تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : khalilan
حوزه : آموزش و پرورش
شماره : 8306
تاریخ : ۳ اسفند, ۱۳۹۸ :: ۹:۴۹
ایجاد رشته جدید در دانشگاه فرهنگیان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از   حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، گفت: در جلسه اخیر کارگروه برنامه ریزی تربیت معلم، ایجاد رشته جدید کارشناسی برنامه ریزی امور تربیتی در دانشگاه فرهنگیان مورد تصویب قرار گرفته است.

او ادامه داد: انتظار می‌رود با اقدام عالمانه و آینده نگرانه در زمینه اصلاح برنامه درسیِ دوره کارآموزی مربیان امور تربیتی در دانشگاه فرهنگیان، با هدف کمک به ارتقای کیفیت عملکرد مربیان امور تربیتی و معاونان پرورشی مدارس، بخش قابل توجهی از مسائل و مشکلات موجود مرتفع شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: هدف دوره جدید (کارشناسی پیوسته برنامه ریزی امور تربیتی)، تربیت مربیان امور تربیتی متخصص، به روز و کارآمد برای مدارس است.

کاظمی ادامه داد: وظیفه مربیان علاوه بر تمهید مقدمات کلّی فرآیند جذب و تربیت پذیری مطلوب متربیان، عبارت است از؛ ارائه طرح‌های اصلاحی و اجرایی خلاقانه برای بهسازی عملکرد تربیتی مدرسه و نیز اجرای فعالیت‌های راهبردی که موجب شکوفایی استعداد‌های فطری متربیان در حیطه ساحت‌های شش گانه تربیت سند تحول بنیادین می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی افزود: رشته تحصیلی موجود «راهنمایی و مشاوره (با گرایش فعالیت‌های پرورشی)» به جای این که به تنهایی پاسخگوی نیاز‌های دو پست سازمانی مجزا بوده باشد، موجب شده بود که فارغ التحصیلان این رشته ترکیبی به سردرگمی هویتی دچار شوند و از تعهد سازمانی لازم و کافی نیز برخوردار نبودند.

او سند تحول بنیادین را تربیت محور دانست و گفت: وجود نیاز‌های جدید در حوزه‌های فرهنگی و تربیتی به‌گونه‌ای است که والدین قادر به پاسخگویی به این نیاز‌ها نیستند و مربی امور تربیتی باید بتواند از عهده این مهم برآید. «هدایت اخلاقی و رفتاری، کمک به تحقق فرآیند تربیت‌پذیری و فرهنگ پذیری مطلوب، شکوفایی استعداد‌های فطری دانش آموزان و سلامت نفسانی و کمک به ترویج سبک زندگی اسلامی» ازجمله وظایف سازمانی یک مربی امور تربیتی به‌حساب می‌آید.

کاظمی ادامه داد: لازم است مربی امورتربیتی به‌گونه‌ای پرورش یابد که بتواند تا حد ممکن در مسیر تحقق اهداف تربیتی سند تحول گام بردارد. مربی امور تربیتی را باید برای رویارویی با مسائل و مشکلات حال و آینده آماده ساخت تا با همکاری معلمان و کادر مدرسه در جهت برطرف کردن خلأ‌های موجود در برنامۀ درسی رسمی، برنامه‌ریزی نماید و در جهت ایجاد فضای مساعد برای شکوفایی استعداد‌های فطری دانش آموزان فعالیت کند.

کاظمی با اشاره به تربیت گفت: مقوله تربیت، به شدت وابسته به موقعیت و شرایط محیطی (فرهنگی و اجتماعی، فناورانه و رسانه ای) است. تربیت در خلأ محقق نمی‌شود، بلکه در محیط فرهنگی و اجتماعی صورت می‌پذیرد. امروزه، در نظر گرفتن حقایق موجود همچون تغییرات سبک زندگی و تحولات گسترده فرهنگی، لزوم شناسایی و اتخاذ شیوه‌های تربیتی نوین، کارآ و اثر بخش را مطرح می‌کند.

بیشتر بخوانید: گسترش فضای آموزشی دانشجو معلمان در انتظار نظر آقای وزیر

او همچنین به شایستگی‌های حرفه‌ای فارغ التحصیلان رشته جدید کارشناسی برنامه ریزی امور تربیتی اشاره کرد:

مسئولیت پذیر و برخوردار از علاقه و انگیزه شغلی لازم برای ایفای نقش مربی امور تربیتی

توانا در زمینه تجزیه و تحلیل راهبردی مسائل فرهنگی و تربیتی

برخوردار از دانش کافی در زمینه انواع روش‌های تربیتی و دارای مهارت بهره گیری از روش‌های تربیتی کارآمدو اثربخش در ابعاد مختلف ساحت‌های شش‌گانه تربیت

بهره گیری مناسب از فرصت‌های تربیتی در جهت تحقق مراتبی از اهداف سند تحول بنیادین

توانا در زمینه جذب مشارکت ذی‌نفعان درون سازمانی (همچون متربیان، اولیا، کارکنان آموزشی و پرورشی مدرسه) و برون سازمانی (همچون مساجد، مراکز فرهنگی و ورزشی و.)

متمرکز بر راهبردِ تربیت مبتنی بر فطرت (شکوفایی استعداد‌های فطری دانش آموزان)

دارای مهارت لازم و کافی در زمینه برنامه‌ریزی و مدیریت فعالیت‌های فرهنگی وتربیتی

آشنا با فعالیت‌های هنری و ادبی مناسب مدارس و دارای مهارت در زمینه استفاده از هنر و ادبیات در جهت کمک به شکوفایی استعداد‌ها و ظرفیت‌های بالقوه متربیان

آشنا با نیاز‌ها و ذائقه متربیان

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان محفوظ می باشد.