به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، فعالین بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهرستانهای تهران (پردیس زینبیه پیشوا و مفتح شهر ری) در نشستی با حسین حق وردی، نماینده مردم ملارد، شهرقدس و شهریار در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به بیان مسائل موجود در آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان پرداختند.
حق وردی در این جلسه گفت:اصل خصوصی سازی در آموزش و پرورش مخالف قانون اساسی بوده و ما نیز با آن مخالف هستیم؛ لذا ما هرچقدر برای آموزش و پرورش هزینه کنیم، هزینه نیست بلکه یک سرمایه گذاری است که باید با روشهای مطلوب انجام شود.
وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در سخنرانیهای اخیر خود در خصوص تحول صحبت کردند که بخشی از فرمایشات ایشان به آموزش و پرورش مربوط میشد؛ لذا مبرهن است که ریشه تحول در این مملکت آموزش و پرورش است.
نماینده مردم در ادامه بیان کرد: مهمترین نکته این است که فرایند آموزش و پرورش کاربردی شود. باید حافظه محوری در فرآیند تدریس حذف شده و بر مهارت محوری تاکید شود.
وی تاکید کرد: منزلت و معیشت نیز از مسائل مهم است که باید تأمین کنیم. در رتبهبندی هم فقط مسئله حقوق تا حدودی حل شده است. در واقع آن چیزی که از رتبه بندی مد نظر بود اجرایی نشده است و در انجام اختلاف نظری وجود دارد. ما مطرح کرده ایم که بر اساس برنامه ششم توسعه باید لایحهی رتبه بندی به مجلس بیاید، ولی دولت معتقد است که آیین نامه مربوط را دولت نوشته است و مراجع ذیربط این آیین نامه را مغایر با قانون ندانسته، لذا رتبه بندی همین چیزی است که ما اجرا میکنیم.
حسین حق وردی اظهار کرد: در اولین جلسهی کمیسیون آموزش مجلس اولویتهایی را که باید در ارتباط وزارت آموزش و پرورش در کمیسیون مورد پیگیری قرار میگرفت را مطرح کردیم.
وی در پایان گفت: درخصوص کمبود معلم بهتر است ما تنها راه جذب و تامین معلم را از طریق دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجائی قرار دهیم و از ظرفیت خود دانشجومعلمان استفاده شود. به این صورت که پس از دوسال تحصیل شروع به کار کرده و امکان ادامه تحصیل نیز داشته باشند. در این جلسه حمیدرضا قائم پناه، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: متاسفانه آنچه که بین مسئولین و عموم جامعه مورد غفلت قرار گرفته است، مطالبه سی ساله رهبر انقلاب و به تعبیری مطالبه چهل ساله انقلاب است که آن هم تحول بنیادین آموزش و پرورش میباشد.
وی افزود: باید محور فعالیتهای خود را بر تحول بنیادین آموزش و پرورش قرار داده و در راستای آن تلاش کنیم. مجلس شورای اسلامی میتواند در این مسیر تسهیل گر بوده و برای آن برنامه داشته باشد. در کنار غفلت از مسئله تحول بنیادین، متاسفانه ما شاهد غفلت از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هستیم که هیچ اراده برای اجرای آن وجود ندارد و در حالی در آستانه نهمین سال تصویب سند قرار گرفته این که حتی ۱۰ درصد از آن هم اجرایی نشده است.
قائم پناه ادامه داد: برخی از مسئولین در خصوص جذب نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش، از چالش فعلی یعنی کمبود معلم سوء استفاده میکنند و درصدد وارد کردن نیروهای غیرمتخصص و ارزان به آموزش و پرورش به عنوان معلم هستند. طرح خرید خدمات آموزشی مصداق این موضوع بوده و غیرقانونی نیز میباشد و مجلس بایستی در مقابل این طرح بایستد چرا که فردی که آموزش ندیده است، صلاحیتی در حرفه معلمی ندارد و فقط به خاطر شعار اشتغال زایی، آنها را وارد بدنه آموزش و پرورش میکنند؛ چگونه میتواند معلمی کند؟ مطالبه جدی ما ورود کمیسیون آموزش به مسئله خرید خدمات آموزشی است. صراحتا برنامه ششم توسعه در مواد ۲۵ و ۲۸، خرید خدمات در آموزش و پرورش را ممنوع کرده است با این وجود چرا باید شاهد سکوت مجلس باشیم.
قائم پناه در محور بعدی صحبت خود به دانشگاه فرهنگیان پرداخت و تصریح کرد: مطالبه مقام معظم رهبری پیرامون توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان و جذب معلم از این طریق است، ولی امسال سهم دانشگاه فرهنگیان برای جذب دانشجو ۲۰ هزار نفر و سهم ماده ۲۸ حدود ۲۸ هزارنفر است. چرا برای توسعه این دانشگاه اقدامی صورت نمیگیرد؟
قائم پناه در پایان به تنزل مطالبات فرهنگیان صرفا به مسئله معیشت اشاره کرد و گفت: ضریب بیش از حد به مسئله حقوق و معیشت معلمان آن هم از رسانه ملی و خود وزیر و معاونان ایشان، آسیب زا بوده و تعدد مصاحبهها و ضریب رسانهای در این زمینه چه لزومی دارد و بایستی کمیسیون آموزش و تحقیقات نسبت به آن ورود جدی داشته باشد.
در ادامه، فاطمه قربان نژاد، معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری پردیس زینبیه تهران اظهار داشت: نظام آموزشی ما احتیاج به یک تحول واقعی دارد که متاسفانه یا کسی سراغ تحول نمیرود یا اینکه اگر کسی پیگیری میکند، اجازه فعالیت در این حوزه ندارد و با محدودیتهایی روبرو میشود. آموزش و پرورش هم از منظر مقام معظم رهبری و هم از منظر سایر اندیشمندان این حوزه از نقطه مطلوب خودش فاصله دارد.
وی تاکید کرد: اجرای سند تحولی که در سال ۹۰ نوشته شد؛ میتواند موجب تحول در آموزش و پرورش شده و ما را به نقطه مطللوب برساند.
وی افزود: از منظر مقام معظم رهبری نیز سند تحول یک ریل گذاری برای آموزش و پرورش محسوب میشود. اما متاسفانه اجرا شدن سند تحول همیشه با محدودیتهایی روبه رو بوده است که ما را از تحول اصلی، یعنی تحولی که بتواند نظام آموزشی را به سمت نسل تراز انقلاب برساند، دور کرده است.
محدثه بابازاده، عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فرهنگیان نیز در این جلسه به بیان نکاتی پرداخت و گفت: آموزش و پرورش در کنار مسئله امنیت، مسئله اول کشور میباشد، ولی مسئولین در تلاش هستند که در هزینههای آموزش و پرورش صرفه جویی بشود.
وی اظهار داشت: در تاکید این موضوع؛ مسئله خرید خدمات آموزشی است که ناشی از نگاه هزینهای دولت به آموزش و پرورش و عدم توجه به فرمایشات رهبری است. دلیل دولت برای این مسئله کاهش بار مالی تامین نیرو است؛ به طوری که رئیس جمهور اظهار کردند که باید هزینه هر دانش آموز از ۴ میلیون به ۱ میلیون کاهش پیدا کند.
عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در خصوص این طرح گفت: این طرح عدالت آموزشی را به شدت تحت تاثیر قرار میدهد. تامین معلم این مدارس خرید خدمات توسط کسانی است که مدرسه به دست آنان سپرده میشود و آنها فقط مامور به تامین معلم هستند و برایشان اهمیتی ندارد که آن معلم حتی یک روز معلمی را تجربه کرده است یا خیر. سخنان ۳۰ ساله حضرت آقا بر تکریم معلم یا همان ارتقای شان معلم تاکید دارد. اما این طرح خرید خدمت، ارتقای شان معلم را هدف قرار داده است. برخی از معلمان طرح خرید خدمات این عبارت را برای خودشان به کار میبردند که ما مثل کارگر روزمزد کار میکنیم با این تفاوت که آنان روزانه دستمزدشان را میگیرند. ما حتی ماهانه هم نمیگیریم! هرچند ماه یکبار مبالغی به عنوان حقوق پرداخت میشود که مقدار مشخصی هم ندارد و بیمهی ما ۱۵ روزه است.
وی تاکید کرد: اگر نگاهها به سمت مدیریت بودجه آموزش و پرورش پیش برود شید تغییر وتحولاتی در این بحث پیش بیاید که این موضوع به نوع قانون گذاری مجلس شورای اسلامی مرتبط است؛ لذا مطالبه جدی ما ورود نمایندگان به بحث افزایش بودجه آموزش و پررش است.
در پایان حامد شریفی، جانشین بسیج پردیس شهید مفتح گفت: دانشگاه فرهنگیان مورد توجه آموزش و پرورش قرار نمیگیرد و آموزش عالی هم به تبع آموزش و پرورش این دانشگاه را اصلاً دانشگاه نمیداند؛ لذا این دانشگاه با یک سری مشکلات ابتدایی دست و پنجه نرم میکند. مقام معظم رهبری میفرمایند که باید به آرایش دانشگاه فرهنگیان بپردازیم و به پشتیبانی آموزش عالی از دانشگاه فرهنگیان تاکید دارند، اما آموزش عالی هیچ حمایتی از دانشگاه فرهنگیان نکرده است و این را میشود از بلاتکلیفی اساتیدی که حتی قدمت ۲۰ ساله دارند فهمید.
وی اظهار داشت: طبق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، این دانشگاه میتواند در رشتههایی که در دانشگاه فرهنگیان تدریس نمیشود، از فارغ التحصیلان دانشگاههای دیگر جذب کند و آنها با یک سال دوره کاراموزی در دانشگاه فرهنگیان وارد عرصه تعلیم و تربیت بشوند. اما اکنون این روش به یک راه اصلی برای تامین نیرو تبدیل شده است و نیروهایی وارد میشوند که حدودا ۳۰ سال سن دارند و درس معلمی را نخوانده اند.
https://www.pasinehormozgan.ir/?p=20810