تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : khalilan
حوزه : آموزش و پرورش
شماره : 6085
تاریخ : ۲ بهمن, ۱۳۹۸ :: ۱۴:۳۱
جزئیات اجرای طرح ارتقابخشی شاخص‌های آموزش و پرورش خوزستان

عبدالرسول عمادی در جلسه کارگروه ارتقابخشی به شاخص‌های آموزش و پرورش خوزستان که امروز (۲ بهمن) در مجموعه فرهنگی فجر اهواز برگزار شد،  اظهار کرد: این کارگروه در اولین سفر استانی توسط وزیر با حضور معاونین، مدیران استان خوزستان و مدیرکل نوسازی استان تشکیل شد. پس از جنگ هشت ساله، استان خوزستان همواره مورد توجه قرار گرفت اما همچنان شاهد نبود توازن در برخی شاخص‌های آموزشی نسبت به میانگین کشوری در استان هستیم. خوزستان چکیده‌ای از ایران است و همه ویژگی‌هایی که در استان وجود دارد را می‌توان در کشور دید. در واقع استان خوزستان، ایران کوچک است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان به نقل از ایسنا، وی افزود: تاکید وزیر بر این بود که باید مطالعه دقیق و جامعی درباره استان شود که قابل تعمیم به بقیه استان‌ها نیز باشد. در بیان وزیر سه نکته وجود داشت و در کار و مطالعه جامع درباره شرایط استان خود نیز باید به این سه حوزه توجه کرد. این سه حوزه شامل فضای آموزشی، نیروی انسانی و عدالت آموزشی است. ایجاد فرصت‌های آموزشی بسیار هوشمندانه مطرح شد چراکه شاهد عدم توازن شدیدی از جهت برابر نشدن فرصت‌های آموزشی هستیم.

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در سال‌های گذشته در تحلیل امتحانات نهایی، معاون وقت وضعیت نمرات دانش آموزان استان را به سه دسته قرمز، سبز و زرد تقسیم کرده بود. در واقع باید در همه حوزه‌ها استان را در این سه دسته دید. چراکه در بخشی از مناطق استان وضعیت از نظر تجهیزات و نیروی انسانی با میانگین کشور برابری می‌کند و وضعیت خوبی دارد، در برخی مناطق وضعیت متوسط است و برخی نیز محروم هستند. بنابراین در استان عدم توازن از نظر فرصت‌های آموزشی و پژوهشی وجود دارد.

عمادی بیان کرد: پس از تشکیل کارگروه از معاونین درخواست شد که شاخص‌های آموزشی، پرورشی، ورزشی، امکانات و فضا را بررسی کنند. این شاخص‌ها در شهرستان‌های خوزستان پایش، دریافت و ویرایش شدند و در اختیار مجری این طرح قرار گرفتند. مجری مطالعه شاخص‌ها از دانشگاه کرمان است چون پیش از این در حوزه آموزشی مطالعاتی انجام داده بودند.

وی با بیان اینکه یکی از کارهای مهم ترسیم چهره و تصویری از وضعیت آموزشی در استان خوزستان است، تاکید کرد: پس از انجام این مطالعه و ترسیم سیمای استان در سه حوزه فضای آموزشی، نیروی انسانی و عدالت آموزشی، کار اصلی آغاز می‌شود. باید مطالعه جامع و کارشناسی شده در سطح استان انجام شود. هر چقدر مدیران در اجرای این کار مشارکت جدی‌تری داشته باشند و همکاری کنند، هم کار خود را بهتر انجام می‌دهند و هم می‌توان این پروژه بزرگ ملی را در زمان کوتاه‌تری به پایان رساند و مطالعه جامع درباره استان خوزستان انجام می‌شود.

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مطالعه وضعیت آموزشی در استان بسیار مهم است، گفت: پیشنهاد می‌کنم که از سند جامعی که تهیه می‌شود، ۴۰ سند برای ۴۰ منطقه آموزشی استان خوزستان تدوین شود. مطالعه باید بر مبنای کار علمی و دقیق انجام شود تا مدیران بعدی نیز از این سند استفاده کنند.

عمادی در پایان گفت: ما قول دادیم که برای انجام مطالعه درباره وضعیت آموزش و پرورش استان پای کار باشیم چرا که مطالعه، گام اول است. ما ابتدا می‌خواهیم توصیفی از وضعیت آموزشی استان داشته باشم و بر مبنای آن پیگیری‌های بعدی را انجام دهیم. پس از انجام این مطالعه، بر اساس وضعیت هر منطقه آموزشی، منابعی تامین و توسعه آموزشی استان را پیگیری می‌کنیم. مدیران استانی باید فرصت را مغتنم بشمارند و پای کار باشند. توصیه می‌کنم که مدیران خود مستقیما وارد این کار شوند و همه باید مشارکت جدی داشته باشند. با توجه به اینکه بخشی از نیروها با بازنشستگی از دست می‌روند و از طرفی ورودی دانشجو در دانشگاه فرهنگیان کافی نیست، در سال‌های آینده وضعیت آموزش و پرورش از نظر نیروی انسانی بغرنج‌تر می‌شود.

انتهای پیام

© 2024 تمام حقوق این سایت برای پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان محفوظ می باشد.