– اخبار اجتماعی –
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمد حسین کفراشی در برنامه تلویزیونی صبح بخیر ایران درباره نظارت بر فرآیند آموزش دانش آموزان در سال تحصیلی کرونایی اظهار کرد: نظارت ما بر فرآیند آموزش و پرورش در گذشته که مدارس فعال بودند راحتتر انجام میشد اما با توجه به آموزش مجازی کار دشوارتر شد و باید نظارت میکردیم چه تعداد دانشآموز تحت پوشش تحصیلی و چه تعداد معلم در حال فعالیت هستند.
وی افزود: اهدافی را برای نظارت در نظر گرفتیم از جمله بررسی میزان اهتمام مناطق در فرآیند آموزش، درصد پوشش تحصیلی دانشآموزان در مناطق محروم، بررسی وضعیت فعالیت مدیران و معلمان، سنجش میزان رضایتمندی اولیا، رصد میزان احراز و عضویت در شاد، شناسایی وتشویق کارکنان و معلمان خلاق.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش گفت: ۳۲ اداره کل و ۱۰۵ هزار مدرسه فرمهای خوداظهاری را تکمیل کردند و از برنامه شاد هم اطلاعاتی دریافت کردیم تا بدانیم چه تعداد دانش آموز تحت پوشش آموزش نیستند و دانش آموزانی که در مناطق محروم تحت پوشش نیستند، شناسایی شدند.
اعزام ۳۷۵ ناظر برای رصد جریان آموزش
کفراشی ادامه داد: ۳۷۵ ناظر به تمام مناطق کشور رفتند تا وضعیت آموزش رصد شود و از ۲۹ اداره کل آموزش و پرورش بازدید شد، از سه شهرستان شمالی به دلیل وضعیتی که داشتند و ممنوعیت ورود بازدیدی انجام نشد.
وی متذکر شد: نظارتها تصادفی بود و استانها دخالتی نداشتند، دو سوم بازدید در مناطق محروم و یک سوم در مناطق برخوردار بود چون هدف بررسی عدم پوشش تحصیلی بود.
۴۷ درصد دانش آموزان سیستان و بلوچستان در شاد
مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش با اشاره به بازدید از ۲۸۷۵ مدرسه در سطح کشور گفت: ۱۱۸۳ مدرسه ابتدایی، ۷۶۲ مدرسه متوسطه اول، ۶۳۳ مدرسه متوسطه دوم و ۲۹۷ هنرستان بازدید شدند،طبق اطلاعات موجود در شبکه شاد تا ۳۰ بهمن، 85 درصد دانش آموزان حضور داشتند که این میزان در سیستان و بلوچستان ۴۷ درصد و در قم و البرز ۹۳ درصد است. در مناطقی که پوشش دانشآموزان در شاد پایین است و مناطق محروم هستند مانند سیستان و بلوچستان، دانش آموزان به شکل حضوری در مدرسه هستند.
نداشتن گوشی مهمترین دلیل نبودن در شاد
کفراشی درباره دلایل عدم احراز هویت در شاد بیان کرد: از بین مدارس بازدید شده،۱۷۷۷ مدرسه از یک تا سه دانش آموز عدم احراز هویت در شاد داشتند که دلایل آن بدین شرح است: 67 درصد به تعداد ۱۱۸۱ نفر نداشتن گوشی و تبلت، 8 درصد به تعداد ۱۵۴ نفر نبود اینترنت، ۹ درصد به تعداد ۱۷۰ نفر اشکالی فنی شاد، ۱۶ درصد به تعداد ۲۷۳ نفر سایردلایل مانندگوشی مشترک، عدم قابلیت گوشیهای قدیمی؛ در قالب طرح هدایت هر دانش آموز یک تبلت، تلاش میکنیم تبلت در اختیار بگذاریم و بیش از ۲۰۰ هزار تامین شده است.
وی افزود: ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دانش آموز در شاد احراز هویت نشدهاند و از آموزش تلویزیونی استفاده میکنند.
بازدید از ۲۸۷۵ مدرسه و ۳۷۷۴ بازمانده از تحصیل
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش با اشاره به وضعیت دانش آموزان جامانده از شاد در خودارزیابی استانها عنوان کرد: ۱۰۵۳۳۹ مدرسه در خودارزیابی حضور داشتند و ۱۴۷۶۴۰۸۲ دانش آموز در این ارزیابی بودند که ۱۲۴۹۶۱۹۰ نفر در شاد احراز هویت شدند و ۲۱۴۳۸۷۷ نفر یعتی ۱۴.۵ درصد در شاد احراز هویت نشدند.
کفراشی درباره دانش آموزان جامانده از شاد در مدارس بازدید شده متذکر شد: 2875 مدرسه به تعداد ۶۲۳۵۷۷ دانش آموز بازدید شدند، 565964 نفر در شاد حضور داشتند و ۵۷۶۳۱ نفر یعنی ۹ درصد در شاد حضور نداشتند.
وی درباره روشهای آموزشی جایگزین برای دانش آموزان جامانده از شاد گفت: ۲۴ درصد آموزش حضوری دریافت میکنند، 39 درصد از خودآموز و ۳۱ درصد از آموزش تلویزیون استفاده میکنند. ۶.۵ درصد به تعداد ۳۷۷۴ دانش آموز تحت آموزش نبودند. که درصد دانش آموز فاقد آموزش به تعداد کل دانش آموزان در مدارس بازدید شده ۰.۰۶ درصد است.
پسران بیشتر از دختران از تحصیل بازماندند
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش درباره آمار تفکیکی دانش آموزان بازمانده از آموزش عنوان کرد: ۱۶۸۵ دانش آموز دوره ابتدایی (۱۰۱۳ پسر، ۴۹۵ دختر و ۱۷۷ مختلط)، ۹۸۸ دانش آموز متوسطه اول (۶۶۶ پسر، ۳۱۵ دختر و ۷ مختلط)، ۳۸۹ دانش آموز متوسطه دوم (۱۹۸ پسر و ۱۹۱ دختر) و ۷۱۲ دانش آموز هنرستانی (۴۷۰ پسر و ۲۴۲ دختر) از تحصیل بازماندند.
دلایل اصلی ترک تحصیل
وی گفت: دلایل اصلی بازماندن دانش آموزان از آموزش عبارت است از: تکرار پایه خصوصا در کلاس اول، اشتغال به کار دانشآموز در مناطق محروم به ویژه دانش آموزان هنرستانها، ازدواج، تعطیلی خوابگاهها و مهاجرت.
کفراشی ادامه داد: ۹۳ درصد معلمان در شاد احراز هویت شدند که درصد معلمان احراز هویت شده در شاد در مدارس بازدید شده ۹۷ درصد بود، دلیل عدم احراز هویت، مشکل نرم افزاری است از مدارس بازدید شده ۴۸۲۸۱ معلم حضور داشتند که 46809 در شاد هستند و ۱۴۷۲ نفر در شاد نیستند و دلیل اصلی عدم فعالیت معلمان، مرخصی، بیماری و عدم دسترسی است.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به نظرخواهی از خانوادهها و دانشآموزان بیان کرد: ۱۷۰۱۲ تماس با خانوادهها داشتیم که 94 درصد رضایتمندی داشتند و دسترسی به حداقل آموزشی 99 درصد بود هر چند ممکن است کیفیت مناسب نباشد و ۹۹.۷ درصد میزان فعالیت معلمان در فرایند آموزشی است.
رتبهبندی معلمان در بهار ۱۴۰۰/ افزایش حقوق نیروهای خدماتی در حال پیگیری استناتوانی دانشآموزان ایرانی از “درک مسائل” بر اساس نمرات آزمون تیمز از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹
https://www.pasinehormozgan.ir/?p=29832