تعداد اخبار امروز : 1 خبر

پنجشنبه ۰۹ فروردین, ۱۴۰۳

جمعه, ۱۱ مهر, ۱۳۹۹ :: ۲۱:۰۷

کد خبر : 24243

خبرگزاری مهر – گروه استانها؛ پس از ماهها سکوت و خاموشی پروژه نیمه کاره تالار بزرگ فرهنگی بندرعباس که به دلیل قرار گیری در حریم ۶۰ متری ساحل در سال های گذشته تیتر یک رسانه ها بود. مجدداً با انتشار یک ویدئو با عنوان ستون خوابها بر سر زبان ها افتاد. صبح جمعه یک ویدئو با عنوان اتفاق عجیب در بندرعباس در فضای مجازی دست به دست شد و فیلم بردار این ویدئو مدعی شد که افرادی بر روی این ستون ها زندگی می کنند.

تالار فرهنگی در چه وضعیتی قرار دارد

دستور ساخت تالار مرکزی در سال ۱۳۸۳و در دولت هشتم با واگذاری زمین آغاز شد. عملیات ساختمان این پروژه در دولت نهم و دهم با دستور استاندار وقت با تخصیص اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی آغاز شد.

این پروژه عظیم فرهنگی با ۲۷ هزار متر مربع مساحت و ۱۷ هزار متر مربع زیربنا به عنوان بزرگترین پروژه فرهنگی جنوب کشور مطرح است، همه فرایند صدور مجوز در همین پروسه زمانی طی شد و با حمایت ۴ استاندار و طرح در سفر ریاست جمهوری آغاز به کار کرده است، حال این سوال مطرح است که اگر این پروژه در حریم ۶۰ متری دریا بود، چرا با این وسعت اقدامات و تخصیص اعتبارات ملی همراه بوده است؟

در این پروژه عظیم با هدف احداث یک مرکز فرهنگی برای استفاده عمومی مردم با صرف ۱۰۰ میلیارد ریال از بیت المال هزینه شده که متاسفانه پس از طرح موضوع واقع بودن پروژه در حریم ۶۰ متری دریا با چالش جدی مواجه شد و حتی به مرز تخریب رسید.

البته موضوع با مقاومت جامعه فرهنگ و هنر و پیگیری‌های اداره کل ارشاد اسلامی هرمزگان، حمایت استاندار، نمایندگان و حتی وزرای فرهنگ و ارشاد در طول این مدت منتفی شد

این مسئله از طریق شورای عالی شهرسازی و توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حتی دخالت دادن معاون اول ریاست جمهوری، دادستان کل کشور و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در دست پیگیری است و طبق نامه معاون اول ریاست جمهور و اعلام معاون عمرانی استانداری هرمزگان مشکل حریم ۶۰ متری تالار فرهنگی مرکزی شهر بندرعباس مرتفع شده و طبق گفته معاون اول رئیس جمهور این پروژه به حیات خود ادامه داده و تکمیل می‌شود.

میلگردهای بزرگترین پروژه فرهنگی کشور به سرقت می رود

رضا کمالی زرکانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در واکنش به ویدئو پخش شدن در فضای مجازی با عنوان ستون خواب ها در بندرعباس عنوان کرد: ساخت این تالار در سال ۸۶ مصوب شد و پس از مدتی عملیات اجرایی آن آغاز شد اما به دلیل قرار گرفتن در حریم ۶۰ متری دریا دستور قضایی برای قلع وقمع آن صادر و عملیات اجرایی نیز متوقف شد.

کمالی عنوان می کند: تاکنون ۱۵۰ میلیارد ریال برای این پروژه ملی هزینه شده و پیگیری های امیدوارکننده ای برای ادامه ساخت آن در جریان است که امیدواریم تا پایان مهرماه به نتیجه برسد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد هرمزگان با تایید سرقت میلگرد وآهن آلات این بنای نیمه کاره اظهار داشت: به دلیل صدور دستور قلع و قمع از منظر قانونی بودجه وامکان گذاشتن نگهبان برای نگهداری آن وجود نداشت که همین موضوع زمینه ساز سرقت آهن آلات شد.

کمالی اظهار داشت: پیش از این نامه نگاری هایی با نیروی انتظامی برای توجه بیشتر به این محل داشته ایم و در مراحلی برای افرادی نیز مرتبط با سرقت آهن آلات پرونده قضایی تشکیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: حتی در یک مرحله فردی وابسته به یک نهاد خدمات عمومی در ارتباط با سرقت میلگردهای تالار فرهنگی شناسایی شد و با سپردن تعهد، از وی گذشت کردیم.

تالار مرکزی هرمزگان “موزه هنرهای معاصر” ۲۱ هزار متر مربع مساحت و ۱۷ هزار مترمربع زیر بنا و دارای چندین سالن مختلف اجرای برنامه، موزه هنر های معاصر و گالری های مختلف است.

آغاز ساخت این پروژه های عظیم در جنوب کشور به زمان وزارت مسجد جامعی برمی گردد که تفاهم نامه آن به توافق استاندار وقت مقتدایی می رسد و در سال ۱۳۸۶ جزء پروژه های سفر هیات دولت به استان هرمزگان قرار می گیرد و به دلیل ادعای قرار داشتن بخشی از پروژه در حریم دریا، زمین آن چندین بار عوض می شود و در نهایت زمین فعلی مورد موافقت قرار می گیرد و ساخت پروژه آغاز می شود که هم اکنون نیز اعلام شده در مکان فعلی نیز بخشی از آن در حریم دریا است.

نظرات

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عناوین مشابه
وردپرس › خطا

سایت به مشکلات فنی دچار شده است.