گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو-محمدکاظم داودی؛ چهارده سال است که در زمینه کنکور و هدایت تحصیلی فعال است و در این مدت با دانشآموزان کنکوری و مشکلات کنکور آشنا شده است. همین باعث شده که پس از مدتی، کنکور را بهعنوان یک دغدغه بزرگ جدیتر دنبال کند. سال ۸۷ بههمراه دانشآموزانش مجدداً در کنکور شرکت میکند و در رشته مدیریت آموزشی دانشگاه تهران ادامه تحصیل میدهد. بهمرور و همزمان با خواندن درسهای دوره کارشناسی و ارشد مدیریت آموزشی، طرح مهمی که به خاطرش وارد این رشته شده بود را پیگیری میکند و امروز پس از سالها، این طرح را کامل و آماده اجرا میداند. میثم نهنگی، پژوهشگری که مدعی است برای کنکور جایگزینی دارد، طرحی که نسبت به طرحهای موجود انتخاب دانشجو برای دانشگاهها هم عادلانهتر است و هم برای آموزشوپرورش کمپول ما ارزانتر و هم علمیتر. متن گفتگوی دانشجو با میثم نهنگی را در چهار قسمت میتوانید مطالعه کنید. میثم نهنگی، پژوهشگری که مدعی است برای کنکور جایگزینی دارد، طرحی که نسبت به کنکور موجود هم عادلانهتر است و هم ارزانتر و هم علمیتر
فکر میکنید مهمترین آسیبهای کنکور که ما را به این نقطه رسانده که کنکور باید جایگزین داشته باشد چیست؟
کنکور معایب و مضرات بسیاری در ابعاد مختلف دارد. ابعاد اقتصادی، اجتماعی، آموزشی و... اتلاف منابع انسانی پشت کنکوریها در هر سال رقمی نزدیک به ۴۰۰ میلیون نفر ساعت کار است ابتدا از آسیبهای اجتماعی کنکور شروع کنیم. یک مثال ساده در مورد آسیبهای اجتماعی کنکور که کمی دور از ذهن است و به آن کمتر پرداخته شده ایجاد نسل پشت کنکوریهاست. فرض را بر این بگذارید که هرسال به طور میانگین در ده سال اخیر یکمیلیون و دویست هزار نفر کنکور دادهاند و از این تعداد دویست هزار نفر در کنکور سال اول راهی دانشگاه نمیشوند و کنکور سال دومی، یا به اصطلاح پشت کنکوری هستند؛ یعنی یک سال دیر وارد دانشگاه میشوند. پس یک سال دیر وارد بازار کار میشوند و حساب کنید همینکه حدود ۲۰ درصد بچهها در یک سال تحصیلی پشت کنکور باشند و یکسال دیرتر فارغالتحصیل بشوند و یکسال دیرتر وارد بازار کار شوند چقدر آسیب دارد. سوال اینجاست که با این تاخیر یک ساله چهمقدار نفرساعت کار در کشور ما هدر میرود. دویست هزار ضرب در ۲۵۰ روز کاری در یک سال و هر روز ۸ ساعت میشود ۴۰۰ میلیون نفر ساعت کار! اتلاف منابع انسانی پشت کنکوریها در هر سال چنین رقمی است. بیشتر بخوانید: یک سال کافی نیست / پشت کنکوریها چگونه زندگی میکنند؟
مثال دیگر از آسیبهای اجتماعی کنکور ایجاد حس حقخوری و عدم عدالت در جامعه است. خیلیها به این دلیل که شناخت و آگاهی کافی از ظرفیتها و نمرات لازم برای کسب صندلیهای دانشگاهی ندارند عملکرد خوبی از خود نشان نمیدهند و توقعشان در کنکور برآورده نمیشود. مثلا دانشآموز با معدل ۱۶ ادعای رقابت در رشتههای محبوب گروه تجربی دارد؛ سال کنکور به فکر میافتاد، خرج و تلاش میکند، اما بهخاطر دیر به فکر افتادن و زمان کم قبول نمیشود و فکر میکند نظام آموزشی یا کلاً نظام جمهوری اسلامی حقش را خورده است و صندلی او را به دیگران که سهمیه دارند داده است، درحالیکه اگر یکی از اول به او میگفت که برای قبولی در این رشته یک سال زمان کمی است شاید هیچوقت این توقع در او ایجاد نمیشد. خیلی از موسسات کنکوری، مشاوران و معلمان به خاطر منافع اقتصادی این را در ذهن داوطلبین تزریق میکنند که تو این کتاب را بخوان، این آموزشگاه را برو این معلم را بگیر و... با اینها میتوانی کل عقب افتادگیها را جبران کنی و موفق شوی! و بعد که نمیشود، دانشآموز فکر میکند حقی از او ضایع شده است. در این افراد ورود به اجتماع و بزرگسالی با حس سرخوردگی توام میشود.
گردش مالی موسسات کنکوری برابر الی دوبرابر بودجه وزارت آموزشوپرورش است
بیشتر بخوانید: گردش مالی کنکور و فرارهای مالیاتی در مورد مسائل اقتصادی کنکور نیز بحث بسیار است. اصطلاحی در جامعه ما رایج است به نام مافیای کنکور که البته من معتقدم مافیای کنکور وجودی خارج از بدنه دولت و وزارتخانههای علوم، آموزش و پرورش و ارشاد ندارد.
بیشتر بخوانید: حکایت گرانیهای یک کنکور که تمامی ندارد / یک مشت ریال، چند برگ کاغذ؟ از بعد علمی هم اگر به کنکور نگاه کنید متوجه میشوید که اشکالات فراوانی دارد. ازنظر علم ارزشیابی هر آزمون باید روایی داشته باشد. روایی میگوید از همۀ آن مباحثی که درس داده شده باید سؤال طرح شود؛ مثلاً درس دین و زندگی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم که ۳۲درس است و هر درس در دین و زندگی دو سه هدف آموزشی دارد. حتی اگر یک هدف هم داشته باشد حداقل باید در کنکور به تعداد درسها سوال داشته باشد، اما با توجه به تعداد محدود سوالات، درسهایی داریم که از آنها سؤالی طرح نمیشود و شاید بعضی از بچهها در آن درسهایی که در کنکور سوال ندارند توانایی داشته باشند. پس کنکور آزمونی نیست که جمیع اهداف آموزشی را پوشش بدهد و اصطلاحاً میگوییم کنکور روایی بالایی ندارد.