به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از خبرگزاری فارس از مشهد، سید جواد حسینی امروز در مراسم کلنگ زنی اولین مرکز مستقل پیش دبستانی کودکان نابینا و افتتاح اتاق های «چندحسی“ و «تاریک روناک» و اتاق بازی درمانی با رویکرد حسی حرکتی“ ویژه دانش آموزان آسیب دیده بینایی بیان کرد: از یک هزار و ۶۰۰ مدرسه استثنایی کشور حدود ۳۲۰ مدرسه خیرساز است و برای دست یافتن به فضای استاندارد آموزشی حدود ۲۱۰ مدرسه دیگر موردنیاز است.
معاون وزیر آموزش و پرورش کشور با بیان اینکه در چند ماه اخیر کلنگ احداث ۶۸ مدرسه جدید را به زمین زدهایم، تصریح کرد: پنج مدرسه خیرساز دیگر نیز به زودی کلنگ زنی خواهد شد.
وی افزود: اعتبار ساخت ساخت ۱۵ سالن ورزشی و ۳۲۵ سالن ورزشی درون مدرسهای ویژه دانش آموزان استثنایی از سوی سازمان نوسازی مدارس تامین شده است که به زودی ساخت آنها آغاز خواهد شد.
حسینی با تاکید بر حرکت پرشتاب خیرین و سازمان نوسازی مدارس به سمت پاسخگویی به نیازهای آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: در نهضت توان افزایی که با همت خیرین آغاز شده، حدود ۴۵۰ میلیارد تومان جهت تامین تجهیزات آموزشی و توانبخشی مورد نیاز دانش آموزان با نیاز های ویژه پیشبینی شده است که برای سال ۹۹ تامین ۱۰ درصد این تجهیزات هدف گذاری شده است.
رئیس سازمان استثنایی کشور در ادامه سخنانش به بیان ویژگیهای اولین مرکز پیش دبستانی مستقل دانش آموزان با آسیب دیدگی بینایی پرداخت و گفت: ۲۳ مدرسه مستقل ویژه دانش آموزان نابینا در کشور وجود دارد اما برای نوآموزان با آسیب دیدگی بینایی، پیش دبستانی مستقل در کشور وجود ندارد.
وی اظهار امیدواری کرد:کلنگزنی و ساخت این مرکز به الگویی جهت ساخت مراکز دیگر پیش دبستانی مستقل ویژه کودکان با آسیبدیدگی بینایی در کشور تبدیل شود.
حسینی با بیان اینکه پیش دبستانی در دوره استثنایی اجباری است و شروع آن ممکن است از بدو تولد باشد، عنوان کرد: در قالب بسته تحولی مداخلات بهنگام طلایی افزایش پوشش ۸درصدی کودکان مقطع پیش دبستانی و افزایش ۱۵ درصدی خدمات توانبخشی برای دانشآموزان این مقطع را در سال جاری هدفگذاری کردهایم.
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه ارتباط با محیط، منجر به خودشناسی، محیط شناسی و تنظیم رابطه انسان با محیط میشود، توضیح داد: علیرغم شوق دانش آموزان با نیازهای ویژه برای برخورداری از این ارتباط اما متاسفانه برای آنها کمتر برقراری این ارتباط میسر میشود.
حسینی بیان کرد: اتاق چند حسی تاریک بر اساس نظریه امتداد، جایگزینی است برای نقصان حس بینایی نوآموزان با آسیب دیدگی بینایی است.
وی افزود: اتاق چند حسی باعث تقویت حواس مختلف دانشآموزان با آسیب دیدگی بینایی و افزایش توجه و تمرکز، رشد مهارت های شناختی، افزایش ارتباط گفتاری و غیر گفتاری در آنها می شود و فرصت تعامل، تجربه، خود تنظیمی، خود کنترلی را برای این افراد بوجود می آورد.
حسینی در خصوص قابلیتها و ساختار اتاق چند حسی اظهار کرد: این اتاق از دو قسمت تشکیل شده است، نخست اتاق تاریک است که برای آموزش به کودکان اوتیسم و نابینا،کم بینا و چند معلولیتی به شیوه نور پردازی استفاده میشود و در قسمت دوم شامل پنل و وسایل حسی است که برای پرورش و تقویت همه جانبه حواس خصوصا حس عمقی در کودکان نابینا استفاده میشود.
ضرورت اتاق چند حسی در تعلیم و تربیت دانشآموزان با آسیبدیدگی بینایی
رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی هم در این مراسم گفت: افتتاح اتاق چندحسی در تعلیم و تربیت دانش آموزان آسیب دیده بینایی امری ضروری است به خصوص در دوره پیش از دبستان این نیاز بیشتر احساس میشود.
مهدی قاسمیپور با اشاره به اینکه دانش آموزان آسیب دیده بینایی بیشتر از عدم انگیزش رنج میبرند، افزود: این اتاقها علاوه بر نقش اصلی و موثر در ایجاد انگیزش بخشی موجب تعامل دانش آموزان آسیب دیده بینایی با محیط، افزایش تمرکز و بکارگیری تمامی حواس دانش آموز و همچنین موجب افزایش درک عمقی در آنها میشود.
وی با بیان اینکه خواهان توجه بیش از پیش خیرین در امر تعلیم و تربیت دانش آموزان بانیازهای ویژه هستیم، تصریح کرد: مرکز پیش دبستانی مستقل ویژه دانش آموزان آسیب دیده بینایی که امروز کلنگ آن به زمین خورد، اولین مرکز تخصصی و مستقل در کشور است.
قاسمیپور بیان کرد: این مرکز با زیربنای یک هزار و ۲۵۰ مترمربع در دو طبقه با ۶ کلاس و سه اتاق توانبخشی با هزینه ای بالغ بر ده میلیارد ریال با مشارکت اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان و خیر مدرسهساز احداث میشود.
وی ادامه داد: خیر مدرسه ساز سزاوار رحمت علاوه بر ساخت این مرکز نسبت به مناسب سازی فضای آموزشی دبستان زنده یاد مهندس عمرانی و همچنین تجهیز وسایل ویژه دانش آموزان آسیب دیده بینایی با هزینهای بالغ بر ۱۲۰ میلیون تومان قول مساعد داده است.
https://www.pasinehormozgan.ir/?p=19402