خویش) را تبدیل به دانش ساختی و کارکردی میکنند، گویی که علم را در وجود خود نهادینه کردهاند.
این رسالت عظیم بر دوش همه مسؤولان نظام آموزش و پرورش است که این فرصت طلایی را در اختیار آنان قرار دهند تا آنان بتوانند دانستههای خویش را عملا تجربه کنند. یکی از اماکن آموزشی و پرورشی که میتواند این فرصت را در اختیار دانشآموزان قرار دهد، کانونهای، فرهنگی تربیتی هستند که با برگزاری برنامههای عمومی، انجمنها و کارگاههای مهارت آموزی، اهدافی از قبیل توانمندسازی افراد، تربیت شهروند حرفهای و غنیسازی اوقات فراغت دانشآموزان را دنبال میکند.
کانونها با استفاده از ابتکارات و ارائه برنامههای مالی و اقتصادی، آموزش مهارتهای علمی، فرهنگی و هنری نسبت به ایجاد بستر کار آفرینی اقدام میکنند و مکمل ایدهآلی برای تعلیم و تربیت دانشآموزان هستند تا فراگیران را به یک شهروند مطلوب با قابلیتها و مهارتهای فنی و اجتماعی تبدیل کنند.
* کانونهای فرهنگی و تربیتی چه میکنند؟
کانون فرهنگی و تربیتی دانشآموزان به مرکزی اطلاق می شود که برای اجرای برنامهها و فعالیتهای فرهنگی، ادبی، هنری، ورزشی، اجتماعی، علمی و مهارتی در جهت رشد و شکوفایی استعدادهای دانشآموزان دوره های مختلف تحصیلی در سراسر کشور تشکیل شده است
اهداف این کانونها شامل «باور کردن اوقات فراغت دانشآموزان به منظور رشد و شکوفایی استعدادهای معنوی، فکری، جسمی و عاطفی آنان از طریق اجرای برنامهها و فعالیتهای فرهنگی، ادبی، هنری، ورزشی، اجتماعی، علمی و مهارتی»، «پرورش و تقویت روحیه تعاون و اخوت دینی و ایجاد همبستگی بین دانشآموزان و آموختن روش زندگی اجتماعی به آنان بر اساس موازین اسلامی» و «تقویت شخصیت و خودباوری با ایجاد انجمنهای مختلف علمی، هنری و آموزشی» است.
در کانونهای فرهنگی و تربیتی تعداد ۲۲ انجمن فعالیت میکنند که شامل، انجمنهای هنرهای نمایشی، هنرهای آوایی، هنرهای دستی و تجسمی، شعر و داستان، فیلم، خبرنگاری، رسانه و فضای مجازی، کتاب و کتابخوانی، مجریگری، بازی های رایانه ای، انتظار و مهدویت، پیشگامان سلامت، گردشگری، نجوم، مهارت های زندگی و اجتماعی، قرآن و عترت، رباتیک، ورزشی، کارآفرینی، حقوق دانشآموزی، مداحی و طبیعت یاران است.
علی رمضانی مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش به خبرنگار فارس گفت: انجمن در کانون به گروه داوطلبی از دانشآموزان دوره تحصیلی متوسطه اول و دوم گفته میشود که پیش از این دورههای کارگاه مهارت آموزی را در زمینه مورد علاقه خود و با تمرین فعالیتهای گروهی در جمع همسالان گذرانده و به توانمندی و آمادگی و کارآمدی نسبی برای سازماندهی در یکی از گروه های انجمنی رسیده باشند تا به صورت رسمی و جدی به صحنههای برنامهریزی و تلاش وارد شوند؛ همچنین آنان قادر خواهند بود تا ضمن پژوهش، بحث و بررسی گروهی در خصوص موضوعات و اجرای پژوهشهای تخصصی مسؤولیت اداره بخشی از برنامههای کانون را به صورت افتخاری بر عهده بگیرند.
وی به اهداف کلی انجمنها اشاره کرد و افزود: «تشویق دانشآموزان به شرکت در فعالیتهای خلاق و ابتکاری»، «کمک به دانشآموزان در رشد و تقویت خصایص رهبری و قبول مسؤولیت در دوران بزرگسالی»، «کمک به دانشآموزان در کسب مهارت های اجتماعی و آشنایی با اصول خودآموزی»، «پیشبرد رشد وتکامل خصایص شخصی و مطلوب از قبیل اعتماد به نفس، تعاون و انضباط اجتماعی»، «فراهمسازی زمینه مناسب جهت انتخاب آزادانه فعالیتها»، «افزایش امکان کار دسته جمعی نسبت به رقابت فردی»، «تسهیل جامعه پذیری و مسؤولیتپذیری در دانشآموزان» و «فراهم کردن زمینه مشارکت دانشآموزان در تصمیمسازی و تصمیمگیری در برنامه و فعالیتهای کانون فرهنگی تربیتی» از جمله اهداف کانونها هستند.
* تهیه بیش از ۷ هزار محتوای آموزشی در شبکه شاد
امسال یعنی ۳۰ بهمن ۱۳۹۹، کانونهای فرهنگی تربیتی ۳۰ ساله میشوند؛ در حال حاضر ۱۱۸۲ کانون فرهنگی و تربیتی در سطح کشور فعال هستند. در این مدت فعالیتهای متعددی در این کانونها انجام شده است.
رمضانی درباره دستاوردهای کانونهای فرهنگی و تربیتی به خبرنگار فارس گفت: «ترویج فرهنگ «هر دانشآموز، یک مهارت» با گسترش فعالیت های مهارت آموزی»، «تثبیت جایگاه کانونهای فرهنگی تربیتی به عنوان مکمل فعالیت های آموزشی و پرورشی مدارس»، «ایجاد انجمنهای ۲۲گانه برای ارائه سبدی متنوع از فعالیت ها براساس ذائقه دانش آموزان»، « جشنواره دوسالانه کشوری و استانی دستاوردهای کانونهای فرهنگی تربیتی برای رونق بخشیدن به اقتصاد و کارآفرینی» و «جشنواره فرهنگی و هنری کانونها، جشنواره علوی، جشنواره مداحی نوغلامان حسینی، شعر غدیر و… برای آشنایی بیشتر دانش آموزان با فرهنگ و سیره ائمه هدی(ع)» از نمونه فعالیتهای کانون بوده است.
وی با بیان اینکه «شناسایی و کشف استعدادهای نهفته فرهنگی ، هنری و مهارتی دانشآموزان به خصوص در مناطق محروم و کمتر برخوردار» و «اجرای برنامههای فرهنگی و هنری مختلف برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی» از دیگر دستاوردهای کانونهاست، افزود: «توسعه زیر ساخت های سخت افزاری و نرم افزاری کانون های فرهنگی تربیتی برای ارائه خدمات مطلوب»، «استفاده از ظرفیت مدارس به عنوان کانون مدرسه در جهت پوشش حداکثری دانش آموزان در برنامهها و فعالیتهای کانونهای فرهنگی تربیتی» و « تثبیت کانون های فرهنگی تربیتی به عنوان مرکز یاریگران زندگی و ایران مهارت» از جمله اقدامات کانونهای فرهنگی و تربیتی است.
مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش از ساماندهی ۲۴۸۹ نیروی اداری کانونها خبر داد و ادامه داد: صدور شیوهنامه ساماندهی نیروهای آموزشی و پرورشی بر اساس درجهبندی، تهیه و تدوین و ابلاغ آییننامه مالی کانونها، صدور شیوه نامه انتخاب و انتصاب مدیران کانونها، صدور دستورالعمل فضا و تجهیزات کانونها، صدور دستورالعمل نظارت و بازرسی و ارزیابی کانونها و صدور شیوهنامه اجرایی برنامه جوانهها از اقدامات ماست.
وی به صدور بخشنامه عدم واگذاری کانونها به سایر ادارات و سازمانها، صدور بخشنامه پایدار سالروز تاسیس کانونهای فرهنگی و تربیتی و تهیه ۲۲ عنوان کتاب انجمنهای کانونها و ارسال به استان ها اشاره کرد و افزود: برنامهریزی و برگزاری فعالیت تابستانی مجازی در بیش از ۲۵ هزار پایگاه، ایجاد چهار کانال کشوری، ۲۲گروه باشگاه و همچنین ایجاد گروه کشوری مدیران کانونها در شبکه شاد از دیگر فعالیتهای ماست.
رمضانی از ایجاد چهارده نگارخانه در ۱۴ استان و افتتاح اولین نگارخانه در کانون فرهنگی تربیتی شهید فهمیده استان البرز خبر داد و گفت: اجرای ویژه برنامه کانون انقلاب و پخش آن در طول ایام دهه فجر، تهیه بیش از ۷ هزار محتوای آموزشی در شبکه شاد، ثبت دانشآموزان، فعالیتها و برنامههای کانونها در سامانه همگام و انتخاب کانونهای فرهنگی و تربیتی به عنوان مرکز ایران مهارت و کانون یاریگران زندگی از جمله فعالیتهاست.
* راهاندازی نخستین نگارخانه تخصصی هنرهای مینیاتور کشور در کانونهای فرهنگی و تربیتی
نخستین نگارخانه تخصصی هنرهای مینیاتور کشور به نام استاد محمد باقرآقا میری از پیشکسوتان نام آشنای این رشته با حضور وزیر آموزش و پرورش در کانون فرهنگی شهید فهمیده استان البرز گشایش یافت. آموزش و پرورش استان البرز برای راه اندازی این نگارخانه در فضای نمایشگاهی کانون فرهنگی تربیتی شهید محمد حسین فهمیده کرج ۶۵۰ میلیون ریال هزینه کرده است.
مدیرکل آموزش و پرورش البرز در این خصوص گفت: راه اندازی این نگارخانه در راستای حفظ، آموزش و انتقال هنر اصیل ایرانی – اسلامی به نسل نو و تربیت نیروهای متخصص و مجرب در حوزه هنرنگارگری در دستور کاری قرار گرفت.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از فارس، ۳۰ سال از فعالیت کانونهای فرهنگی و تربیتی میگذرد و در این مدت این کانونها تلاش کردند که اقدامات متعددی انجام دهند و نقش مکمل در تعلیم و تربیت را به خوبی ایفا کنند. هر چند که هنوز تا رسیدن به نقطه ایدهآل راهی طولانی مانده است.
https://www.pasinehormozgan.ir/?p=29792