حجت الاسلام والمسلمین امینالله دادگر رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان در گفتوگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ماجرای نامه دانشگاه پیام نور به دانشگاه فرهنگیان مبنی بر تحصیل دانشجومعلمان جدید الورود در این دانشگاه اظهار کرد: این نامه ریشه در دیدگاههای مطرح در مورد شیوه پذیرش دانشجو معلم در کشور دارد البته آموزش و پرورش هم که دستگاه تعلیم و تربیت کشور است مسئولیت دستیابی به شیوههای درست تربیت معلم را دارد تا معلم متناسب با تراز جمهوری اسلامی ایران تربیت کند.
او ادامه داد: درباره شیوه پذیرش دانشجو معلم دیدگاههای مختلفی وجود دارد و اختلاف نظر میان صاحبنظران این عرصه وجود دارد، برخی معتقدند دانش آموختگان دانشگاههای دیگر در رشتههای مختلف با گذراندن دورههای تربیت معلم به عنوان معلم در آموزش و پرورش به خدمت گرفته شوند که البته این دیدگاه طرفداران چندانی هم ندارد.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر با اشاره به اینکه البته در شرایط کنونی بخشی از این دیدگاه ذیل ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان تامین میشود، گفت: هرچند آنچه اکنون ذیل اساسنامه ماده ۲۸ عمل میشود با آنچه در واقع وجود دارد با تفاوتهای همراه است؛ بر اساس این اساسنامه در رشتههایی که دانشگاه فرهنگیان امکان تربیت دانشجویان دارد نباید دانش آموختگانی از دیگر دانشگاهها به خدمت گرفته شوند انا اکنون دانش آموختگان رشتههای مختلف با آموزش مهارتهای معلمی در دورههای یکساله مشغول فعالیت شوند.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه این دیدگاه در برخی مسئولان وزارت علوم و آموزش و پرورش وجود دارد که در واقع به فعالیت دانشگاه فرهنگیان اعتقادی ندارند، بیان کرد: این دیدگاه ناقص است و تامین کننده تربیت معلم در تراز جمهوری اسلامی نیست.
حجت الاسلام والمسلمین دادگر اضافه کرد: علاوه بر آن دیدگاهی دیگر وجود دارد که معتقدند تربیت معلم در قالب دوره چهار ساله اتفاق میافتد که هم تربیت علمی و هم تربیت مهارتی مورد توجه قرار میگیرد بنابراین وجود دانشگاه فرهنگیان یا مراکز تربیت معلم ضرورت دارد تا افرادی با گزینش وارد این فضاهای آموزشی شده و به ادامه تحصیل بپردازند.
رویکردهای دوگانه برای پذیرش در دانشگاه فرهنگیان
او تصریح کرد:هر کدام از این دیدگاهها رویکردهای متفاوتی دارند در واقع دو رویکرد متفاوت برای پذیرش دانشجو معلم در این دانشگاه وجود دارد یکی از جانب طرفداران پذیرش از طریق دیپلم و دیگری طرفداران پذیرش از دانش آموختگان کارشناسی دیگر دانشگاه هاست که مهارتهای معلمی را در قالب دوره یکساله یا دو ساله بگذرانند.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر اظهار کرد: البته برای کسی که دوره کارشناسی را طی کرده است ابعاد ارزشی که ریشه در هویت دارد شکل گرفته است و چندان قابل تغییر نیست بنابراین ممکن است این روش در کوتاه مدت موثر باشد و پیک نیاز آموزش و پرورش را جواب دهد البته آن هم به شرطی است که نواقص آن برطرف شود، ولی در طولانی مدت جوابگو نیست.
او بیان کرد: برخی افراد درباره پذیرش دانشجو معلمان از دوره دیپلم معتقدند که این سن برای شکلگیری هویت معلمی مناسبتر است و این افراد میتوانند بعد از اخذ دوره کارشناسی مقطع کارشناسی ارشد را هم در همین دانشگاه ادامه دهند همچنین معتقدند به دلیل سن حساسی که برای ماموریت تربیت معلم وجود دارد باید دانشگاهی اختصاصی در نظر گرفته شود.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: نکته قابل توجه دیگر در تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان ارتباط دقیق میان فعالیتهای علمی و پرورشی در این مجموعه است که در فرایند تربیت معلم اهمیت بسزایی دارد و برنامه ریزیهای فرهنگی دانشگاه فرهنگیان به گونهای ترتیب داده شده است تا به این مهم دست پیدا کند و نمیتوانیم دانشگاههای دیگر را از این حیث با دانشگاه فرهنگیان مقایسه کنیم چرا که سایر دانشگاهها به این پیوستگی توجه چندانی ندارند و صرفاً افرادی را تربیت میکنند که از نظر بعد دانشی توانایی لازم را دارد باشند.
عده ای تربیت حرفهای و علمی را تفکیک شده میدانند
او با اشاره به دیدگاه پذیرش مهارت آموز از میان دانش آموختگان سایر دانشگاهها گفت: در این دیدگاه صاحب نظران معتقدند که مهارت آموزان از طریق تحصیل در دوره تحصیلات تکمیلی این دانشگاه به فعالیت معلمی مشغول شوند و مهمترین دلیل این است که این افراد معتقدند هویت حرفهای در تربیت این افراد مهم است، اما بین تربیت حرفهای و علمی تمایز قائل میشوند و در این صورت برای تربیت علمی گذراندن یک دوره چهارساله را کافی میدانند و برای تربیت حرفهای دوره یک یا دو ساله توصیه میکنند.
حجتالاسلام و المسلمین دادگر تصریح کرد: در دیدگاه دوم معتقدند تربیت معلم امری فرابخشی و ملی است لذا نهادها و دانشگاههای مختلف باید مشارکت کنند، زیرا در تربیت معلم همکاری وزارت علوم و آموزش و پرورش بسیار ضروری است که با توجه به تمایز هویت حرفهای و علمی مسئولیت تکوین هویت ملی دانشجو معلمان را به سایر دانشگاهها و تکوین هویت حرفهای را به دانشگاه فرهنگیان واگذار میکنند.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان با بیان این که این نگاه با تعریف هویت سازگاری ندارد، گفت: هویت امری یکپارچه است و نمیتوان آن را چند قسمت کرد علاوه بر آن طرفداران این دیدگاه معتقدند کیفیت آموزشی سایر دانشگاهها نسبت به دانشگاه فرهنگیان برتری دارد بنابراین تربیت معلم به سایر دانشگاهها انتقال پیدا کند.
او افزود: همچنین آنها معتقدند با افزایش سن دانشجو معلمان امکان انتخاب درست برای افراد بیشتر میشود علاوه بر آن پذیرش دانشجو معلمان صرفاً از دوره دیپلم باعث میشود تا همه افراد علاقهمند و با استعداد در این عرصه نتوانند وارد دانشگاه شوند همچنین به مطالعات تطبیقی با این رویکرد هم اشاره دارند.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان به نقد این دیدگاهها پرداخت و گفت: در همه این دیدگاهها نکتهای مشترک وجود دارد و آن هم اهمیت تربیت معلم در نظام آموزش و پرورش کشور است که امری ضروری محسوب میشود هر چند ممکن است در این دیدگاهها ادلههای نامناسبی وجود داشته باشد، ولی معتقدیم آنچه در شرایط فعلی در دانشگاه فرهنگیان اجرا میشود شرایط مطلوبی است.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر بیان کرد: در مورد دیدگاه ورود دانشجو معلمان از دوره دیپلم بررسیهای انجام شده است که نشان میدهد پذیرش از این دوره موجب کاهش هدر رفت ظرفیت نیروی انسانی میشود چرا که با آمادگی و تربیت جامعتری وارد حرفه معلمی میشوند، همانطور که سایر دستگاهها نظیر نظامی، انتظامی و بهداشتی هم برای جذب نیرو بخشی از نیرو را از دوره دیپلم جذب میکنند البته اینگونه هم نیست که افرادی با سطح توانایی حرفهای و علمی بالا را نادیده بگیریم.
تاکید بر همراهی جنبه علمی و پرورشی تربیت معلم
او تاکید کرد: آنچه مورد توجه ما قرار میگیرد همراهی جنبه علمی و پرورشی با یکدیگر است و باید توجه داشته باشیم در سایر دانشگاهها تلاشهای بسیاری برای ارتقای سطح علمی وجود دارد، اما تفاوت معناداری با برنامههای دانشگاه فرهنگیان و آنچه در اساسنامه آمده است میبینیم بنابراین ایده پذیرش دانشجو معلم صرفاً از دوره کارشناسی و حذف پذیرش از دوره دیپلم چندان مطلوب به نظر نمیرسد البته باید روند گزینش دانشجو معلمان را دقیقتر کنیم.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر با بیان اینکه طرفداران هر کدام از دیدگاهها برای تربیت معلم حسن نیت دارند، گفت: در دیدگاه پذیرش دانشجو معلم از میان دانش آموختگان سایر دانشگاهها تفکیک نگاه علمی و حرفهای از یکدیگر چندان مطلوب نیست و اساس کار دانشگاه فرهنگیان را زیر سوال میبرد که اگر اینطور شرایط پیش رود و دیگر لزومی به وجود این دانشگاه نیست.
او با اشاره به تفاوت ماموریت دانشگاه فرهنگیان و دیگر دانشگاههای موجود در کشور تصریح کرد: در سایر دانشگاهها بیشتر تربیت دانشی مورد توجه قرار میگیرد در حالیکه برنامه تربیت معلم دانشگاه فرهنگیان است که میتواند تربیت حرفهای معلمان از حیث دینی و انقلابی را پیش ببرد.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: مدعیان طرفدار نحوه پذیرش از میان دانش آموختگان سایر دانشگاهها اشکالاتی به ضعف علمی دانشگاه فرهنگیان میبرند و بر همین اساس چنین دیدگاهی را مطرح میکنند، اما راه حل بهتر آن است که به تقویت علمی این دانشگاه به پردازیم؛ جذب هیات علمی این دانشگاه را سرعت بخشید و مراکز و پردیسها را تجهیز کنیم.
او اظهار کرد:، چون این دیدگاه نه تنها دردی از دانشگاه دوا نمیکند بلکه موجب تضعیف آن هم میشود، اما اگر به تقویت این مجموعه بپردازیم افراد مستعد و علاقمند هم ترغیب شده و از همان دوران دیپلم برای تحصیل در این دانشگاه اقدام میکنند، همچنین باید توحه داشته باشیم مدل شایستگیهای علمی در دانشگاه فرهنگیان با دیگر دانشگاهها متفاوت است به عنوان مثال محتوا و شایستگی علمی یک دبیر ریاضی در دانشگاه فرهنگیان با یک کارشناس ریاضی در دیگر دانشگاهها کاملاً متفاوت است.
رتبه سیزدهم دانشگاه فرهنگیان در کشور
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از سازمان بازرسی کل کشور و وزارت علوم مبنی بر کیفیت عملکرد این دانشگاه اشاره کرد و گفت: بر این اساس دانشگاه فرهنگیان در میان کل دانشگاههای کشور رتبه سیزدهم را کسب کرده است پس اگر این دانشگاه مجموعه ضعیفی است چطور است که بخش نظارت وزارت علوم و سازمان بازرسی این رتبه را به دانشگاه نسبت دادند هرچند متاسفانه کوتاهیهای نسبت به این دانشگاه صورت میگیرد که موجب تضعیف آن میشود.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر بیان کرد: اگر بخواهیم مبانی نظری سند تحول بنیادین را تحقق ببخشیم بر اساس مفروضههای الگوی پیشنهادی که در شرایط فعلی وجود دارد باید موضوع هویت را امری یکپارچه بدانیم و نمیتوان آن را به انواع مختلف تفکیک کرد علاوه بر آن تکوین هویت معلم نیازمند شایستگیهای دانشی، ارزشی و مهارتی بوده که بخشی از آن اکتسابی است همچنین برای هر فرد باید فرصت فراهم شود تا بر اساس عقلانیت رشته مورد علاقه خود را انتخاب کند.
تربیت معلم امری بسیار تخصصی است
او تربیت معلم را امری بسیار تخصصی دانست و گفت: بر این اساس دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه ماموریت گرای تخصصی است که گاهی بخشی از اعضای جامعه از آن غافل هستند همچنین برخی دانش آموختگان سایر دانشگاهها قابلیت معلم شدن را دارند، اما اگر علاقه بسیاری به این حرفه وجود دارد در آزمونهای تحصیلات تکمیلی و استخدامی شرکت کرده و از این طریق وارد این حرفه شود.
حجتالاسلام و المسلمین دادگر با اشاره به اینکه ارتقای سطح نظام تعلیم و تربیت نیازمند افراد مستعد و توانمند است، بیان کرد: طی سالهای اخیر مشاهده کردیم که سیل رتبههای برتر زیر ۱۰۰۰ دانشگاه فرهنگیان وجود دارد و اکنون بیش از ۲۰۰۰ نفر با رتبه زیر ۱۰۰۰ وارد این دانشگاه شدند بنابراین انحصار پذیرش به یک دوره خاص موجب پذیرش یک گروه خاص میشود.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان به موضوع هدایت تحصیلی دانشآموزان هم اشاره و اظهار کرد: در نظام هدایت تحصیلی تحصیلی فعلی دانش آموزان نمیتوانند به درستی بر اساس علایق و توانمندی هدایت شوند که باید روی این موضوع کار شود چرا که به موجب آن انتخاب شغل هم اصلاح میشود.
دانش آموختگان دانشگاه های تربیت معلم جای دانشجومعلمان را نمیگیرند
حجت الاسلام والمسلمین دادگر با اشاره به اینکه فعلا شیوههای پذیرش دانشجومعلمان متنوع است و کسی جلوی آن را نمیگیرد، اظهار کرد: دانش آموختگان سایر دانشگاهها حتی در دانشگاههای علوم تربیتی تمام ویژگیهای حرفهای را برای معلمی کسب نمیکنند و صرفاً بعد دانشی را به دست میآورد و این در حالی است که تربیت معلم باید به شایستگیهای دانشی، بینشی و ارزشی به طور توأمان بپردازد تا هویت یکپارچه معلمی تکمیل شود.
او بیان کرد: در شرایط فعلی و با توجه به نیاز اضطراری آموزش و پرورش روشهای متنوع برای جذب معلم وجود دارد حال آنکه برخی مانند دانشگاه پیام نور موضوعی را پیشنهاد کرده است که صرفاً به لحاظ آنکه ساختمانهای دانشگاه خالی مانده و امکانات بدون استفاده است از طرفی دیگر اعضای هیئت علمی فراغتی به دلیل کمبود اقبال دانشجویان یا کاهش آن فراغت پیدا کردند، وارد عمل شدند و این در حالی است که استقبال از دانشگاه فرهنگیان و ظرفیت جذب بالا رفته و حال افرادی وسوسه شدند و مسیر این دانشگاه را از اهداف موجود منحرف نی کنند که از نظر من کار درستی نیست.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر تاکید کرد: اگر واقعاً دانشگاه پیام نور دغدغه کمک به دولت، آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان را دارد ساختمانهای بدون استفاده را در یک توافق نامه یا به این دانشگاه واگذار کنند یا امانی به این مجموعه آموزشی دهند تا نیاز پیک وزارت آموزش و پرورش را برطرف کنیم یا آنکه اگر کارکنان بلاتکلیف مانده اند با توجه به نیاز جدی دانشگاه فرهنگیان به اعضای هیئت علمی با توجه به بررسی شرایط نوجود در دانشگاه فرهنگیان خدمت کنند.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان صرفاً به تربیت معلم نمیپردازد بلکه بهسازی معلمان و ضمن خدمت آنها را هم مورد توجه دارد چراکه دانشگاهی تخصصی است که به لحاظ تهدیدها و محدودیتهای موجود هنوز وارد این ماموریت نشده است.
ماموریتهای روی زمین مانده دانشگاه فرهنگیان
او با اشاره به اینکه کارهای بر زمین مانده آموزش و پرورش در حیطه ماموریت دانشگاه فرهنگیان وجود دارد تاکید کرد: با توجه به محدودیتهای موجود، این دانشگاه هنوز نتوانسته تمام این فعالیتها را انجام دهد بنابراین نیاز به تقویت دانشگاه داریم.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر مخالفت با نامه پیام نور به دانشگاه فرهنگیان و رویکرد آن اظهار کرد: معتقدم این نامه تا حدی ریشه در خصوص سازی آموزش دارد، عدهای به آموزش نگاه خصوصی سازی و خرید خدمات دارند و قصد دارند این موضوع را به تربیت معلم هم تسری دهند که بسیار خطرناک است حال آن که دانشگاههای دیگر به جای کمک به دانشگاه فرهنگیان نباید آن را منحرف کنند.
او تاکید کرد: دولت هم باید اعتقاد به تربیت معلم را با جدیت بیشتری دنبال کند، علاوه بر آن برنامه ششم توسعه به طور کامل انحصار تربیت معلم را به دانشگاههای فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی داده است پس چرا به آن توجه نمیشود.
او افزود: از طرفی اساسنامه دانشگاه فرهنگیان را شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرده است پس اگر پیشنهادی وجود دارد چرا آقایان راههای فرعی و انحرافی را طی میکند علاوه بر آن مجلس شورای اسلامی قانون متعهدین به خدمت را تصویب کرده است و هر گونه تغییر در این قانون باید از طریق مجلس باشد.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر این که نامه دانشگاهپیامنور مخالف مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی آموزش و پرورش، اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و قانون متعهدین به خدمت است، بیان کرد: در واقع نباید نگاه اقتصادی و فروش خدمات به این دانشگاه وجود داشته باشد آن هم در دانشگاهی که ماموریتهای مهمی دارد.
نامه دانشگاه پیام نور خلاف منویات مقام معظم رهبری است
حجت الاسلام والمسلمین دادگر بیان کرد: به نظر میرسد دانشگاه پیام نور نگاه اقتصادی به این قضیه دارد البته ممکن است در ظاهر به عنوان حسن نیت این کار مطرح شود، اما در باطن، کار خلاف اسناد بالادستی است علاوه بر آن به نظر میرسد برخی آقایان مانند یکی از اعضای هیئت دولت که عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور است از قدرت خود در این کار بهره گرفته است.
او با بیان اینکه تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان نباید با تهدید مواجه شود، گفت: نباید نگاه اقتصادی به تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش و تربیت معلم وجود داشته باشد از طرفی دانشگاه فرهنگیان جزو مهمترین راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و قلب تحول در آموزش و پرورش است در نتیجه باید مسئولین و مدیران آموزش عالی و آموزش و پرورش نگاه مدبرانهای به این مجموعه داشته باشند.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان به حضور مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: این حضور معناداری بود و آنچه از فرمایشات مقام معظم رهبری بر میآمد ناظر به اهمیت این دانشگاه است و از نظر من کاری که پیام نور کرده است خلاف منویات مقام معظم رهبری است.
https://www.pasinehormozgan.ir/?p=10393